Köpa befintlig nattklubb?

1
Det finns nu i min gamla hemstad en nattklubb med tillhörande festvåning ute på marknaden. Inköpspriset är förvånandsvärt lågt (500 000skr) och staden har ett livligt nattliv samt  personer i rätt ålder som turligt nog har alldeles för mkt pengar att spendera. Festvåningen har 100+ platser och kan med fördel hyras ut till Bröllopsfester/diverse kalas/VIP bjudningar. Nattklubben är fräsch men inredningen skulle kunna piffas till ytterligare.

Jag kan ärligt talat inget om den branschen, har gjort lite research i bröllopsschangern för ngt år sedan men thats it. Min plan/tanke är att involvera två personer till : person 1 har flera års erfarenhet från restaurang/nattklubb/bar verksamhet, både som chef,värdinna,servitris,bartender och har många kontakter. Person 2 har just nu ett företag som dokumenterar utelivet/mingel på stadens alla klubbar/pubar och arrangerar fester för utvalt klientel. Är ganska säker på att båda parter skulle nappa om det kom upp. Tanken är att vi skulle slå våra huvuden ihop och driva/äga stället.

Allt detta är som sagt bara på fantasinivå ännu och självklart vet jag att det inte är så lätt som det låter. Men innan jag ens lägger en tanke till,letar info,kalkylerar eller frågar de andra två är jag väldigt tacksam för svar och feedback.

Så vad tror ni? ngt som borde stanna i fantasin eller ngt som borde tas en ordentlig funderare på?  :bravo eller :nono
2066
2
Vad får du för det priset? Företaget och byggnaden, eller är det en lokal som hyrs - i så fall för hur mycket? Kolla upp eventuella skulder och lån på företaget. Alkoholtillstånd är (tyvärr) i princip nödvändigt. Jag kan nattklubbsbiten ganska bra, har inte drivit någon men varit inblandad i många arrangemang och diverse ljud- och ljusinstallationer på klubbar.[br]Fundera absolut på det! Är det något du vill göra och tror du skulle gilla, det är ju en bransch utan normala arbetstider och med varierad lönsamhet (många klubbar byter ägare ganska ofta, en del går och har alltid gått jättebra).[br]Du skriver inte vilken stad eller klubb det gäller, du får gärna skicka ett PM till mig om du vill så ska jag se om jag vet något om klubben.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
758
1
Rent allmänt, så kan man säga så här om nattklubbar :o[br]Hyran är oftast 60 000: - i månaden, vakter kostar nästan lika mycket, personalkostnaden[br]ungefär det dubbla.[br]Vanligtvis så har nattklubbarna bara 2 bra kvällar i veckan som ska bära alla kostnaderna.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
18
Om priset är osedvanligt lågt, kan en av flera tänkbara förklaringar vara att ägaren utsatts för utpressning. Detta är ju långtifrån ovanligt i denna bransch. Och isåfall kanske du heller inte vill köpa?
2360
37
Det pick och pack var inne på finns det många varianter på som jag kom i kontakt med när jag tjänstgjorde på tingsrätten. En del riktigt kusliga fall. Jag skulle aldrig ge mig in i den branschen men någon gör det, kanske du.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
22
Jag vet att köpa nattklubb kan låta spännande och roligt, men jag känner några st som driver och äger nattklubbar och det är ingen lek, man kan inte direkt vara en ärlig företagare om man ska driva en nattklubb med vinst om man säger så, man måste svarta saker och vara svin i branchen för att det ska gå runt ekonomiskt, om du ska få en nattklubb att gå bra för du ha nich på den som ex restaurang på dagarna klubb på nätterna, eller en variant av olearys och visa mkt fotboll och klubb på natten.
Entreprenör på tillväxt..!
2066
2
Att det inte skulle gå att driva en nattklubb ärligt är skitsnack. Om det inte lönar sig gör man "fel" - antingen genom management, planering, genomförande eller helt enkelt på fel plats. Om det finns 20 nattklubbar i samma kvarter måste du vara duktig för att det ska gå bra. Har du den enda i staden så har du lättare förutsättningar.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2066
2
Vidare diskussioner kring moral och det som faller utanför trådskaparens fråga flyttat till [Off Topic].
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
18
Eftersom man tydligen inte fick säga emot moderatorer på det här forumet, avregistrerar jag mig nu.
2066
2
Äh, det klart man får argumentera, och det är därför jag flyttade ämnet till Off Topic, så vi kan fortsätta konversationen där istället för att fylla den här tråden men moraliska argument.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.