Alla företag är helt beroende av sin försäljning. Även om alla på företaget måste ha kundfokus och delta i försäljningsarbetet är det säljarna som är viktigast för att uppnå försäljningsframgång. En riktigt bra säljare kan stärka varumärket mer än 100.000-tals kronor i reklam och på samma sätt kan en dålig säljare förstöra varumärket.

För att bli den perfekta säljaren krävs en massa träning och egenskaper. Med fem enkla steg kan du dock bygga en enormt bra grund för att skapa goda kundrelationer:

1. Lyssna, lyssna, lyssna och sen prata

En bra säljare gör exakt tvärt emot vad skämten om säljare säger. En bra säljare lyssnar, ställer frågor, lyssnar mer. Först när de verkligen förstår vad kunden behöver presenterar en bra säljare sin lösning. Förutom att det är omöjligt att göra en bra behovsanalys genom att prata för mycket är det dessutom respektlöst att inte lyssna på kunden. Försäljning är kommunikation och dialog, det inleds med att lyssna och ställa frågor.

2. Gedigen produktkunskap

När du som säljare har gjort en ordentlig behovsanalys och lyssnat är det dags att presentera en lösning för kunden. För att kunna ge kunden bästa lösningen behöver du ha en gedigen produktkunskap. I dagens informationssamhälle finns det ingen anledning för en säljare att ha bristande kunskap om de produkter och tjänster som säljs. En säljare som har koll och kan produkten väl har mycket lättare att vinna kundens förtroende och få igenom försäljningen. Det sparar även kundens tid. Så gör dig själv en tjänst och investera tid i att lära dig om dina produkter och tjänster.

Läs även: Öka försäljningen på 5 dagar

3. Uppföljning, uppföljning och mer uppföljning

En professionell säljare följer upp varje aktivitet som sker med kunden. Om du skickar en offert kommer du överens med kunden om när du skall återkomma för att följa upp. Om du skickar en broschyr hör du av dig till kunden för att svara på frågor osv. Det är inte helt ovanligt att kunder i sitt beslutsunderlag inkluderar huruvida säljaren är bra på uppföljning. En säljare som inte följer upp under införsäljningen lär knappast göra det när affären är klar.

4. Accepterar ett nej och var artig

En framgångsrik säljare är uthållig utan att bli tjatig. I de flesta säljutbildningar lär du dig att ett nej inte alltid behöver vara ett nej. Det är helt sant men det gäller att lära dig att tolka kundens nej. Ett vagt undflyende nej utan motivering kan ofta betyda att det finns möjlighet att diskutera vidare. Ett tydligt och bestämt nej, speciellt om det följs av en motivering betyder nej. Tacka för dig och gå vidare. Det spar tid och ger kunden ett bra minne av dig, vilket kan leda till affärer i framtiden.

Tips: 3 viktiga regler kring affärsavslut

5. Var ärlig

Det troligtvis största felet du kan göra i en affär är att ljuga. Oavsett om lögnen uppdagas direkt eller efter att det blivit en affär kommer du att få en besviken och misstänksam kund. I värsta fall kan det leda till att du får en kund som kräver kompensation och berättar för andra om hur du gör affärer. Det kan med andra ord bli mycket kostsamt att ljuga. Om du är osäker på en fråga, be att få återkomma. Det är extremt ovanligt att tappa en affär för att man inte kan svara på samtliga frågor direkt. Det kan till och med öka dina möjligheter att få affären då det troligtvis påvisar att du kollar upp fakta istället för att chansa eller ljuga.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.