av tiendeo
tiendeo
0 foruminlägg
2 artiklar

 

Januari månad brukar innebära stora reor runtom i Europa. Men är januari verkligen den bästa tiden att köpa den där nya jackan, eller kan det rentav vara smartare att göra det senare på året? Vad motiverar konsumenter att fatta vissa beslut gällande inköp under januarirean? För att besvara dessa frågor har Tiendeo satt ihop en shoppingguide, innehållande färska interna data i kombination med en frågeundersökning som genomfördes på webbsidan.

Hur reahandlar den genomsnittliga konsumenten?

På storgator runtom i europeiska städer ser vi shoppingentusiaster på jakt efter exklusiva reaprylar. Men vad är det som avgör på vilket sätt vi vill fynda under januarirean? Nya data visar att 132 av de 200 tillfrågade väljer att handla till sig själva under rean, något som kan tolkas som en motreaktion till julhandlingen där man i regel handlar till sina nära och kära. Det står också klart att hela 62 procent planerar sina inköp innan de ger sig ut för att handla. 74 procent av dessa gör det med en specifik produkt i åtanke, och 65 procent avslutar shoppingrundan nöjda över att ha hittat produkten de sökte. Hur planerar då dessa användare sina inköp? 81 procent av de tillfrågade använder internet för att söka efter och finna reaprodukter, såväl som vilka butiker som säljer dem. Här används antingen butikernas egna hemsidor eller digitala plattformar som samlar erbjudanden. I kontrast till detta ger sig en femtedel av användarna ut på shoppinggatorna utan att veta var de kan hitta produkten de söker, vilket leder till att över hälften av dem besöker minst tre butiker för att hitta det de vill ha.

Frågeundersökningen visar vidare att det konsumenten helst köper på rea är kläder, följt av skor och accessoarer, samt att den genomsnittliga budgeten man väljer att lägga på januarirean är mellan 1 000 och 2 000 kr.

Vad bör vi köpa under vilken månad?

Det är välkänt att butikerna planerar vad de ska sälja och till vilket pris i god tid innan försäljningen startar. Våra interna data visar vilka produkter butikerna lanserar och vilken tid på året de väljer att göra det.

 

Under vintermånaderna januari och februari satsas det stort på semestererbjudanden, och det är under denna tid man rekommenderas att boka sommarens resor och hotell. Framåt våren, under mars, april och maj, läggs all energi på förberedelser inför sommaren. Sportutrustning och skönhetsprodukter ökar i popularitet under denna tid. Maj månad är dessutom tiden att titta på brudklänningar, eftersom det är då bröllopskollektionerna släpps. Under juni månad väljer många att införskaffa fläktar och luftkonditionering. Under resten av sommaren är det dock trädgårdsprodukter som fångar konsumenternas intresse!

 

Vad gäller då för kläder, skor och accessoarer? För den stilmedvetna kan det vara ett smart drag att avvakta med dessa inköp till september eller oktober. Det är nämligen då modekedjorna släpper sina nya kollektioner. Enligt interna sökdata är konsumenterna särskilt intresserade av jackor och skor under denna period. I november månad är det Black Friday som gäller. Under denna shoppingdag, som relativt nyligen fått fäste i Norden, erbjuder butikerna stora rabatter på allt ifrån elektronik till möbler. När julen sedan står för dörren satsas det på julklappsshopping, och populära klappar såsom böcker, magasin och verktyg framhävs i butikerna. Sökningar avslöjar även att många konsumenter gärna handlar lyxiga sötsaker!

Guiden nedan har satts ihop utifrån interna data. Den visar när på året det är rea på olika varor samt vilka produkter som är mest eftersökta bland användare under respektive månad.


Infograf om shoppingmönster

Om studien
I genomförandet av denna studie användes data från en användarundersökning där 200 slumpvis utvalda katalogläsare på Tiendeo bads att besvara 12 frågor om reashopping. Detta kombinerades med information om de sökord som besökare från ett flertal europeiska länder använt samt ”taggade” produkt-data från alla kataloger som laddats upp till Tiendeos plattform under 2015.

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.