uppdragsgivare utanför EU

1
Jag gör nu ett jobb åt en kund i Kalifornien. Med svenska skatter skulle min normaltaxa bli ohyggligt dyr för dem har jag upptäckt vilket gör att att jag nog måste gå ned kraftigt i pris jämfört med motsvarande jobb för en kund i Sverige. Detta är illa nog, men dessutom måste jag lägga på 25% moms som dom inte kan få igen eftersom jag inte har något amerikanskt VAT-nummer, eller hur?



Om jag skall stå för alla dessa avgifter själv (dvs köra en konkurrensmässig timtaxa mot kunden och utan moms) så blir det i princip inget kvar till mig. Då kan jag lika gärna arbeta gratis och be dem skicka en slant till välgörenhet när jag är klar. Om jag istället låter kunden ta smällen kommer dom aldrig att anlita mig igen, förutom att jag långt dessförinnan kommer att skämmas ögonen ur mig. :o



Någon som vet hur man kan lösa detta dilemma? Eller är det olösligt?
589
1
1. Du lägger inte på moms när det är export utanför EU.[br]2. Jag har lite svårt att förstå att svenska priser skulle verka dyrt för en amerikan? Kan ju i och för sig vara olika från branch till branch, men i många konsultbrancher är de amerikanska priserna skyhögt ovanför de svenska.
2360
37
Varför ta ett uppdrag om du inte får betalt som du vill.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
Ja, varför ta ett uppdrag om inte kunden har råd att betala?[br][br]Det kan i och för sig finnas orsaker till sånt, om man tror att just det jobbet kommer att generera andra intäkter på lite längre sikt. Men om inte det är fallet ska man nog fundera över sin prissättning, så att man inte sätter för låga priser ut mot kund.
2066
2
[quote author=iNic link=topic=2011.msg7656#msg7656 date=1173586561][br][...][br]Om jag istället låter kunden ta smällen kommer dom aldrig att anlita mig igen, förutom att jag långt dessförinnan kommer att skämmas ögonen ur mig. :o [br][br]Någon som vet hur man kan lösa detta dilemma? Eller är det olösligt?[br][/quote][br][br]Amerikanska företag brukar ha vett att ta bra betalt (i alla fall de jag haft kontakt med). Det finns väl någon anledning till att din kund valt just dig? Antingen gillar de dina priser, eller ditt arbete - vilket som borde de bli nöjda. Om de inte haft vett nog att göra upp ett fast pris eller timpris och en beräknad arbetstid i förväg är väl inte det ditt problem?[br][br]Om du känner dig tvingad att gå ner så mycket i pris att du jobbar gratis gör det kanske inte så mycket om du inte får fler uppdrag från dem?[br][br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
Vi hade kontakt med ett företag i USA och inhandlade lite Trailskate men supporten var urusel så vi la inga fler beställningar där Några i Sverige blev glada då vi sålde ut.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.