Starta tidning... ??

125
1
Har en idé om en tidning, som skulle vara kul att få ut. Men har lite frågor...

Hade tänkt att sälja dem själv, men måste få hjälp med att få den upptryckt.

Var ska man vända sig då?
Kan man vända sig till vilket tryckeri som helst?

Vilket program bör man använda när man gör tidningen (eller utkastet till den), kan man använda vilket som helst, eller finns det sådana som är extra bra att ha?

1616
4
Hej Dreamer![br][br]Va kul att du vill ge ut en tidning.  :D[br]Det här kan jag svara på ganska bra då jag arbetat för och med tidningar.[br][br]Sälja tidningar själv kan vara en svår sak, speciellt när det kommer till distribution om man inte riktar in sig på företagstidningar/kundtidningar där man skickar per post. Det finns stora kedjor som sköter om sådant men det kostar och konkurrensen om plats i tidningshyllor är stor. Det finns vissa oberoende distrubitörer som kan vara ett alternativ ex http://www.forlagssystem.se[br][br]Du kan i regel vända dig till vilket tryckeri som, inte ovanligt att små företag tar in tryckjobb och lägger det på annat tryckeri, men då får man räkna med extra kostnader.[br]Annars är det mer vanligt att man lägger tryckningen utomlands vid lite större produktioner på säg 5000 ex. [br]Du kan också använda denna länk för prisofferter:  http://www.ask4media.se/?topic=quotation&tea=2[br]Men ett råd var varsam för det billigaste alternativet. Det kan finnas orsaker... se alltid till att se exempel på tidigare trycksaker från resp tryckeri så du får känna på kvalitén.[br][br]Det bästa trycket du kan få är rulloffset.  (När det rör sig om stora produktionsvolymer)[br][br]Vad gäller produktionen av tidningar så görs de normalt i antingen Indesign (Tidigare PageMaker), Illustrator och photoshop, version CS, CS2 eller CS3, Nedan finner du länk till ett sådant paket, men det finns även begränsade paket att köpa som inte innehåller alla programvaror utan enbart den grafiska produktionen, se http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1192070&node=182[br][br]Man kan även använda Quark Express dessa har jag bara användt i mindre omfattning så jag kan inte tala för hur lämpad produkten är i dagens läge. Själv uppfattar jag mer eller mindre CS paketet som ett komplett system för den grafiska produktionen, se: http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1111739&node=182[br][br]Observera att programvarorna är plattformsberoende dvs om du använder Mac eller PC samt vissa ex CS3 ännu har inte släppts med riktig svensk version.[br] [br]När du lämnar ett material till tryck är det alltid bra att be om ett provtryck (tidigare kallat Chromalin) så du ser att allt blir korrekt. Se även till att du i början av produktionen är klar med vilket tryckeri samt vilken ICC-profil de använder så att du kan ställa in din maskinpark efter det.[br][br]Det finns vissa krav på trycksaker vilket du kan läsa mer om på www.kb.se ex för seriella serier som tidskrifter ska det finnas ett ISSN nr. I alla fall om du avser att nå ut, se http://www.kb.se/Malgrupper/Forlag.htm[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br]
Må väl!
125
1
tusen, tusen tack för ditt svar.  :)[br][br]Och jag som trodde det bara var att trycka och sedan få ut den...  :mrgreen:[br][br]Dock är jag fortfarande jättesugen på att fixa en tidning, då jag tror jag kommit på ett vinnande koncept.  :mrgreen:[br][br]Ska sätta mig och läsa allt ännu mer noggrannt då jag har bättre med tid.  :)[br][br]Dock några sista frågor, för nu...  :mrgreen:[br][br]Hur lång tid framförhållning måste man ha?[br]Tänkte om man t.ex. vill ge ut ett nummer / månad, och det första i januari, ska man försöka få det till tryck ca 1 månad innan ungefär då?[br]Hur räknar man ut hur mycket den ska kosta i affärer (om man lyckas få dit den) ?[br]Hur mycket ska man räkna med i startkapital för enbart tidningen?[br](hade tänkt starta eget företag, där tidningen kommer ingå och där vara den största kostnaden)[br]Kan man sköta en tidning helt på egen hand eller måste man ha en hel redaktion?[br][br]Återigen, tusen tack för dina svar.  :)[br][br]Trots att det verkar vara mer jobb än jag trodde blir jag bara mer peppad att starta tidningen jag vill.  :mrgreen:
1616
4
Det är alltid bra att ha lång framförhållning men om tidningen ska innehålla aktuella nyheter så blir det vanligtvis korta deadlines.[br][br]Tryckeriet som du väljer att samarbeta med talar om vilken tid de behöver för att trycka upplagan. Dvs när de senast behöver materialet. Glöm inte att räkna med adresseringstid och distrubition.[br][br]Det beräknar du på dina omkostnader och lönsamhet samt tidningsmoms. Glöm int att räkna in ev annonsintäkter.[br][br]Du får göra en första kalkyl på vilket material du behöver ex datorer, programvaror, licenser. Till detta lägger du på löpande kostnader för lager, annonskostnader, distributionskostnader, tryckkostnader, administration, löner samt externa inköp ex frilanstjänster. Kan tyvärr inte ge dig konkreta uppgifter eftersom dina kostnader är beroende på val av ex tryckeri, ditribution eller annat.[br][br]Du kan börja med att starta på egen hand. Men du kommer kanske märka att det blir mycket att göra för att efterleva de krav som uppkommer på deadline. Mycket av produktionen kan även läggas ut på frilans. När du gjort din beräkning så att du ser vad tidningen får kosta kan du dela upp den kostnaden för vad vardera sida får kosta. Den uppdelningen kan du senare använda för prisförhandling med de som frilansar.[br][br]Ja det är riktigt kul att starta tidningar även om det är förenat med massa jobb. Dock ska man ha i åtanke att via distributör så tar det ca 3-6 månader innan man börjar få återkastning för det första numret.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
125
1
Vad härliga svar jag får... :mrgreen:[br][br]tusen, tusen tack...  :)[br][br]Nu ska jag sätta mig och finslipa idéen, läsa på alla länkar du lade in i första svaret, och räkna, räkna räkna...  :mrgreen:[br][br]Kan hända att det kommer ta ett bra tag innan jag kan starta upp, men det gör inget. Då hinner jag få bättre grund att stå på också...  :mrgreen:[br][br]Tusen tack återigen för svaren. Blev just riktigt glad.  :mrgreen:
1616
4
Varsågod![br][br]Ps: Se till att göra en grafisk formaterad profilmall för tidningen från början så slipper du bygga allt igen för varje nytt nummer.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2360
37
Jag har en god vän som startade en tidning för 25 år sedan  och varje vecka kommer nytt nr ut. Det är som sägs slitsamt men går men det gäller verkligen att hålla nere kostnaderna för de skenar lätt iväg och att  ha anställda är ett vågspel. Det finns eller fanns möjlighet att få arbetslösa som staten betalar för att de ska komma ut på öppna marknaden igen. Det kan vara något att tänka på den dag du behöver förstärkning.  Tidningen jag talade om heter Miljömagasinet och tar upp frågor de stora tidningarna inte vågar närma sig.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2
Har läst detta ämne med stot intresse![br][br]Okej har fråga ang frilansande journalister och fotografer eftersom till att börja med kommer det vara stommen tillsammans med oss i kärnan eftersom vi inte har råd att anställa.[br][br]Vad betalar man för artiklar etc från en frilansande journalist? Hur är det med bilder, upphovsrätten etc?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.