- Det finns flera anledningar; dels är jag kvinna och detta är främst en kvinnosjukdom och dels är 98 procent av mina kunder kvinnor. Jag tyckte det kändes rätt. Ingen i min familj har haft bröstcancer men den där årliga mammografin framkallar ångest hos alla kvinnor tror jag. 6-8 kvinnor diagnosticeras varje dag med bröstcancer, bara i Sverige, säger Margarete med eftertryck.

När det ”bara” handlade om stickade produkter, förra året, hade hon en ”rosa linje” som gav pengar till forskningen. Den återkommer även i år när det blir kallare. Men i samband med att företaget har breddat sin verksamhet har även produkterna med avkastning till forskningen ändrats. I år finns det fem stycken; ett rosa ödlearmband, en rosa ödlebrosch, handstickade blomstervantar, en handstickad mössa och en sjal.

- De olika produkterna ger olika mycket till forskningen och när jag sedan summerar ihop allt vid årets slut så kommer jag att dubbla summan. Mitt sociala ansvar sträcker sig över hela kalenderåret och inte bara oktober månad. Kvinnor slutar inte bli sjuka bara för att oktober är över.

Eftersom som företaget har vuxit sedan förra året och nu når fler personer via de sociala kanalerna så har responsen på kampanjen har varit god. Margarete känner att hennes kunder uppskattar att de, samtidigt som de köper något fint till sig själva, bidrar till forskningen när de köper en produkt av henne.

- De bidrar utan att de själva faktiskt behöver betala något. Jag har valt att donera mina pengar via BRO - patientorganisationen - då går pengarna direkt till bröstcancerforskningen och inte till generell forskning kring cancer. Inget fel i det - men det är mitt val, säger Margarete.

Hon tror att fler företagare ska tänka igenom om det finns något i samhället de brinner för och vill stödja.

- Jag har valt ett ändamål, men naturligtvis kan man välja fler. Då blir det dock svårare för konsumenten att få en klar bild av dig och din verksamhet.

Hennes råd är att ta kontakt med den organisation man vill stötta och presentera sin idé för dem.
-  Det är viktigt att det är enkelt för mottagaren, om du vill ge något ska mottagaren inte drabbas av merarbete typ ” hej - jag vill göra något för er som kan ge pengar men ni måste i gengäld xxxx” - det tror jag inte på. De har fullt upp med sitt.

- Och det är klart att man ska våga ta kontakt! Du kan aldrig få mer än nej men varför skulle en organisation neka att ta emot pengar till sitt ändamål om de inte är villkorade?

Margarete Nudels tips till småföretagare som vill ta större socialt ansvar:

  1. Tänk igenom vad du vill och varför. Varför gör jag detta?
  2. Välj ut en eller flera du vill kontakta.
  3. Förbered dig noga. Hur hade du tänkt att detta skulle fungera?
  4. Har organisationen kanaler som du kan använda? Bra! Fråga om du kan få använda dem - annonser i tidning, notiser - artikel om dig, ditt arbete? Har de kanaler på nätet?
  5. Bestäm hur donationen ska ske och när? Kan de hjälpa dig? Har de tid ? Annars så får du själv se till att serva dem med det material de behöver.
  6. Sprid ditt budskap. Använd alla kanaler du kan och tveka inte att be dem du känner att sprida ditt budskap vidare via de sociala nätverken.
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.