Agentur golfartiklar

20
Hej på allihop och tack för ett fint forum och många goda råd!

Jag funderar över möjligheten att få sälja exempelvis golfartiklar från utländska tillverkare till handlare i Sverige, dvs en agentur. Hur fungerar detta och vad tror ni mina möjligheter som ny företagare att få en sådan agentur? Vet någon vart man kan vända sig för mer information?

Tack på förhand,

Marcus
22
Det går säker att göra upp med t.ex. en kines att du ska få agenturen på hans märke. Det är lite vanskligt med många kineser. De ser väldigt kortsiktigt och kan börja sälja till någon annan trots att du har ensamrätt. Om du menar att bättre märke när du talar om agentur är det svårare. De är mycket mer noga med vem som får agenturen. Det går inte att som ny företagare gå dit och be om agenturen. De vill se lite historik och att det finns substans i företaget. Det är inte nödvändigt att ha agenturer till att börja med. Det går säkert att importera noname och sälja dessa till att börja med. Får du upp en omsättning på detta är chansen mycket större att du får ett bättre märke än att börja från noll.
2360
37
Det är stort sug efter golfprodukter nu, och jag provade själv på att få dessa på 70-talet men gav då upp. sök dig till sportmässor då lovar jag att du även hittar även andra spännande saker att importera.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
20
Tack för fina svar! [br][br]Lars - Sportmässor låter ju klart intressant. Har du tips om någon specifik mässa eller vet du kanske var jag kan få information om var och när dessa mässor hålls? Kanske har du tips på andra kanaler än mässor också?[br][br]Tack igen,[br][br]Mackan
2360
37
Om det är något land du är förtjust i prata med ambassadens handelsavdelning så kan du säkert få vidare besked. Det är det de bl.annat är till för. Idag har man säkert få info genom nätet också. Själv hade jag före datorns stora genombrott mest kontakt med ambassaderna i Tyskland, Italien, Spanien, och Frankrike. Då gällde det inredning.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.