Behöver lite hjälp med vad jag ska starta

3
Hej, jag är 16 år och jag funderar på att starta eget företag,

Jag har ingen direkt givande idé om vad jag vill jobba med, endast att jag vill jobba med något inom Data & IT.

Anywayz, har några idéer som kanske skulle kunna verkställas,

Att starta ett företag med internet psykologi / terapeut där folk får råd med deras depressioner och problem genom datorn & internet.

Kan detta var en bra idé? Jag har mycket erfarenhet utav psykologi & samhällskunskap.

Dock kan det bli lite problem med att skapa firma och dylikt, f-skattesedel går att registrera som 16 åring?

Jag har innan jobbat som Data Tekniker, Webbdesigner, Trägårdsarbetare, Skolvaktmästare fast jag fick dock inget betalt för något av dem.  :roll:

Men dock vill jag börja jobba nu inom ett företag, mitt eget vore skönast.

Nej, jag tänker inte starta ett företag på de viset bart simpsons gjorde det  :-D Klart ska det vara professionellt darför behöver jag er hjälp med vad.

Jag har händer, fötter, en hjärna, dags att jobba :vissla
50
[quote author=BenThe19 link=topic=2828.msg12028#msg12028 date=1189723220][br]Att starta ett företag med internet psykologi / terapeut där folk får råd med deras depressioner och problem genom datorn & internet.[br][br]Kan detta var en bra idé? Jag har mycket erfarenhet utav psykologi & samhällskunskap.[br][/quote][br][br]Problemet med ångerst m.m. är att det är så otroligt individuellt. Det är nog väldigt svårt att skapa en databas med hjälp för sådant. Om du ska ha det manuellt:[br]Tänkt till lite, har du verkligen tillräckligt mycket erfarenhet till att starta en sådan tjänst. Vet du t.ex. vad depression är för något? Du kan vara hur ledsen som helst utan att vara deprimerad. (För att bli leg. psykoterapeut krävs fem års utbildning efter gymnasiet) [br][br]Sedan har man ju ett företag för att det ska gå med vinst. Kommer du ta betalt för tjänsten eller använda dig av reklam på sajten?[br][br][quote author=BenThe19 link=topic=2828.msg12028#msg12028 date=1189723220][br]Dock kan det bli lite problem med att skapa firma och dylikt, f-skattesedel går att registrera som 16 åring?[br][/quote][br][br]Precis. Du kan skaffa dig en F-skattesedel när du är 16 år. [br][br][quote author=BenThe19 link=topic=2828.msg12028#msg12028 date=1189723220][br]Jag har händer, fötter, en hjärna, dags att jobba :vissla[br][/quote][br][br]Helt rätt inställning! Fortsätt tänk vidare på dina idéer! :D
Viktor Jarnheimer
1616
4
Kolla även upp vilka lagliga krav det ställs på att ge råd inom området psykologi/terapeutverksamhet. Felaktiga råd kan ge ödesdigra konsekvenser.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
3
[quote author=jarnheimer link=topic=2828.msg12032#msg12032 date=1189744839][br]Problemet med ångerst m.m. är att det är så otroligt individuellt. Det är nog väldigt svårt att skapa en databas med hjälp för sådant. Om du ska ha det manuellt:[br]Tänkt till lite, har du verkligen tillräckligt mycket erfarenhet till att starta en sådan tjänst. Vet du t.ex. vad depression är för något? Du kan vara hur ledsen som helst utan att vara deprimerad. (För att bli leg. psykoterapeut krävs fem års utbildning efter gymnasiet) [br][/quote][br][br]Detta hade jag tänkt mig, ta kontakt med arbetsförmedlingen och se om man kan etablera sig hos dom inom 2 år när man fyllt 18.[br][br]I dagsläget så lär det vara lite svårt att hjälpa flera folk själv, man behöver flera psykologer.[br][br]Jag hade tänkt att man skapar som en server IRC/Chat Kanal där dom som känner sig deprimerade kommer och får hjälp.[br][br]Personen som dom pratar med kommer att vara den dom har avtal med, så kan BUP ibland be personer att kontakta oss om dom känner sig säkrare att prata med någon online.[br][br]Jag har ingen utbildning utav psykologi tyvärr, dock har jag läst en del på bup.se och jag tycker att psykologerna där är ganska kallblodiga.[br][br]Man kan sköta det på ett mycket bättre sätt, uppmuntra, leverera stöd och hjälpa till personen i fråga.[br][br][quote author=jarnheimer link=topic=2828.msg12032#msg12032 date=1189744839][br]Precis. Du kan skaffa dig en F-skattesedel när du är 16 år.[br][/quote][br][br]Hur är det med lokaler och sånt då? Jag hade tänkt mig att ha en lokal där man går och jobbar från datorn och där pratar man med personerna.[br][br]Edit:[br][br][b]Detta är en idé om hur jag ska utföra och starta företaget.[/b][br][br]1. Leta efter en lokal som man kan använda till företaget.[br][br]2. Inreda lokalen och antingen så köper jag dit egna datorer med startkapitalet eller så kör jag så att folk tar med sig sina bärbara datorer och dylikt.[br][br]3. Bygga hemsidan och servern där folk loggar in och antingen ger eller får hjälpen.[br][br]4. Etablera mig hos arbetsförmedlingen och marknadsföra bolaget.[br][br]Till en början lär det vara som bart simpsons företag, ingen lär ju lita på en "youngster" om inte denne jobbar gratis som vaktmästare eller data tekniker för då litar dom allt. :roll:[br][br]Men det borde kunna gå eller är det en helt dålig idé? Behöver mer tips vad jag kan erbjuda annars än psykologi då för det flesta andra saker finns det redan gott om.
190
Hej BenThe19![br][br]Kul att du vill starta företag![br][br]Oberoende vilken affärsidé man har bör man först ställa sig ett antal frågor - här är ett axplock:[br][br]Hur skall företaget tjäna pengar?[br]Vad kommer kosta i företaget?[br]Blir det intjänade mer än kostnaderna?[br][br]Finns det några konkurrenter?[br]Om ja, vad är det i min affärsidé som gör mig bättre än konkurrenterna?[br]Om det inte finns några konkurrenter, finns det en anledning till det?[br][br]Vem är marknaden?[br]Hur skall marknaden få reda på att företaget finns?[br]Hur säljer jag bäst in tjänsten hos marknaden?[br][br]Det finns mycket vettigt i din affärsidé om en chatt för folk som har depression. Dock tror jag du skall fundera lite över hur du skall få in pengar - vilka kostnader du kommer få, om det inte redan finns sådana här sidor och så vidare. [br][br]Förutom mitt företag så arbetar jag med hälso- och sjukvårdsfrågor och jag tror det redan finns en hel del landstingsdrivna hemsidor kring det här - även om de inte är bra så har de en konkurrensfördel gentemot dig - de betalas via skattemedel och behöver således inte dra in pengar. Dessutom, som Mojo och Jarnheimer varit inne på, det finns en hel del tuffa regler kring det här.[br][br]Vad har du för fler affärsidéer?
3
Wooster; De frågor du postade är ganska givande, nu är det så att jag vill fokusera på en sak just nu och det är att få fram en bra idé.[br][br]Dom frågor du ställer är ganska normala och förekommer alltid när man startar företag, men jag vill inte ställa mig själv en massa frågor innan jag klarat av steg ett.[br][br]Första steget är ju att fixa licenser, lokal, och registrera företaget och dess tjänster.[br][br]Sedan kan man tänka igenom olika strategier. som t.ex priset på tjänsten, målgrupp, annonsering.[br][br]Sånt bör man tänka på efteråt, tänker man för mycket innan på en massa olika saker innan man börjat så blir det lite svårt att veta vad man ska anpassa sina formuleringar till.[br][br]Tar gärna emot fler tips om vad som kan ändras inom idén, var den bra överhuvudtaget?[br][br]Mvh / BenThe19
50
[quote author=BenThe19 link=topic=2828.msg12056#msg12056 date=1189818504][br]Första steget är ju att fixa licenser, lokal, och registrera företaget och dess tjänster.[br][br]Sedan kan man tänka igenom olika strategier. som t.ex priset på tjänsten, målgrupp, annonsering.[br][/quote][br][br]Det där håller jag inte med om faktiskt. Tänk om du hyr in en massa tjänster och märker sedan att det inte finns en målgrupp?
Viktor Jarnheimer
1616
4
Nej gör allt vad du kan för att undvika fasta kostnader till en början. Det tar lång tid innan du får din verksamhet lönsam.[br][br]I ditt fall handlar det om att bygga upp förtroende gentemot dina kunder det gör man inte i en handvändning. Se till att göra en korrekt affärsplan, och marknadsföringsplan. Kolla dock gärna upp vad dina fasta kostnader ligger på ett ungefär, gärna med lite överslag, men satsa inte på det initialt (om du inte rullar i pengar...). Du måste veta att det finns bärkraftighet i det du gör så du inte sätter dig själv på pottkanten.[br][br]Du har fått många goda råd och tankar av både wooster och jarnheimer och de är säkerligen inte ogrundade.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.