tillstånd från någon!

187
Jag har suttit och ruvat på en fundering länge och undrar om det finns någon här som har kunskaper om hur man får använda andra företags elektronik utan att de behöver informeras.



Jag tar ett exempel.

Vi säger att jag har en dvd, video och en extern hårddisk, till de så finns varsin fjärkontroll. Om jag nu skulle slita bort skalen på dessa saker, slå samman sakerna och modifiera om elektroniken så att de kan samköras. När detta är klart så sätter jag på ett skal som jag själv har designat. Samt en fjärkontroll till hela paketet. Som pricken över i:et så sätter jag på ett eget varumärke och säljer.



Skulle tillverkaren av dvd:n börja skrika att jag har stulit något tro! Antagligen.



Men vad skulle jag behöva? och vart går den eventuella gränsen?
Frilansande människa
507
1
Låter nästan som en fråga för en jurist eller liknande. Klurig fråga!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
187
Det borde inte vara klurigt tycker jag. [br] [br]Det kanske är min förklaringen som är klurig :wink: [br]Jag vet att det förekommer i de flesta apparater. Öppna din elektronik apparat så....vi säger att du har en tv av märket Grundig, öppna den så ser du garanterat delar som är tillverkad av Sony eller annat märke. [br]Öppnar du en video apparat med dvd, en kombination hel enkelt, så kan man ju undra vart videon respektive dvd:n kommer i från
Frilansande människa
507
1
Ok, då förstår jag nog lite mer. Men du kanske skulle höra med någon som tillverkar någon av de produkter du räknade upp för att se hur de går tillväga? Då kanske du kan få råd från dem!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
232
Det som behövs är väl ett godkännande från de aktörer som från början producerat dessa grejjer.. [br] [br]Kolla bara på Jens Of Sweden.. Han köpte ju hem mp3-spelare från Korea och bytte bara skalet på dom...
M-Daniel Johansson
187
Njaaa! Jens Of Sweden köpte, om jag inte mins fel, delar av produktionen, han vart delägare i företaget. Det enda jag vet med säkerhet är att han inte bara köpte hem mp3 spelare och bytte skal
Frilansande människa
10
Om det vore förbjudet så borde det väl stå någonstans i företagets leveransvilkor? Ungefär som en copyright... [br] [br]Jag har byggt många ljudanläggningar i mina dar. Vissa produktkategorier är ju avsedda för att byggas in i nå't annat, exempelvis ett högtalarelement, ett färdigbyggt delningsfilter, ja t.o.m. en förstärkare kan ju byggas in i en högtalare. [br] [br]Att påstå att det går en solklar gräns mellan olika produktkategorier tror jag inte håller, om det nu inte uttryckligen står skrivet nånstans att jag inte får bygga in mp3-splaren i högtalaren också :wink:
187
Indell [br]Ja! någon typ av copyright tänkande kanske fins, men som du säger, knappast en klar gräns...Hummmm! [br] [br]Kruxet är om du nu skulle få sätta ditt eget varumärke på den "inbyggda mp3-splaren i högtalaren" och sälja den under ditt eget varumärket i handeln. Kanske! [br] [br]EDIT: Jag tar Dannes replik och säger, välkommen till forumet, kul att du hittade hit [br] :D
Frilansande människa
10
Jag behöver ju inte ta bort originalmärket från den. Jag bara bygger in den i min låda med mitt namn på. Vill någon veta vad som sitter i så är det väl okay att Jens får credit för att jag valt hans spelare i min låda.
507
1
Klurigt ämne det här! Ben du får väl fråga gubbarna på din kurs! [br] [br]Ps. Välkommen hit Indell!! Varit lite stressigt de senaste dagarna då forumet blivit hackad.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
10
507
1
Hur gick det på din kurs igår Ben? Frågade du dem?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
187
Njjaaaa! de gjorde jag lite halvhjärtat. Men jag har ett svar jag fick på ett annt håll, ett svar som jag visade här men har försvunnit. [br] [br][quote]Det gäller avtalsfrihet när det gäller försäljning och köp av varor mellan företag. Det innebär att det är upp till säljaren och köparen att komma överens om vilka villkor som ska gälla vid köpet. I Sverige regleras det av köplagen. Köplgaen är inte tvingande så den går att ersätta med egna villkor. Om köparen är en privatperson gäller däremot konsumentköplagen och den går inte att förhandla bort vilket kan vara skönt för konsumenten. [br] [br]Tillbaka till din fråga. Det är alltså upp till säljaren att säga vilka villkor som gäller och upp till köparen att acceptera dessa vilkor. Om inga vilkor angivits gäller köplagen. [br]Exempel på villkor för elektronikgrejer är att de inte får användas för medicinsk utrustning eller exporteras vidare till vissa länder (t.ex. diktaturer mm). [br]Köper du över nätet brukar man få acceptera villkor innan man kan genomföra köpet. Det är dessa som i så fall gäller. Under förutsättning att villkoren inte är i strid mot någon annan lag dvs.[/quote] [br]Det här får man ta som generellt
Frilansande människa
187
Måste bara få erkänna att vi hade en halv dag åt detta med avtal, avtalsfrihet mm. mm. så det känns ju lite pinsamt att jag inte kunde koppla min egen fråga till vad jag suttit och lyssnat på i fyra timmar . JaJa! Ibland kopplar inte receptorerna :oops:
Frilansande människa
6
Men om man köper massa ram minnen från ett företag är ju ganska säkert att man sätter i dom i en låda och säljer lådan som något eget...... eller det är ju inte säkert man kan ju sälja dom lösa, men det borde ju inte vara olagligt...... [br] [br]....... men köper du en Skoda och klistrar på egna märken på den och sedan säljer den, så borde det ju vara olagligt. [br] [br]..... detta var bara tankar.... jag vet inte något :)
187
[quote]detta var bara tankar[/quote] [br] [br]Allt börjar med en tanke :wink:
Frilansande människa
15
[quote="Ben"]Jag har suttit och ruvat på en fundering länge och undrar om det finns någon här som har kunskaper om hur man får använda andra företags elektronik utan att de behöver informeras. [br] [br]Jag tar ett exempel. [br]Vi säger att jag har en dvd, video och en extern hårddisk, till de så finns varsin fjärkontroll. Om jag nu skulle slita bort skalen på dessa saker, slå samman sakerna och modifiera om elektroniken så att de kan samköras. När detta är klart så sätter jag på ett skal som jag själv har designat. Samt en fjärkontroll till hela paketet. Som pricken över i:et så sätter jag på ett eget varumärke och säljer. [br] [br]Skulle tillverkaren av dvd:n börja skrika att jag har stulit något tro! Antagligen. [br] Men vad skulle jag behöva? och vart går den eventuella gränsen?[/quote] [br] [br] [br]---- [br]Du skulle ev ha råd att köpa [i]ett[/i] ex av varje till butikspris, men hundratals? Det skulle bli en för dyr slutprodukt. De flesta företag har patent eller varumärkesskydd, en form av copyright på sina produkter. Inget säger ju att de inte skulle kunna sälja en likvärd produkt till dig. Men nog vore det väl bättre att utveckla något [i]nytt[/i]... och själv få ta betalt för utvecklingsarbetet. Det är i och för sig höga kostnader förknippade med utveckling. men den första produkten kan ju ligga till grund för ytterligare utveckling av denna. Och då har du ju en hel del "gratis".
5
experimentera med ditt "hopplock", d.v.s. plocka ur delarna ur de olika apparaterna, sätt ihop och få det till att fungera. Ta sedan reda på varumärken på de olika delarna(bäst om du hittar originalmärket). Skriv till producenten, berätta att du tänker använda "denna fantastiska produkt" till din apparat och förhandla fram ett bra pris. [br]Många gånger när det gäller elektronik hittar du samma produkt hos många andra tillverkare. Det kan därför vara idé att kolla. [br]Är det svårt att hitta tillverkaren utomlands har du säkert möjlighet att hitta en generalagent i Sverige. [br]Sätt igång.
ttp://www.citygbg.se
-The place you where looking for
-För er som behöver visa er verksamhet inom resor, bostad, turism.
Lägg till er sida gratis
28
Råkade starta en likadan tråd om detta men kör här istället. :) [br] [br]Jag har också dessa funderingar som frågats och svarats här. Det är ju så att en datoraffär får ju bygga ihop datorer och sälja de. I annonser ser man oftast [url=http://komplett.se/k/ci.asp?sku=10158]Gamerdatorn[/url] eller [url=http://komplett.se/k/ci.asp?sku=10160]Officedatorn[/url] dessutom kan man oftast plocka ihop sin dator. Detta verkar vara helt lagligt eftersom företaget inte märker datorerna med sitt namn men i annonsen kan de döpa den till vad de vill. [br] [br]Det jag undrade i min tråd var om man fick köpa in just datorlådor och tag bort t.ex. fronten på de och sätta dit min egendesignade med mitt logo på och sälja. Antagligen kan man inte göra så, men frågan är då om jag kan sätta dit min logo bredvid lådtillverkarens om jag byggt ihop en hel dator. [br]Jag har sett sådana lådor som är vattenkylda och då heter den det som [url=http://gtek.se/index.php?mode=item&id=2011&session=2195a157e3e9a4cafb0dc7e3526b7517]företaget[/url] byggde in vattenkylningen men lådtillverkarens namn finns också på lådan. I detta fall är det Coolermaster som gjort lådan och Alphacool som byggt in vattenkylningen. [br] [br]Sedan finns det så att man kan köpa en del av lådan, t.ex. en [url=http://gtek.se/index.php?mode=item&id=2154&session=6d11d350e247426bcd50798ab42432f0]moderkortplåt[/url] med bakstycke. Den är ju till för de som vill bygga sin egen låda men frågan är om jag som företagare får göra så? [br]Jag ska fråga Gtek om de vet nåt. [br] [br]EDIT: Fick svar från Gtek om att just de där moderkortsplåtarna är det helt ok att bygga datorer på som företagare och sälja som sitt eget märke. Jag antar dock att man ändå måste skriva en varudeklaration och då skriva vem som tillverkat just moderkortsplåtarna.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.