Din dröm?

1
Hejsan!

Jag som många människor har en vision, en dröm om att en dag kunna starta upp ett eget företag.
Men vägen dit är lång, och mycket måste göras och läras in.
För det är som alla vet inte bara att starta upp, utan företaget måste kunna hålla sig vid liv också.
Så det gäller att ha en affärsidé som är lönsamt!

Jag tänkte att vi här kunde dela med oss våra tankar och funderingar.
Om du nu fick 1 miljon i handen och chansen att starta upp ett eget företag.

Vilken affärsidé skulle du ha?
Vad tror du är lönsamt i dagens samhälle om man tittar efter konsumenters och företags behovs?
Det som många tänker på är att investera mindre summor pengar på att i längden kunna generera större summor,
kan det vara en vara, produkt eller kanske i form av tjänster?

Brainstorma på, vill verkligen höra allas åsikte och tankar..
Är en liten yngling på att detta är mitt "kall", vill verkligen ha era åsikter, tips.
Erfarna som oerfarna, skriv och berätta!
1165
Jag har en idéer till den som skall starta nytt idag inom matbranschen[br][br]Ett lite exklusivare gatukök. Kanske ett där man har olika sorters kryddning på köttfärssmeten till hamburgarna, och där man pressar en burgare med deras val av kryddning framför ögonen på kunden innan man lägger den på stekbordet.[br][br]Naturligtvis med ett brett utbud av tillbehör till hamburgaren, och flera olika sorters bröd som man bakat själv, eller köpt från närliggande bageri.[br][br]För att förtydliga pratar vi 2-3 sorters sallad, 5-6 sorters dressing, flera sorters ketchup och senap, flera olika sorters ost, många sorters strips/potatis etc. Det skall helt enkelt vara ett eldorado för den som vill göra sin måltid personlig.[br][br]Idag när vi ser donken bre ut sig, och alternativen heter Max eller Sibylla som bara försöker vara samma sak, så tror jag att det finns plats för det lite mer annorlunda. [br][br]Det är egentligen samma sak med kebabställen och pizzerior. Allt är ungefär likadant, och det är få som sticker ut. Jag tror det är lättare att sticka ut som hamburgeria än som kebaberia.[br][br]Det är en väldig massa jobb, även med att driva, men man kan ta relativt bra betalt.
1616
4
Detta är ju ett bra sätt att äska affärsidéer.  :mrgreen:[br][br]Det viktigaste är att titta efter målgruppens (Primär och sekundär) behov inte specifikt företagens eller konsumentens.[br][br]Oavsett produkt eller tjänster handlar det i slutändan om samma sak. [u][b]ATT SÄLJA[/b][/u]. Allt fler har på senare tid inriktat sig på att sälja drömmar så som du gör med detta inlägg "Om du nu fick 1 miljon i handen och chansen att starta upp ett eget företag.". [br]En av de ledande inom detta borde vara Svenska Spel men det förekommer även flitigt i många sammanhang i många olika företags / organisationsformer, politiskt och ideellt. Men ska man vara riktigt ärlig gäller det att titta historiskt och efter framtidens behov.[br][br]Behöver jag köpa en fräck dator?[br]Behöver jag köpa en snabbare bil?[br][br]Oftast är besvikelsen stor vid felaktiga köp. Innehållets prestanda lever inte alltid upp till förväntningarna eller så finns det alltid hastighetsbegränsningar. Om man då tittar realistiskt ska man titta efter vilka behov man kan behöva fylla på marknaden - innovativt/utvecklande och företagsamt och idéellt samt hur man bäst når ut till målgruppen.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
640
5
Hej![br][br][br]Grejen för mig är att just inte ha en miljon i handen när jag startar och ändå fixa det genom att vara kreativ och smart. [br]Det är företagande för mig! Jag tror att jag brinner mer för utmaningen än någon specifik affärsidé. [br][br]Vägen till att bli egen företagare är inte lång. Det kan man starta med på 10 minuter och en budget på 100 kr. Sitter man och väntar på att förutsättningarna ska bli rätt så får man vänta hela livet. En företagare tar de förutsättningar man har och gör dom rätt  :nicka[br][br]MVH[br][br]R[br]
2360
37
Jag har sagt det förut. MILJÖ. allt som förbättrar miljön kan ha goda förutsättningar att lyckas. Jag har sett på nära håll sett hur förslag jag gav för 20 år sedan börjar ge resultat, kanske min miljöfilm -1995 dragit ett litet strå till stacken. Fritid är något av en bristvara i Europa  så satsningar på vår natur av olika slag nationellt och internationellt är gångbart. Själv har jag rensat skrivbordet från tidigare projekt och ska slutföra boken som står i undertexten här. Fömodligen är hela den tänka upplan slut innan jag hunnit trycka den men jag har lovat vid något tillfälle att jag ska spara några ex. till er om någon är intresserad. Återkommer om det.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
456
1
Jag håller med Lars i det han skriver..[br][br]Förvånansvärt många tror fortfarande att det där med miljön bara är något man läser om i tidningarna, men att ingen egentligen bryr sig. Dom som faktiskt gör något konkret tycks inte märkas av i all negativ rapportering, myndigheters hetsjakt och statliga förmåner för miljövänliga alternativ.[br][br]Det finns t.ex en tråd här i forumet som tar upp frågan angående småföretag och deras inställning samt aktivitet för miljön.. Den blev ganska kortvarig tyvärr (!).[br][br]Miljöanknutna projekt har all framtid både vad gäller ekonomi och varaktighet. Ta vara på chansen säger jag bara, marknaden är ung och ett stort behov finns. "Tyvärr" kanske skall tilläggas i sammanhanget.  [br][br]- Det finns dock en problematik om miljöprojektet börjar växa och det är just den styrande ekonomin. Alla elbolag, [u]bensin- och oljebolag[/u], kärnkraftverk, gruvbolag, skogsindustri med flera kommer slå hårt på den som hittar bra och bättre alternativ.[br][br][i]Money talks as usual![/i] rtfm
720
[quote author=DEJI link=topic=4329.msg20524#msg20524 date=1222351899][br]- Det finns dock en problematik om miljöprojektet börjar växa och det är just den styrande ekonomin. Alla elbolag, [u]bensin- och oljebolag[/u], kärnkraftverk, gruvbolag, skogsindustri med flera kommer slå hårt på den som hittar bra och bättre alternativ.[br][br][/quote][br][br][br]Nåja, inte alltid. Det finns faktiskt iallafall ett oljebolag i Sverige som vill samarbeta med ett av Sveriges nya "miljöföretag". [br][br]Annars som svar på den urprungligafrågan:[br][br]Med 1 miljon på handen så hade jag köpt en fastighet, renoverat eller byggt om med 10-12 små lägeheter och sedan sålt den och köpt två nya fastigheter osv.
2360
37
Vattenfall praktiserade detta med en jättevindsnurra för ca 15 år sedan och sa att det inte var lönsamt. Det är klart, den snurran skulle inte ens en orkan få igång, lite överdrivet,  Nyligen hörde jag om någon vinkraftspark på över 1000 snurror i norra Sverige. Snart behövs inte kärnkraftsindustin längre hållas under armana utan man kan gå vidare. Solenerigin har blivit mycket billigare och jag tro att det var ett företag i Uppsala som hade något på gång, förmodligen redan sålt till Tyskland eller Japan för här har man inte förstått fördelen med detta at ha industi i Sverige. En vän gjorde en bilmotor som inte gick på bensin. Gissa vad som hände företaget köptes upp blixtsnabbt och las i malpåse. Enda trösten är att den uppfinnaren inte behöver jobba mer i livet, men han gör det och bara i Japan hade man betalat honom för nästa uppfinning om jag inte minns fel gav ca 40 millioner. Han hade mycket väl kunnat vara i Sverige med en annan lagstiftning som hade skapat nya Volvo eller Asea för folket finns. Synd bara att man inte får behålla dessa förmågor.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
[quote author=Visionary link=topic=4329.msg20511#msg20511 date=1222332346][br][b]Hejsan![br][/b][br]Jag som många människor har en vision, en dröm om att en dag kunna starta upp ett eget företag.[br][/quote][br][br]Varför är drömmen att starta ett företag? För mig är det sysselsättningen som är det intressanta, att få hålla på med något man är intresserad av eller brinner för. Det egna företaget är bara verktyget man realiserar detta med.[br][br]Med det vill jag säga, börja i andra änden: Vad vill du syssla med, fundera sedan på i vilken form och hur du ska lyckas få det att fungera och få lönsamhet.[br][br][br][quote author=Visionary][br]För det är som alla vet inte bara att starta upp,[br][/quote][br][br]Är det inte?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
Jonathan, det har du helt rätt i. Tyvärr är det fler som startar upp som sedan 2 år senare går i konkurs med livslånga åtagande då kronofogen jagar dem, Jo jag vet att det finns skuldsanering och en ny utredning om att minska dessa 5 år till mindre. Förberedelse innan är A&O och även då kan det uppstå svårigheter som man inte själv kan styra över, men brinner du för en sak och tror dig kunna leva på det då är det bara att smyga igång med så lite utgifter som möjligt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
3
jag kan iofs bara se fördelar med att få en extra miljon att investera i företaget jämfört med att ha ingenting och behöva driva företaget vid sidan om ett annat jobb ;). Men för andra kanske det är vägen TILL den där miljonen som är det viktiga
456
1
Ja, åker du hoj? Då är det resan som gäller... Men flygern du charter så längtar man förmodligen till målet  :winner[br][br]
28
[quote author=DEJI link=topic=4329.msg21294#msg21294 date=1224600198][br]Ja, åker du hoj? Då är det resan som gäller... Men flygern du charter så längtar man förmodligen till målet  :winner[br][br][br][/quote][br][br] :LOOOLHaha, det där väger upp dem mindre attraktiva arbetstimmarna för tillfället. En bra avslutning på en förövrigt bra dag, God natt för mig, god morgon för Sverige. 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.