av Dick Iggström
Dick Iggström
Stockholm
0 foruminlägg
25 artiklar

Jag har två katter, James och Josh, och de är som djur är mest. Men till skillnad mot oss människor funderar de inte så mycket över tillvaron, utan följer det som skapar intresse i deras värd. I stunder är de väldigt aktiva, medan i andra stunder, vilar de.
Forskare har följt lejon och det visar sig att dessa rovdjur använder större delen av dygnets timmar till att sova, en del att fostra nästa generation och en liten del till att jaga. När de jagar är själva dödandet den minsta delen i denna process, utan det de lägger tid på att studera sina offer.

 

Människans styrka har varit att vi har kunnat organisera oss i grupp och då blivit fruktade jägare. Vi har även haft en god förmåga till anpassning för olika miljöer. Däremot är dagens moderna människa någonting annat än sina förfäder. Vi använder allt fler timmar till att vara vaken och aktiv och allt färre till att fostra nästa generation och knappt ingen tid alls tid få tag i mat eller tillreda denna. När vi ”jagar” i vårt dagliga jobb är det som individ och sällan i grupp.

Vi står nu inför ett paradigmskifte i och med den digitalisering vi genomgår och det kommer påverka alla branscher och marknader. Försäljning är en bransch som har påbörjat denna förändring men hur pass bra rustad är vi för att möta detta?

Traditionell försäljning bygger på att det är säljaren som äger denna process och lotsar kunden fram till ett avslut, och då får även säljaren sin lön. Dagens kund är i allmänhet bra utbildade, vill i allt högre grad genomföra större delen av köpprocessen på egen hand och blir irriterad över en säljare som försöker ”kränga på” eller stör i säljprocessen. Med andra ord fungerar inte gårdagens individualism inom försäljning, utan vi måste gå tillbaka till våra rötter.

Läs även: Digitaliserad försäljning

Är det något nytt vi behöver uppfinna?

Egentligen inte, men det är svårt att ändra attityd i en hel kår som varit van vid ett beteende. Det nya är nu att det är den grupp som arbetar kring kunden som kommer bli belönade. Marknad och försäljningsområdet kommer alltmer gå ihop och samlas under ett Commercial område. Denna utveckling har skett inom IT området, där man på 80-talet kunde säga att man jobbade med ”Data”. Idag finns det en uppsjö av olika yrkestitlar, liknande kommer att ske inom Commercial området.

Det andra området som kommer bli centralt är vår förmåga till anpassning. Vi skiljer oss mycket från andra djur inom detta område. Visst kan de flesta djuren i viss mån anpassa sig till förändringar omkring sig, men blir de stora så klarar de inte alls av detta. Människan däremot är oerhört anpassningsbar, vilket har lett till att vi många gånger tror att vi kan anpassa oss till vad som helst, men det stämmer inte riktigt. I ett arbetsklimat där vi kan jobba när som helst, hur som helst och var som helst behöver vi börja lära oss att sätta gränser för oss själva. ”Djuret” inom oss mår inte så bra av denna utveckling och allt fler tycks leva på ett sätt som skapar en stress och en press som gör oss sjuka.

Missa inte: 5 tecken på utmattningssyndrom

Vi försöker komma tillrätta med det nu genom att utbilda ledare, men framtiden handlar mer om att utveckla sin egen inre ledare. När jag ser James och Josh jaga efter varandra, så är det en motvikt efter vårt sökande av en ledare, hur ledare ska vara och hur du som ledare inte ska slita ut dig. Djur de bara är, vilket ibland är en bra position att vara i, samt en allt viktigare position i ett digitaliserat landskap.

Mina två katter, James och Josh:

Mina två katter, James och Josh

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.