Hur ska en Affärsidé se ut?

507
1
Denna tråd försvann när vi återställde backupen efter hackningen av sidan. Men tråden var intressant och jag klistrar därför in delarna av den som jag tyckte var viktiga.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
507
1
Hur ska en Affärsidé se ut? [br][br]Hur ska man gå till väga när man skriver sin [url=http://www.foretagande.se/Vad-ar-en-affarside.html][b]affärsidé[/b][/url]?[br]---------------------------------------------[br][br]Humm, en affärsidé är något mer än att bara slafsa ner på ett papper. [br]Men förslag kan jag ge, punktvis. [br][br]Gör ett omslag. [br]En innehållsförteckning. [br]Beskrivning av affärsområde [br]Affärsidé, vad ska du göra. [br]I vilket syfte, kortsiktiga och långsiktiga mål. [br]Bakgrunden till varför du tänker starta företag kan vara med. [br]Hur tänker du gå tillväga. [br]Hur ser marknaden ut. [br]Konkurrenter. [br]Kunder. [br]Budget. [br]Hur skaffar du pengar. [br]Tidsplan. [br]Organisationen. [br]Vem är du. [br]Risker. [br][br]Ja! Som du ser är det ingen handvändning när man skriver en affärsplan. Lycka till i natt  [br][br]Edit; lägg inte ut detta igen om det skulle försvinna[br][br]-----------------------------------------------[br][br]Det gälde Affärsidé inte en Affärsplan enligt första inlägget. [br][br](Jag är inte bra på det så jag svarar inte  [br][br]....förutom att den ska vara enkel och rak. sök på "våran affärsidé" på Google så kan du nog få många bra förslag.[br]Affärsidéer är teoretiska planer i skallen som blir mer konkret om man skriver ner det på papper, skriver man ner det på papper så blir affärsidén mer påtaglig, en affärsplan [br][br]Nu är ju inte en affärsplan och affärsidé synonymt med varandra, men jag tolkade det som att det var en affärsplan som LeFou var ute efter, eftersom han skulle lämna in den i morgon, inte en idé utan en plan. Eller tolkade jag det fel LeFou! [br][br]EDIT: Affärsidé och Affärsplan är för många liktydlig, Även om jag vill hålla med dig
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
507
1
Idéer kan liknas vid planer, dock så handlar det mer om vad du har för visioner med idén..[br][br]---------------------------------------------[br][br]Det här börjar bli intressant, synd att tråden kommer att försvinna.  [br][br]För att kunna lämna in en vision så måste man skriva ner den på papper, och att inte redogöra helheten med visionen/affäsiden vore inte mer än ofullständig ide och därmed ganska värdelös för en utomstående[br][br]-----------------------------------------------[br][br]Ja, och det var just detta som frågeställaren ville ha hjälp med? Hur skall en idé beskrivas, och vad skall man tänka på?... Idéer har ju många, men att få till något konkret är värre...[br]----------------------------------------------[br][br]Hejsan, [br][br]Ser här att man blandar ihop affärsidén och affärsplanen. [br]Båda är otroligt viktiga dokument. [br]Affärsiden är enligt min synvikel själva grunden eller själen i företaget. Tyvärr är det så att många inte har någon klart definierad affärsidé när dom startar företaget, utan det är någon som bara finns i bakhuvudet. [br]Dock är det viktigt att du försöker analysera vad din affärsidé egentligen går ut på. En bra uttryckt affärsidé bygger på de kundbehov som ditt företag vill uppfylla,vem kunden är, de produkter eller tjänster man har till sitt förfogande samt de resurser och kunnande som finns för att göra det effektivt. Skriv ner affärsidén på ett papper så kort som möjligt. Affärsidén är något som en företagare mer eller mindre skall kunna rabbla upp i sömnen. [br][br]Med andra ord: [br]Vilket kundbehov skall man tillfredställa? [br]Vem kunden/kundgruppen? [br]Med vilka produkter och tjänster? Produktidéen? [br]På vilket sätt skall man tillfredställa kundbehoven och med vilka resurser/kunnande? [br][br]Enkelt eller hur?  [br]---------------------------------------[br][br]Trevligt.. [br][br]Att det kunde vara så enkelt..[br][br]-------------------------------------------[br][br]Humm. Håller mig fortfarande till att "man" inte kan ge förslag på hur [url=http://www.foretagande.se/Starta-eget-och-Driva-eget-foretag/Varfor-lyckas-inte-bra-affarsideer-Darfor-att-det-inte-finns-nagra-bra-affarsideer.html][b]affärsidéer[/b][/url] ska utformas. Men däremot hur en affäsrsplan ska utformas. idén är något, som du säger (wangsel) som måste skrivas ner på papper och utformas av ideskaparen själv. utefter den iden så skapar man en affärsplan. [br][br]Förövrigt har nog ingen fel utan bara olika synvinklar på detta "fenomen" [br]Men du har en bra förklaring wangsel. som vanligt  [br][br]EDIT: Nu ska jag på min lilla kurs i ämnet. Naturligtvis kommer jag att terrorisera mina "ledare" om affärsplan och affärside, få se vad de har för förklaring.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.