Försäljningen är det som avgör om ett företag blir framgångsrikt eller går i konkurs. Alla intäkter kommer från dina kunder. Samtidigt är det många som känner osäkerhet kring försäljningen och hur de skall gå tillväga för att lyckas.

Här kommer 33 tips på hur du kan få fart på försäljningen på ditt företag.

1. Tydligare erbjudande – Ett vanligt misstag är att man erbjuder alldeles för många olika saker, vare sig vi pratar om hemsidan eller det personliga säljmötet. Gör det enklare för kunden genom att erbjuda färre saker. Du behöver inte sluta sälja allt men erbjud mer längre fram när de redan är kunder.

2. Förenkla – Se till att det är superenkelt att handla av dig. Driver du en e-handel mot privatpersoner är detta helt kritiskt för att lyckas, men även om du säljer lite mer komplexa saker till företag vinner du på att göra det enkelt. Gå igenom hela ”resan” som en ny kund gör och försök förenkla så mycket det går i varje steg.

3. Se över din affärsmodell – Nya bolag har ofta nya sätt att sälja och leverera. Behöver du utveckla hur du arbetar i ditt bolag? Här kan man både titta på konkurrenterna, men ännu bättre är att titta på hur nya bolag gör i andra branscher och se om du kan använda dig av den modellen. Bara genom att fundera på affärsmodellen brukar leda till att man få nya idéer om hur man kan sälja mer.

4. Använd dig av sociala medier – Sociala medier är en ny fantastisk säljkanal för i stort sett alla områden. Samtidigt pekar flera undersökningar på att bara 30-50 procent använder sociala medier i sin försäljning. Börja med att titta på hur liknande företag gör och se och lär. Sedan är det bara att börja prova vad som fungerar för ditt företag.

5. Bjud på kunskap – Ett utmärkt sätt att sälja mer är att bjuda på kunskap. På Försäljningschefen bjuder jag på en massa kunskap, totalt finns det över 500 artiklar om försäljning och en stor mängd e-böcker att ladda ned helt kostnadsfritt. Det gör att det kommer in potentiella kunder i stort sett varje dag som vill ha anlita mig för föreläsning, utbildning eller rådgivning.

Kunskap kan du bjuda på via en blogg, youtube, gästblogg, webinar och så vidare. Titta på vad som passar just dig och ditt företag.

6. Bjud på ett ”smakprov” – Jag tycker i grunden att man skall vara duktig på att ta betalt och inte ge bort saker, men ibland kan det vara en effektiv taktik att ge bort ett varuprov eller provtjänst. Tänk på att när du ger bort något skall det vara tydligt att det är för att prova och kunna köpa mer. Ställ också krav på den du ger bort det till, det vill säga att det är någon som faktiskt har behov av dina produkter och tjänster.

7. Kopiera – Titta på hur andra framgångsrika företag gör och se om du kan göra samma sak för ditt företag. Det handlar inte om att komma på allting själv utan det handlar om att lyckas. Så tar det emot på grund av stolthet eller liknande, släpp det och börja kopiera.

8. Prova nya saker – Försäljning liksom många andra områden är inne i en snabb förändring. Det innebär att du måste våga prova nya saker. Mycket av det som fungerade för tio år sedan fungerar inte idag.

9. Lär av dina misstag – Har du drivit ditt företag ett tag har du garanterat gjort ett stort antal misstag gällande försäljningen. Dra nytta av det genom att lär dig vad som fungerade och inte. Sluta med det som inte var bra eller gör om och gör mer av det som fungerar.

10. Lär dig mer om försäljning – Att du läser den här artikeln är en bra början. Försäljning är det som avgör om ett företag går bra eller går i konkurs. Se därför till att sätta av tid för att lära dig mer om försäljning. Oavsett om det är att läsa bloggar, kolla på YouTube eller gå en säljutbildning.

11. Få dina befintliga kunder att köpa mer – Enklaste sättet att sälja mer är i princip alltid att sälja mer till befintliga kunder. Ta kontakt med dem och berätta vad du erbjuder. Genom de mötena får du också en massa bra inspiration till din produktutveckling.

Se även: Hjälp kunden att köpa

12. Sluta hitta på ursäkter – Att sälja är inte lätt, att driva företag är inte lätt, det är fullt av utmaningar hela tiden. Du kan välja att skylla på att det är svårt, det beror på X eller Y och så vidare. Eller så slutar du med ursäkterna och sätter igång och får fart på försäljningen i ditt företag.

13. Våga sticka ut – Vi tenderar att komma ihåg det som avviker. Våga därför sticka ut i allt från din marknadsföring, namnet på dina produkter till hur du genomför dina säljmöten. Ofta behöver det inte vara mycket som gör att du avviker från alla andra och på så vis sticker ut.

14. Bli omtyckt – Det engelska ordet ”likeable” säger det bättre. Gillar dina kunder dig kommer du få fler affärer. Det räcker inte att de gillar dig för att sälja men det blir så ofantligt mycket enklare. Alla gör i grunden helst affärer med en person vi gillar. Gillar de inte dig så gillar de troligen din konkurrent.

Relaterad läsning: 5 enkla sätt att bli uppskattad av dina kunder

15. Var snabb – Genom att vara snabb med att ringa tillbaka, snabb med att svara på mail, snabb med att ge en offert och sedan snabb med att leverera så kommer du att sälja mer. Ingen gillar att vänta, är du snabbare än konkurrenterna blir det lättare att göra affärer med dig.

16. Be om feedback (och ta till dig av den) – Många slår ifrån sig när man får negativ feedback. Det leder till två saker, färre personer kommer att ge dig feedback och du missar en möjlighet att bli bättre. Nej, det är inte kul att få kritik, det tycker nog ingen. Men frågar du om feedback och visar att du verkligen tar till dig kommer du att få mer och mer ärlig feedback. Både bra och dålig. När du får feedback kan du sedan agera på den och bli bättre. Du kan helt enkelt välja, ingen feedback och mindre försäljning eller ta till dig feedback och sälj mer.

17. Starta ett nyhetsbrev – E-mail är fortfarande en av de bästa kanalerna att nå ut till och sälja till sina kunder. Har du inte redan ett nyhetsbrev, se till att starta ett. Har du ett, titta på hur du kan utveckla det genom att bjuda på mer kunskap kopplat till det du säljer.

18. Hör av dig – Sitter du och väntar på att dina kunder skall ringa dig när de vill ha något är du illa ut. Du har till att börja med ingen kontroll över din försäljning och risken är stor att någon annan hör av sig till kunderna och de handlar där. Se till att regelbundet höra av dig till dina kunder. Hur och om vad kan variera beroende på vad du säljer och vilken typ av kunder du har, men gör en plan som passar för just din verksamhet och hör av dig utifrån den.

19. Skaffa återförsäljare – Idag är det enklare än någonsin att skaffa återförsäljare. Beroende på vad du säljer finns det flera olika lösningar, du kan hitta passande företag och be dem bli återförsäljare åt dig, använda dig av förmedlingsbyråer eller undersöka om det finns någon tjänst på nätet som fungerar för återförsäljare inom just din bransch.

20. Ta hjälp av din leverantör – Många gånger kan man får säljstöd i form av material, tips, idéer och ibland till och med marknadsföring från sin leverantör. Hör dig för om dina leverantörer erbjuder sådana upplägg.

21. Utveckla din hemsida – Se till att du har en hemsida som hjälper dig sälja. Det är nämligen en hemsidans primära uppgift att ge dig försäljning direkt via e-handel eller indirekt genom att potentiella kunder hör av sig. Gör inte din hemsida det idag behöver du utveckla den.

22. Statistik från hemsidan – När vi ändå pratar om hemsidan, se till att du har Google Analytics eller liknande verktyg påslaget så att du ser vad dina besökare på hemsidan gör. Var kommer de ifrån, vad tittar de på och var lämnar de dig. Genom att använda dig av fakta kommer du lättare att kunna hitta lösningar på hur du får fart på försäljningen.

23. Skär i kostnaderna – Genom att skära i kostnader kan du få mer pengar över till att satsa på försäljningen. I undantagsfall kan du använda pengarna till att sänka priset. Tänk dock på att om du sänker priset måste du sälja mycket mer för att tjäna samma pengar på sista raden.

24. Be dina kunder om hjälp att sälja – Det finns en mängd sätt att få hjälp av dina kunder med att sälja. Allt från att de lämnar ett så kallat testemonial till din hemsida, fråga dem om de känner någon som har behov av dina tjänster eller be dem vara med på ett frukostseminarium och berätta om nyttan de haft med dina produkter eller tjänster.

25. Se till att ha supernöjda kunder – För att får fart på försäljningen handlar det inte bara om att hitta nya kunder utan lika mycket om att behålla de du redan har. Se därför till att dina kunder är riktigt nöjda, då köper de mer och de kommer att prata gott om dig till andra.

26. Bli lite bättre varje dag – Se till att alltid sträva efter att bli lite bättre varje dag. Det handlar inte om att vara missnöjd med var du är utan att ha inställningen att imorgon skall jag bli lite bättre. Det handlar förstås om allt som rör din försäljning men även leverans och allt annat i ditt företag.

27. Samarbeta – Var öppen för nya samarbeten inom ditt område. Kan du samarbeta med ett annat företag vad gäller försäljningen? Ni kanske kan ha gemensamma kundbesök eller marknadsföringsaktiviteter. Eller bara ha någon att utbyta tankar och idéer med gällande försäljning.

28. Synas på fler ställen – Titta på var du och ditt företag kan synas. Kan ni få press i lokaltidningen, kan du bli inbjuden att prata på en mässa eller nätverksträff? Kan sponsra något där ni syns för många potentiella kunder? För att få fart på försäljningen behöver du alltid vara på jakt efter olika ställen att synas på.

29. Lös kundens problem – Du säljer inte en produkt eller tjänst, du säljer en lösning på kundens problem. Vet du inte vad du löser för problem, börja med att ta reda på det och sedan använda det i kommunikation och försäljning. Lyckas du bra här får du garanterat fart på försäljningen.

30. Paketera dina produkter – Oavsett om du säljer tjänster eller produkter behöver du göra en smart paketering av dem. Gör det enkelt för kunden att köpa logiska paket som fungerar tillsammans för att lösa ett problem. En bra paketering minskar också fokus på pris.

31. Ta hjälp – Ingen är bäst på allt, se därför till att ta hjälp. Både att fråga andra men även att anlita andra företag för att hjälpa dig med delar av försäljningen. Det kan vara att boka möten, göra en mer säljande hemsida eller att få hjälp med att utveckla din försäljningsplan. Välj de områden där du har störst behov av hjälp och som påverkar din försäljning negativt.

32. Våga välja bort – Detta kan uppfattas som lite motsägelsefullt i slutet av en lång lista med förslag på hur du skall få fart på försäljningen. Faktum är dock att vi kan och hinner inte göra allt. Det handlar om att välja det man bedömer har störst chans till minsta möjliga insats. Resten väljer du bort.

33. Gör en plan och börja göra – Att ha en massa idéer för hur man skall få fart på försäljningen är en bra början, men du måste göra en plan för dig och ditt företag. När planen är klar måste du sedan börja göra. Det kan låta enkelt men här fastnar alldeles för många, ingen plan och för lite genomförande. Vill du läsa mer om hur du gör en säljplanering rekommenderas, “Hur du gör en grundläggande säljplan”.

Har du fler tips på hur man ökar försäljningen på sitt företag? Skriv gärna en kommentar.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.