Att se nyttan med att liknande affärsidéer redan finns

82
1
Ja! Ni är många som kommit på en affärsidé, googlat, forumat och efter ett par dagar så kommer någon med länken till en affärsidé som liknar er. Hur reagerar ni?

Med bestörtning? Tänker att "Åkej då finns behovet. Hur ska jag förbättra min idé?". "Bra med konkurrens"... etc.

Skriv gärna ner era tankar. Tror det kan vara bra för alla att få andras tankar kring det här.
Niklas Gerholm
1616
4
Är man sen så är man sen. Då kan man räkna med att man behöver vara bättre, ha mer kapital än konkurrenten eftersom man kommer ligga steget efter ut mot marknaden därmed behovet av att synas bättre. Man behöver dessutom en visuell profil som är stark och tydligare än sina konkurrenter.[br][br]Bra skäl till att överväga om det är lönt.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
822
48
Jag tycker inte att man ska lägga så mycket tanke på sina konkurrenter. Notera att de finns, vad de gör bra, vad de gör mindre bra och sedan fokuserar man på att göra det bättre. Enkelt va!?  ;)[br][br]Jag tycker inte heller att man behöver vara först, det är många gånger till och med dåligt då ett behov ska skapas. Ett bra exempel är Facebook som nu tar över världen. De var inte först och garanterat inte den sista communityn som skapas. I denna stund så jobbar säkert några på att ta fram en sådan.[br][br]Marknaden är stor och räcker dessutom för det mesta till många aktörer.[br][br]Kan även bero på vilken bransch man verkar i. Om man t ex ska starta en frisersalong så är det bra att ha många andra salonger i närheten. Det betyder att många går dit för att klippa sig. Med en ny salong så kommer det ännu fler dit vilket kan gynna samtliga salonger. Det blir en win-win-situation som många kanske normalt ser som ett konkurrens-hot.[br][br]Många faktorer men jag tror på att ge sig f%&¤#n på att göra det bra. Var medveten om konkurrenterna men lägg fokus på vart du vill komma!  :winner[br][br]Ta fram en USP (Unique Selling Point), vad som utmärker dig och din produkt. Vad får kunden hos dig som den inte hittar någon annan stans.[br][br]Hittade några skojiga på Wikipedia:  :)[br][br][b]Head & Shoulders:[/b] "You get rid of dandruff" [br][b]Olay:[/b] "You get younger-looking skin" [br][b]Revlon:[/b] "Because you are worth it" [br][b]Set Wet:[/b] "Very very sexy" [br][b]Red Bull:[/b] "You get stimulation of body and mind" [br][b]Ronseal: [/b] "You get exactly what it says on the tin"[br][b]Domino's Pizza: [/b] "You get fresh, hot pizza delivered to your door in 30 minutes or less -- or it's free." [br][b]FedEx:[/b] "Your package absolutely, positively has to get there overnight" [br][b]M&M's: [/b] "The milk chocolate melts in your mouth, not in your hand" [br][b]Wonder Bread:[/b] "It helps build strong bones 12 ways"
2360
37
Jag har alltför många gånger varit först några gånger har det varit bra men för det mesta dröjer många år innan folk fattar vad man har för bra saker eller nyheter. Senast igår var den en lycklig person hos mig som av en slump hittade vad han sökt mycket länge och för några månader sedan var det en som jagat mig nästan ett ½ innan ha gick ifrån mig lycklig.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
82
1
Intressant,. Här finns tydligen olika sätt att se på en ganska komplex fråga. Mera! :)
Niklas Gerholm
456
1
Hej[br][br]Om du har en s.k. unik idé så måste den vara självsäljande, annars kostar det förmodligen en massa pengar att marknadsföra. Om det däremot finns konkurrenter så har du alla möjligheter att fånga upp det som dom gör mindre bra. Du har alltså mer än halva av det "farliga" jobbet gjort![br][br]Sätt dig och knappa runt på företagens hemsidor och anteckna fördelar, nackdelar, erbjudanden, produktbeskrivningar, kundmöjligheter, etc, etc.. Leta även efter vilka kanaler dom använder i sin marknadsföring och hur dom "ser ut" i sin marknadsföring.. Då vet du själv vilka kanaler som fungerar bäst, och hur du skall synas ännu bättre.[br][br]Glöm inte heller att ta reda på hur deras mjuka värden ser ut. Alltså hur dom behandlar sina kunder, hur dom hanterar olika ärenden (kundtjänst, produktion, reklamationer, leveranser, förpackning med mera). [br][br]När du gjort analysen börjar du planera hur ditt företag skall se ut. Använd underlaget från analysen och krydda det med dina egna tankar och funderingar. [br][br]Sedan sparkar du igång med idén åker lite snålskjuts på de andra, men du kör säkert och riskerar inga stora misstag som kan rasera det hela. Tvärtom kan du fokusera på dina möjligheter att förverkliga idén och använda redan beprövade vägar för att bygga upp en grundstomme i företaget. [br][br]Varje kvartal, halvår eller år så reviderar du dina aktiviteter för och se om allt gick som du tänkte, vad som gick mindre bra, och vad som gick över förväntan. Jobba sedan med en ny analys och fortsätt så genom hela uppbyggnaden.[br][br]När du har kommit till en stolpe där du inte längre kan se vad de andra missar har du nått samma nivå. Det är då du kan använda det intjänat kapital till att slå dig ifrån konkurrenterna och våga testa obeprövade, men möjliga vägar.[br][br]En viktig sak man ofta glömmer är att de som får ditt företag att växa är kunderna (!). Glöm aldrig att stämma av med dom om hur deras uppfattning är om dig/ditt företag. Glöm inte att fråga vad det var som gjorde att dom handlade av just dig, hur dom upplever produkten/tjänsten och vad dom anser vad som kan göras ännu bättre.[br][br]Det är minst lika viktigt att följer upp dina mest lönsamma kunder som dina minst lönsamma kunder. [br]Dom sitter på en otroligt värdefull information![br][br]För att falla tillbaka på ämnet så ÄR konkurrenter bra, eftersom dom får dig att bli ännu bättre.. ;)[br][br]EDIT/[br][i]OM jag får låna tråden lite så vill jag tipsa om denna tråd; http://www.foretagande.se/index.php?option=com_smf&Itemid=10011&topic=2664.15 där bland annat Redkon, Robaino & Mojo skriver om att kopiera...[br][br](Glöm inte att rösta förresten, det är bara ett par dagar kvar. Sedan kommer en slutkläm från mig ;) )[/i]
2360
37
½ vad då ÅR var ordet som föll bort. Jag hade inporterat lite trailskate från USA men såg mig tvungen att skära ner på några verksamheter varav detta blev en sådan. Så i Sverige lär det inte finnas mer än kanske några dussin. Det var 20 cm pumpade däck och så hade man handbroms. Vill någon ta över så varsegod. Jag har ett ex kvar om man vill starta med det. Man kan åka på grusvägar och i släta backar. Detta är en sådan produkt som är populär där den visas.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
51
Affärsideer lever INTE i ett vakum. [br]USP är viktigt, vara billigast, ge bästa service, ha en unik produkt ... [br][br]Men det finns mer: Skall amns tarta ett kaffeteria på en ort som saknar kaffeteria så är det inte så svårt, bara att kolla om det finns tillräckligt underlag. Men skall man t.ex. öppna en Internetbutik så finns det ju massor ov konkurenter - om man inte hittar en unik produkt. Att analysera vad andra gör är bra. Ett annat sätt att angripa frågeställningen är att fråga sig själv "[i]Om JAG var kund - till denna typ av vara/tjänst, varför skulle jag välja mitt företag som leverantör och inte någon annans[/i]?" [br][br]Man skall också fråga sig: [i]OK det finns redan någon som driver detta, men hur kan jag göra det bättre? [/i] [br][br]Visst, ibland blir svaret att man skrotar sin ide, ibland att man kastar sig in i getingboet. Men man skall ha analyserat och planerat först.[br][br]Per[br]
85
Lustigt...[br][br]Jag kom för några dagar sen med en idé om att starta ett community för företagare. Idag hittade jag foretagande.se och blev besviken för att min idé redan är tagen. Men nu har ni övertygat mig om att starta en konkurrent  :giggle
2360
37
Det finns ett flertal redan så det gäller att hitta på något som är annorlunda för att lyckas.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
[quote author=RasmusBoye link=topic=2797.msg12050#msg12050 date=1189802599][br]Lustigt...[br][br]Jag kom för några dagar sen med en idé om att starta ett community för företagare. Idag hittade jag foretagande.se och blev besviken för att min idé redan är tagen. Men nu har ni övertygat mig om att starta en konkurrent  :giggle[br][/quote][br][br]Konkurrens är bra då det stimulerar verksamheter att utvecklas. Men community som ska lyckas kräver mer än en bra liknande idé, den behöver vara bättre, starkare, mer profilerande och inte minst det kräver även medlemmarnas intresse. Det finns enormt många döda communitys där ute som aldrig lyckas.  [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.