Dagligvaruhandeln?

118
1
Hej,
Mitt namn är Dennis och har en affärsidé som riktar sig till dagligvaruhandeln (ica, coop, willys, etc.). Jag undrar bara kort ifall någon har erfarenhet av hur det är att göra affärer med dagligvaruhandeln, företagsmässigt alltså! 🙂 Något man ska tänka på?

Vänlig hälsning
Jobbar på att förverkliga drömmar.
88
Hej Dennis,[br][br]Jag har inte direkt gjort affärer med dagligvaruhandeln men den kantas av stora gigantiska distributörer som du måste hitta rätt väg till. Unika produkter med hög marginal brukar ge en entré annars måste man jobba sig in genom kontinuerlig kontakt och uppföljning. Det brukar ge resultat![br][br]Mvh[br]
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
1616
4
Om det inte rör specifikt dagligvaror utan annat som butikerna har ett direkt behov av så har i alla fall ICA en central inköps avdelning när det berör hela landet. Träffade tre av dessa hårda och skarpa förhandlare under ett kundevenemang där jag fick möjlighet att rita en karikatyr av respektive.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
118
1
Tack för era svar![br]Jag trodde man kunde kontakta det olika ägarna till butikerna, men så verkar icke fallet vara? I detta fall kan man säga att det handlar om att göra besöken i butikerna mer ergonomiska, är inte det upp till var och en av butiksägarna?
Jobbar på att förverkliga drömmar.
1616
4
I många fall har butiksägarna i de stora dagligvaruhandelskedjorna rätt att göra vissa lokala avvikelser så det är beroende på vad du säljer, varifrån du säljer samt vilka butiker du väljer att gå till. Det är därmed sagt att det är stor skillnad mellan Djanko Livs och ICA.
Må väl!
118
1
Okej. Tänkte på en sån grej som det här med hållare för scanners bara som ett exempel. Jag är ofta i malmö och bor själv i mälardalen, och där har det olika lösningar på hållare.
Jobbar på att förverkliga drömmar.
1616
4
Nu vet jag inte hur branchstandard ser ut, jag upplever det som att de flesta butiker har olika sorters scanners. En fråga jag skulle ställa mig är hur ser det ut från leverantörerna av scanners? Har de egna hållare, i så fall varför säljs de inte? Hur ser deras krav ut angående scannerinstallationen ut i butiker, exempelvis har de krav på leveranser av 3e part?[br]Kanske är det vägen om scannertillverkarna/leverantörerna du ska gå.[br][br]Din tanke är dock bra eftersom den sträcker sig mer än till dagligvaruhandel.
Må väl!
118
1
Tack, Magnus, för att du tar dig tid och delar med dig av dina åsikter.[br][br]Alltså, min idé handlar inte om just hållare för deras scanners. Min frågeställning blev mer om hur ICA förhåller sig till såna saker. Jag förstår om ICA's huvudkontor har ett finger med i spelet om det gäller inköp av nya matprodukter, t.ex. Men en sådan produkt som en hållare på kundvagnen, hur långt sträcker det sig där? Kan det vara så att det är med och bestämmer där också, eller kan butiksägaren ha fria tyglar att bestämma vad han tror gynnar butiken mest för egen vinning.. Erfarenhet?
Jobbar på att förverkliga drömmar.
1616
4
Hej Dennis![br][br]Jag vill minnas om att jag har hört och sett något liknande på Ica Focus i Göteborg samt Coop Forum i Bäckebol. [br]Men jag ser också en kostnadsmässig aspekt vad gäller inköp av X - antal scanners till vardera kundvagn. Detta är dock butikernas kostnad men helt klart avgörande för det antal hållare du vill sälja. Samt vilken design resp scanner och hållare har.[br]Är du designer av hållaren så kan du kontakta ett antal av dina presumtiva kunder för att gå igenom möjligheterna och åt vilket håll du ska styra designen skiss och demo. Det finns flera aspekter att tänka på och det är förutom kundvag, så används även varukorgar i olika modeller. Att skapa kontakten på tidigt stadie ger möjligheten för företagen att fundera och känna efter vilka kostnadsbesparingar och mervärden det här faktiskt kan ge för dem. Samt att det kommer underlätta din försäljning om du lyckas med designen.[br][br]Hade du vart kaxig så hade du skapat ett rosa band som hållare av scannern där man kan hänga den i respektive varukorg eller kundvagn. En del av vinsten vid utlåningen av scannern i butiken (om kostnad för detta tas) kunde ges till förmån för bröstcancerfonden. Det tror jag skulle uppskattas och öka användandet. Men viktigt är att detta bara är en idé bland alla idéer man kan komma upp med och du har säkert flera.[br][br](Ps fick just ditt privata meddelande!)[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2360
37
har man en unik produkt som är tillverkad så går den att sälja. Men ibland finns det fällor så har man en produkt som någon med ett sortiment kan få stor avkastning av så kopieras detta ganska snabbt och du glöms bort. Lite av Djungels lag. Själv hade jag alltid tillräckligt med förspång under mina  och har så fortfarande.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
720
Det är så olika både mellan olika butikskedjor, typ av produkt och sedan butik så att rent generellt säga hur man ska sälja in något som butiken ska använda går knappt.[br][br]Som ex kan man ta stövlarna som alla butiker har till lösgodiset och välja ICA kedjan som butikskedja. Så länge karamellgrossosten sålde lösvikten till butikerna så stod man också för stövlarna. När sedan ICA i mitten av 90-talet beslutade sig för att själva sälja lösviktsgodis som lagerlagd vara så uppstod naturligtvis problemet med vem som skulle ta kostnaden för stövlarna. För de mindre butikerna var det inte någon stor fråga då många av dem själva redan ägde sina ställ då de varit för små i omsättning för att Karamellgrossisten skulle varit intresserade av dem sedan tidigare. [br][br]I det läget var alltså ICA centralt tvungen att ge sig ut på marknaden och få ställ gjorda som man levererade till butikerna mot att de köpte ett visst antal kilo i veckan. [br][br]Här ser du att inom samma kedja och samma koncept så kan du ha både ICA centalt (för de stora butikerna) och enskila butiksägare som målgrupp. och det handlar inte så mycket om att inte butikerna själva får handla in något utan att de inte vill.
118
1
Lars: Det kommer alltid finnas andra som har större och bättre möjligheter att göra något som man själv har som affärsidé, så att fokusera på att andra kan komma att göra efter en lyckad produkt är nästintill lönlöst att tänka på, för varför ska man annars starta eget?[br][br]Redkon: Jag har alltid sett detta jag ska göra som en väldigt inviduell produkt, som varje butiksägare bör få bestämma om det är en bra produkt eller ej, sen om ICAs HK hör av sig borde väl vara bra eftersom det då kanske anser att denna produkt bör vara en symbol för ICAs butiker och en bra ergonomisk lösning.[br][br]Mojo: Jag ska fortfarande inte göra en scanner-hållare, jag tog det bara som ett exempel eftersom det på sätt och vis kan påminna om produkten jag har i åtanke.. Men idé med att koppla till ett "vardagsproblem" som alla känner vid är ju väldigt bra, det kanske kan fixas med denna produkt också, jag har nämligen sett över en del för pr på den..
Jobbar på att förverkliga drömmar.
1616
4
[quote]Mojo: Jag ska fortfarande inte göra en scanner-hållare, jag tog det bara som ett exempel eftersom det på sätt och vis kan påminna om produkten jag har i åtanke.. Men idé med att koppla till ett "vardagsproblem" som alla känner vid är ju väldigt bra, det kanske kan fixas med denna produkt också, jag har nämligen sett över en del för pr på den..[/quote][br][br]Även det jag skrivit är bara exempel Dennis ;-)
Må väl!
118
1
Haha, jaha okej. Tyckte du bara kändes väldigt insnöad på just scannern.. Det är ju som sagt bara en produkt som jag kan jämföra i relation till matvarorna i butikerna om jag ser till min produkt.
Jobbar på att förverkliga drömmar.
720
[quote author=Dennis B link=topic=2937.msg13149#msg13149 date=1192552182][br][br]Redkon: Jag har alltid sett detta jag ska göra som en väldigt inviduell produkt, som varje butiksägare bör få bestämma om det är en bra produkt eller ej, sen om ICAs HK hör av sig borde väl vara bra eftersom det då kanske anser att denna produkt bör vara en symbol för ICAs butiker och en bra ergonomisk lösning.[br][br][/quote][br][br][br][br]Jag vet inte riktgt om du hängde med i resonemanget. När det handlar om ICA så finns dt inget som förbjuder butiksägarna att handla något själva och bestämma över sin butik. Det handlar om att de inte tar den kostnaden utan bollar över till HK. ICA centralt tar inga kostnader för butikerna och så hamnar du i ett moment 22.[br][br]Det är lättare om det rör sig om en vara som butiken ska sälja, visserligen kostar det men vägen till en hyllplats är utstakad från A til Ö.[br][br]
118
1
Jaha, okej nu är jag med![br]Så du menar alltså att en produkt (ej mat alltså) måste tyckas om av ICA's HK för att kunna hamna i butikerna?
Jobbar på att förverkliga drömmar.
2360
37
Dennis, som du ser kör jag på för fullt med det jag tycker är roligt oberoende om det finns eller ej. Abi Design företaget jag startade på 60-talet hjälper just personer som kommer med något nytt och vill starta upp en typ av mentor men som tar bra betalt för mina uppdrag de få jag verkligen åtar mig. En grupp som har det väl förspänt är pensionärer, sänk på det även om ni ska anställa någon.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
118
1
Allvarligt talat förstår jag ingenting av ditt senaste inlägg, Lars..
Jobbar på att förverkliga drömmar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.