av Marko Gyllenland
Marko Gyllenland
Försäljningschef på Vimentis Group AB i Göteborg
0 foruminlägg
2 artiklar

Det är ingen hemlighet att om ett företag som har mer försäljning och ökad omsättning också skapar förutsättningar för att kunna bedriva, utveckla och få en positiv utväxling och kan således expandera och få en naturlig tillväxt.

 

Motsatsen till detta är låg eller ingen försäljning, viket medför svårt att betala sina räkningar, skatt, moms, lön och eventuella investeringar för framtiden.

Ändå är det så många företag som kämpar därute som har det tufft ekonomiskt. De provar den ena marknadsaktiviteten efter den andra och letar efter en magisk silverkula som skall få kunderna att strömma in och köpa en produkt eller tjänst.

Tittar man på hur det ser ut för nystartade företag så är det 70–75000 nya företag som startas varje år och tyvärr säger statistiken att hälften av dem försvinner inom en treårsperiod. Anledningen är nästan alltid att man inte kommit igång med nykundsanskaffning och därmed lyckats med sin försäljning.

Konsekvenserna av låg försäljning är direkt relaterade till hur företaget går, men kan ofta också påverka relationer, psykisk hälsa, låg självkänsla och i vissa fall depression, som ett direkt resultat av uteblivna intäkter.

 

Vi vet också att ett start-up eller en soloföretagare, till exempel en konsult får sitta med många roller i bolaget, man är VD, ekonomiansvarig, säljare, marknadschef, men också den som sköter leveransen. Således är det en otroligt stor utmaning att vara egenföretagare och kunna bemästra alla dessa delar och det innebär många gånger en känslomässig berg- och dalbana.

En sak som vi har märkt efter att ha pratat med och coachat hundratals företagsledare, är att många räds försäljningen och den blir nedprioriterad i verksamheten. Man föredrar istället att fixa med hemsidan, göra snygga visitkort eller vara på social media. Vilket inte leder till att man ökar sin försäljning, snarare tvärtom. Man undviker det som känns jobbigt eller det som är utanför ens egen komfortszon.

Sanningen är den att utan försäljning så finns det inget företag till slut. Försäljningen är livsnerven och den enda förutsättningen ett företags existens. Vikten av detta går inte att överdriva.

Tipset är således att fokusera mer på försäljning i ditt bolag.

Är du nystartad företagare så är mina tips följande. Ta reda på:

  • Hur ser din målgrupp ut, vilka är dina kunder?
  • Vilka problem löser du för din målgrupp?
  • Vad är det verkliga värdet för din produkt eller tjänst (vad innebär det för kunden)?
  • Hur når du dina kunder?
  • Vad är det du vill kommunicera till dessa?
  • Avsätt tid i kalendern till försäljning.
  • Sätt mål för hur mycket du ska sälja per dag/vecka och månad.
  • Utveckla dig även inom sälj för att bli bättre på att boka möten, bli bättre på behovsanalys och att gå på avslut. Läs böcker, lyssna på poddar, gå säljutbildningar, men framförallt lär dig av dina kunder, förstå din marknad och justera dina produkter eller tjänst allt eftersom du får feedback. Samt fortsätt sälja, det borde stå högst på agendan för alla företag.

Ställ dig själv frågan, hur mycket fokuserar du på försäljning idag och vad skulle det innebära om du ökade försäljningen i ditt bolag?

Visa kommentarer 2
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.
| Anmäl | 5 månader sedan
Försäljning är verkligen mycket viktigare än vad man tror! Jag satte nästan kaffet i vrångstrupen när jag läste Rich Dad. Där stod det att försäljning alltid är den i särklass viktigaste färdigheten för företagare. Utan försäljning har du ingen verksamhet. Det tog ett antal år för tanken att sjunka in, och jag har de senaste åren bytt ut en hel del av mina tidigare mindset kring säljare och försäljning. Bara för att upptäcka hur mycket försäljning det finns i typ allt, och hur upplyftande det är att vara en professionell försäljare. Tack för att du lyfter detta viktiga ämne!
| Anmäl | 5 månader sedan
Hej Anna-Sofia! Tack för din kommentar och feedback. Kul att höra att du gjort resan från omedveten till medveten och tagit action på det. För mig handlar det om att skapa värde och förstå kunden samt hjälpa dem på sista raden. Ha en fin dag!