Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Bättre balans för dig som både säljer och levererar

Dela artikeln
tisdag, 14 mars 2017 0
Bättre balans för dig som både säljer och levererar

För dig som både säljer och levererar sin tjänst är det en stor utmaning att få en jämnare beläggning. Ofta slutar man sälja under perioder av mycket leverans för att sedan ha tomt och måste då fokusera helt på försäljning. Nedan finner du tips på hur du går tillväga för att få en jämnare fördelning.

Planera och prioritera. Du måste även under perioder med mycket leverans sätta av tid för en viss försäljning. Exempelvis boka kundmöten med längre framförhållning för att även ha kundmöten under leveransperioden.

Automatisera försäljningsinsatser exempelvis ett e-postutskick som går iväg i mitten av en leveransperiod. Du prioriterar självfallet att ta hand om responsen direkt och följer upp utskicket så snart leveransperioden börjar gå mot sitt slut.

Förbättrad merförsäljning. Ta fram en struktur för hur du blir bättre på att skapa merförsäljning när ett uppdrag går mot sitt slut. Då får du möjlighet till en avtrappning av uppdraget då du kan gasa säljet samtidigt som du levererar.

Överboka inte, många gånger överbokar man sig och går med på deadlines som gör att man måste lägga all sin tid på leverans. Försök istället att dra ut något på uppdraget så du får lite tid över varje dag för att kunna sälja.

Affärsutveckla din produkt så att du får längre och jämnare beläggning, vilket skapar tid för att arbeta med försäljning kontinuerligt.

Anlita ett bolag för att boka möten/generera leads, detta för att skapa en kontinuerlig försäljningsinsats.

Expandera verksamheten så att du kan anställa en säljare alternativt en mötesbokare.

Skapa samarbete med en kollega i branschen där ni delar med er av uppdrag och på så vis skapar en jämnare beläggning.

Skall du både sälja och leverera idag?

Senaste nytt

Välj kommun från listan