av Rasmus Biasi
Rasmus Biasi
3 följer
3 följare
0 foruminlägg
25 artiklar

Försäljning idag är både exakt vad den alltid har varit samtidigt som den inte alls är vad den varit någonsin tidigare.

 

Detta beror enligt mig på att kärnpunkten i sälj dvs. relationen man skapar och vårdar är mer väsentlig än någonsin.

Tidigare så har det varit fullt möjligt för företag att "fulsälja" att skruva på siffror vid rapporter samt att lova saker man inte har för avsikt att hålla för att sedan "tvinga" in kunden i att betala med hot om inkasso etc eftersom kunden har sagt "ja" en gång och det är bindande.

Eftersom man tidigare kunnat arbeta på detta vis så har en säljkultur skapats där man lär sig olika avslutstekniker för att få kunden att tacka ja för stunden.

Enligt mig är ovanstående inte försäljning, det är fulsälj, krängande och rent ut sagt skitmetoder för att lura folk till en skuldkänsla och det handlar med om manipulation än relation.

Som jag inledde med så är försäljning dag exakt vad den alltid varit samtidigt som den inte alls är vad den varit någonsin, detta beror enligt mig på att folk är mer medvetna än någonsin om vad man faktiskt kan förvänta sig både när det gäller kundservice, kvalitet på produkten samt resultatet på tjänsten.

Sociala medier gör med framgång livet surt för företag som inte förstår detta.

Om du inte beter dig korrekt så finns det stor risk att folk varnar för dig och ditt företag vilket gör att det blir ännu svårare att få det resultat du önskar.

5 punkter att tänka på för framgångsrik försäljning

1. Undvik att skönmåla verkligheten. - Vi vet alla hur det känns när man går in på Mc Donalds och beställer en Big Mac och den inte ens är i närheten av hur den ser ut på bilden. - Ta reda på vad folk vill ha och se till att de får det.

2. Bygg relation. - Skapa känslan av att folk känner dig antingen genom att jobba med/ för ett välkänt bolag eller genom att bygga relationer långsiktigt med dina kunder/ partners beroende på vilken verksamhet du arbetar inom. - Fundera på vem du helst lyssnar på, din vän eller en random person som du inte känner på stan.

3. Lär känna din marknad. - Innan du börjar ditt säljarbete, var säker på att du kontaktar rätt folk, gå igenom varför man behöver det du erbjuder och se till att hitta material med folk som stämmer in på det behovet.

4. Var effektiv och intressant på samma gång. Ta fram en bra presentationsmall så att du effektivt kan förklara varför du ringer och fånga kundens intresse. - ingenting är värre än att lyssna på någon som inte vet vad de pratar om.

5. Var lyhörd. - Varje kund kan lära dig att bli mer effektiv, lyssna vad kunden säger, har du glömt något i din presentation som gör att du kan bli effektiv, har du koll på vilken personlighet du pratar med så underlättar det med.

Förstår du värdet av att arbeta på rätt sätt och bygger rätt med rätt strategi så kommer du att lyckas så länge marknaden har nytta av din produkt, bygger du business för att tjäna snabba pengar utan att tänka på kundernas upplevelse så kommer du att få mer jobb än nöje i din verksamhet, kom ihåg att alla stora entreprenörer som lyckats har gjort det för att de verkligen brunnit för sin idé och samtidigt förstått hur man tjänar pengar.

Lycka till!

Visa kommentarer 1
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.
| Anmäl | 4 år sedan
Med andra ord sunt förnuft. Följer man dessa råd så behöver man inte sälja utan tvärtom kunderna slåss om att få köpa. Goda nyheter sprids från mun till mun i en god atmosvär.

LARS ARENANDER
Start av företag och ekonomistyrning
samt utgivare av boken KVINNA I STRID.