Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Svårt att lita på Adwords & Facebook

Svårt att lita på Adwords & Facebook 06 jul 2014 16:54 #49904

Den som väljer att lägga annonsbudget
på klickannonsering på t.ex.
Adwords eller facebook-annonsering
skall nog satsa extra krut på
att kontrollera kvalitén och framförallt
frekvensen på klick och visningar.

Mer än hälften av pengarna i sjön.
Så lite som mindre än hälften av alla klick
som du betalar för tycks komma från verkliga människor.
Det mesta är värdelös trafik från robotar.
Att det t.ex. går att köpa 5000 facebook-likes
för 35-40 spänn borde ju vara bevis nog.

Medskyldiga till skojjeriet?
Är det någon som hört de stora annonsnätverken
eller medieföretagen för den delen berätta
att mer än 60 % av alla klick och all trafik
som du kommer att få är ren bluff när ni köper annonser?

Farligast ute är du om du låter någon annan part
än du själv sköta din klickannonsering.

Den som försöker sälja in sådant till dig måste
kunna berätta för dig om riskerna ; hur stora de
är och var de är mest förekommande.

CPC och CPI är farliga saker och opålitligare
än tidningsannonsering och direktmarknadsföring och direktreklam
Följande medlemmar tackade för detta inlägg: Patrik Gulldén

Re: Svårt att lita på Adwords & Facebook 06 jul 2014 19:39 #49905

När jag frågade en Google-säljare om det inte kan bli så att en massa klickar på min annons utan att ha nån mening med det, så var han helt oförstående.. *varför skulle nån göra det?*

Men jag undrar jag.. tror inte jag var så fel ute med frågan.
Följande medlemmar tackade för detta inlägg: Patrik Gulldén

Re: Svårt att lita på Adwords & Facebook 07 jul 2014 13:07 #49910

Förstår heller inte frågan/scenariot riktigt..,du menar att annonsen inte är "relativ" i förhållande till din sajt?
-Eller kan du utveckla frågan ytterligare?

Re: Svårt att lita på Adwords & Facebook 07 jul 2014 14:17 #49911

Det handlar om Click fraud
som minskar värdet av din digitala annonsering

Bluff-klick helt enkelt som kommer från antingen kriminella Bot-nätverk
som t.ex vill utöva utpressning/sälja beskydd till stora annonsörer.
Eller konkurrenter som på ett effektivt sätt vill urvattna en kollegas
adwords-investering.

De som säljer media vet.
Det här är kända fenomen många år tillbaka men vare sig mediebyråer,
mediebolag eller annonsnätverken tycks vilja angripa problemet
eller berätta för oss reklamköpare om den uppenbara risken;
-mer än 60 % av min investering kan försvinna p.g.a. okynnesklick,
konkurrentatacker eller rena brotts-syndikat.

Re: Svårt att lita på Adwords & Facebook 07 jul 2014 15:05 #49912

Intressant!
Ganska dålig stil av säljare att inte berätta om vilka problem som finns. Men det är väl som samhället i stort att det blir fulare och fulare metoder.

Finns det något sätt att skydda sig mot detta?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Re: Svårt att lita på Adwords & Facebook 07 jul 2014 15:14 #49913

Att strunta i det :)

Kostnader som man har dålig kontroll över, ska man vara försiktig att dra på sig.
Moderatorer: Patrik Nilsson, Imre Randin

Välj kommun från listan