av Redaktionen
Redaktionen
Författare på Foretagande.se
46 foruminlägg
1217 artiklar

Ibland händer det att kunder inte betalar sina fakturor i tid vilket kan medföra problem för dig som företagare. Använd denna guide för att få in pengarna på snabbast möjliga sätt.

 

Alla företagare har någon gång stött på kunder som antingen varit sena med betalningen eller som inte betalat alls. Det är dessvärre något som, beklagligt nog, företagare får räkna med idag. Som tur är finns det tydliga regler för hur den efterföljande processen skall gå till.

Det vanligaste första steget är givetvis att skicka en påminnelsefaktura som inkluderar en påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Om betalningen ändå uteblir kan du skicka en andra påminnelse alternativt låta ett inkassobolag ta över indrivningen. När detta är gjort men betalning fortfarande uteblir är sista instansen Kronofogden som då tar över indrivningen av fakturabeloppet.

Nedan kan du läsa om de olika åtgärderna steg för steg och få mer information om de olika delarna i processen.

Åtgärder för att driva in pengarna, steg för steg.

Påminnelse och dröjsmålsränta

 

Det första som sker när en betalning uteblir är att skicka en påminnelse till kunden. Detta är egentligen ursprungsfakturan men där det tydligt framgår att det är en påminnelse samt att avgift och dröjsmålsränta tas ut. Standard är att du som företagare har rätt att lägga på en påminnelseavgift på 60 kronor på fakturor som skickats till privatpersoner.

För fakturor till företag och myndigheter har du rätt att ta ut en förseningsersättning på 450 kronor.

 

Dröjsmålsräntan bestämmer du egentligen själv men den skall vara skälig, om den kan anses för hög kan den ogiltigförklaras om du hamnar i en tvist. Du får fram din dröjsmålsränta genom att addera din ränta till den statliga referensräntan som du hittar på Riksbankens hemsida. Vill du ha något att utgå ifrån kan du använda dig av den lagstadgade dröjsmålsräntan som ligger på 9 procent (lagstadgad dröjsmålsränta 8 procent + 1 procent referensränta). Du räknar ut dröjsmålsränta för din faktura genom att ta fakturabeloppet x dröjsmålsräntan x antal betalningsdagar. Summan delar du sedan med 365 och du får ut din dröjsmålsränta i kronor.

En vanlig fråga: Måste jag skicka en påminnelse innan jag skickar det vidare till inkasso?

Nej, det finns ingen lag eller några regler som säger att processen måste ske på ett visst sätt, vilket gör det fritt fram för företagare att skicka en räkning direkt till inkasso. Men alla kan missa en räkning och att inte ge kunden en andra chans kan skada ditt rykte.

Advokaten svarar: Kunden betalar inte, hur gör jag?

Inkasso

Om betalningen fortfarande inte inkommit kan du sända fakturan till inkasso. Som företag kan du välja att samarbeta med ett inkassobolag vilket givetvis kostar pengar men kan vara en god hjälp. Ett inkassoföreläggande är egentligen endast en starkare påminnelse med högre avgifter som säger till kunden att denne bör betala fakturan snarast. Inkasso är sista anhalt innan fakturan överlämnas till Kronofogden och där det finns risk för att en betalningsanmärkning kan uppstå. På så vis kan ett inkassokrav väga tyngre än endast en vanlig betalningspåminnelse.

Kronofogden

Det allra sista steget i denna process är Kronofogden. Med största sannolikhet kommer du bli tillfrågad om du vill att inkassobolaget ska skicka fakturan vidare eller inte. Då upprättas en ansökning hos Kronofogden där det först och främst måste fastställas om det föreligger en skuld eller ej. Därefter kan institutionen utföra nödvändiga åtgärder för att summan blir betald.

Det kan potentiellt vara kostsamt att nyttja Kronofogdens tjänst men detta beror givetvis på hur stort fakturabelopp det handlar om. Det är ju trots allt skillnad på att driva in 30 000 kronor mot 500 kronor.
Observera att om den betalningsskyldige vill bestrida fakturan kan detta till slut hamna i tingsrätten.

Relaterad läsning: Är någon skyldig dig pengar? Så här driver du in skulden själv genom fogden

Tänk på!

Tänk på att alltid uppmuntra till dialog mellan dig och kunden så att denne vet att den kan kontakta företaget om det uppkommer betalningssvårigheter. På detta sätt kan du som företagare både spara pengar och tid på istället för indrivningar som riskerar att bli kostsamma och långdragna. Kanske har du möjlighet att erbjuda en avbetalningsplan eller skjuta på förfallodatum ytterligare?

Du gör klokt i att använda dig av kreditupplysning om du erbjuder köp mot faktura, då har du möjlighet att redan från början bedöma kundens återbetalningsmöjligheter.

Trött på kunder som inte betalar? Att sälja fakturorna är en väg.

För den som verkligen tröttnat på att inte få betalningarna i tid kan någon av de olika factoringtjänsterna som finns på marknaden vara av intresse. Detta är tjänster som främst handlar om att du som företagare säljer dina fakturor eller fakturerar via ett bolag som sedan sköter indrivningen av beloppet. Ofta får du betalt för dina fakturor på en gång medan kundens inbetalning tas emot av det inhyrda företaget. Betalar inte kunden blir det factoringföretagets sak att driva in pengarna.

Detta kan vara ett alternativ, speciellt för de företag vars likviditet är uppbundna i obetalda fakturor. Tjänsterna tillhandahålls givetvis mot en kostnad, ibland uträknad på varje fakturas belopp, ibland till ett fast pris plus procent på fakturabeloppet. Fördelen är att du får betalt och kan lägga din tid och energi på andra åtgärder för att öka företagets likviditet.

Många anser att denna lösning inte är bra då dels att det kostar pengar som överstiger riskerna med att inte få betalt och andra menar på att det även skadar varumärket då dessa företagstjänster driver på för hårt för att få in pengarna, vilket i sin tur skadar ditt varumärke. Så väg för- och nackdelar.

Sammanfattning

Alla företagare råkar någon gång ut för kunder som inte betalar. Så här kan du hantera det:

1. Att skicka påminnelse är det vanligaste och brukar ofta räcka för att kunden skall komma ihåg att betala fakturan.

2. Om betalningen ändå uteblir kan ett telefonsamtal vara en lösning. Det kan göra att ni stärker er relation och kunden förstår att det finns en människa bakom bolaget som behöver få in pengarna. Som företagare bör du uppmuntra till dialog med kunderna så att de, istället för att inte betala, kontaktar dig för att kolla hur ni kan lösa det. Ibland kanske det endast krävs att flytta fram förfallodatum något eller ordna en avbetalningsplan.

3. Nästa steg kan vara inkasso och därefter Kronofogden.

Ett annat alternativ är att faktiskt strunta i pengarna. Din tid är värdefull och kostnaden för att driva in några hundralappar kan i slutändan kosta tusentals kronor. Rätt ska vara rätt… Men är det värt det?

Expertsvar: Hur hanterar vi kunder som inte betalar eller ofta betalar sent?

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.