Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

"Men jag är ingen säljare!"

Dela artikeln
måndag, 20 mars 2017 0
"Men jag är ingen säljare!"

När jag utbildar och coachar anställda och entreprenörer så får jag ofta höra det att de minsann inte är någon säljare. Eller att det inte är deras grej att sälja. Då brukar jag säga till dem att det är en del av deras jobb. Oavsett vad som står på arbetsbeskrivningen. Alla säljer, alla ska sälja! Sälja in produkter, lösningar eller sig själva.

Det vi alla måste förstå är alla pengar in i ett företag kommer från att någon har sålt något till någon annan. Försäljning måste sitta så djupt rotat i företagskulturen att alla anställda på alla poster i varje kontakt med kund eller leverantör ska tänka att de säljer.

Det spelar ingen roll om man är lastbilschauffören som levererar produkterna till kund. Personal i kassan i butiken eller kundservicemedarbetaren som besvarar samtal och mail.

Alla personer med kontakt med andra människor säljer!

Ett exempel från verkligheten

Jag brukar hämta ut paket på ett ställe ibland. Stället jag hämtar ut det från är ett av de vanliga ställena som paket skickas till. Förutom att de lämnar ut paket så säljer de tidningar, tobak, godis och massor av andra saker.

Ägaren till butiken är oftast den som tar emot kunderna i kassan. Varenda gång jag har hämtat ut paket där så är han sur, kort i tonen och likgiltig.

För min del så innebär det att jag bara går dit när jag måste. Jag har aldrig och kommer aldrig köpa något där, jag kommer enbart att hämta ut paket.

Jag skulle tro att många fler personer känner samma sak när man varit där. Vad har hans attityd för inverkan på butikens lönsamhet?

Varför byter man leverantör?

En stor internationell analys om varför beslutsfattare byter leverantör visar vad de egentligen tycker är viktigast hos en leverantör.

Beslutsfattarna angav följande skäl:

  • Leverantören har upphört - 4%
  • Konkurrenternas bearbetning - 5%
  • Lägre pris från annan leverantör - 9%
  • Fick inte vad vi önskade - 14%
  • Bristande intresse från leverantören - 68%

Källa: Rockefeller institute/Tarp Studies

När man säljer något så löser man en kunds problem. Det finns inget värre än att möta en person som är oengagerad och likgiltig inför ens problem. Därför måste du som chef, coach, teamleader eller entreprenör få dina medarbetare att förstå att de säljer. I varenda kontakt med andra människor så ska de ge dem ett fantastiskt bemötande, de ska vara lösningsorienterade och engagerade.

Fundera på det

Hur skulle er lönsamhet påverkas om majoriteten av era kunder stannade kvar och fortsatte att köpa från er?

Vilken känsla skulle alla anställda, kunder och leverantörer få av ert företag om alla de mötte var engagerade och lösningsorienterade?

Har du något att förlora på att driva igenom detta i din verksamhet?

Välj kommun från listan