Närproducerad "Färsk Pasta"

13
Hej,
Jag har tänk starta tillverkning av Italiensk Färsk pasta med svenska råvaror i Göteborg ömråde.
Idag är Pastella som produceras i Danmark och Giovanni Rana som produceras i Italien marknads Ledande i Sverige med över 200 ml kronor.
Pastella är enligt många italienare underkänt!! Giovanni Rana får toppbetyg!
Men det är inte riktikt färsk pasta  tycker jag om räknar tiden som produceras till hamnar till matbord (det är flera veckor) ,  finns några tillverkare i Stockholm som jobbar väldigt bra men inte i Göteborg , färsk pasta marknaden blir mera och mera för varje år, plus måste tänka att Svenskarna söker sig allt mer närproducerat mat och inte mat som fraktas tusentals km.
Färsk pasta med Italiensk tradition och svenska råvaror är mitt äffarsidè.
Vad tycker ni, är det nåt att satsa på?
önskar tips från er, nackdelar, fördelar etc...
Söker också nån som är interesserad att starta tillsammans...
Ciao och Tack!
Hälsingar..../ Ciao...
223
Hej Vasco,[br][br][quote author=vasco70 link=topic=4534.msg21748#msg21748 date=1226244756][br]Pastella är enligt många italienare underkänt!! Giovanni Rana får toppbetyg![br]Men det är inte riktikt färsk pasta  tycker jag om räknar tiden som produceras till hamnar till matbord (det är flera veckor)[/quote][br][br]Tyvärr är det sekundärt vad du tycker. Vad tycker marknaden? Färsk pasta marknadsförs som just färsk pasta, och jämfört med Kungsörnens snabbmakaroner så är det verkligen färsk pasta. Allt är relativt, och det du vill sälja är [i]ännu[/i] färskare pasta. Det vill sig till att det finns utrymme.[br][br]Färsk pasta är något av en premiumprodukt i sig, och till sist och syvende handlar det om  pris och positionering. Upplever konsumenterna problemet av att pastan transporteras långt? Vad exakt saknar de i det befintliga färskpastasortimentet?[br][br]Och tänk på att du [i]inte[/i] kommer kunna kalla pastan "äkta italiensk pasta" eller ens få den att verka komma från Italien.[br][br]Du nämner några tillverkare i Stockholm. Att kolla upp dem är ett bra ställe att börja på. Undersök hur det går för dem, och hur de löst pris/positioneringsproblemet. Försök även ta reda på om de har planer att expandera till Göteborg.
13
Tack Foe för dina tips jag har läst och sökt info hela helgen , det ser bra ut för svenka pasta tillverkare läs gärna på http://www.svenska-branschmagasinet.se/Article.aspx?id=4204  [br]Tack
Hälsingar..../ Ciao...
2360
37
Titeln är väl ganska bra för din produkt. Vem vill inte ha något som kommer nära ifrån och då förtydligat med färsk Pasta. :bravo.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
Färsk pasta är ju fint, men vill jag ha den färsk så gör jag den själv, är ju inte direkt svårt...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
13
Tack Jonathan,[br]pastan är inte svår att göra, problemet är att det tar tid....[br]Gör du själv räkna ett par timmar ( pastadeg  måste vila minst en timma om du inte vill ha klebbigt pasta) plus städning i köket.[br]Köper du i butik det tar 3-4 minuter att fixa. [br]Och vad köper man den rätta durumvete? det är inte så lätt att hitta i vanliga butiker.[br][br]vill gärna flera kommentar negative eller positiva är välkommna!!
Hälsingar..../ Ciao...
193
Idén är bra om du utvecklar den lite. Folk köper ju plastförpackad "färsk pasta" så efterfrågan verkar ju finnas. För det är väl privatpersoner du vänder dig till? Närproducerad mat talas det ju mycket om idag, så det attraherar nog många kunder.[br][br]Har du kollat om restauranger skulle vara intresserade av att köpa närproducerad pasta av dig?[br]Skolor kan på sikt kanske vara ett alternativ, men det kräver upphandling först.[br][br]Hur ska du marknadsföra din närproducerade pasta ? Knacka dörr och dela ut smakprov är jobbigt, men kan innebära nya kunder för dig.[br][br]Hur kan du konkurrera med din närproducerade pasta mot saluhallar och delikatessbutiker?[br][br]Kan du erbjuda ekologisk och närproducerad pasta? Det förutsätter självklart att äggen är ekologiska, och vetet är ekologiskt (giftfritt odlat). Det innebär i så fall att du inte kan konkurrera med priset, eftersom ekologiskt är dyrare.[br][br]Vilka betalningsvillkor ska du erbjuda?
305
2
Tycker du ska ta kontakt med Årstiderna som levererar matlådor med närproducerad mat. Vi har haft deras lådor i 1 år snart och de finns representerade i Göteborg.[br]De har en mängd olika sorters lådor och din färskpasta skulle nog passa in perfekt i någon av deras.[br][br][url=http://arstiderna.com/]http://arstiderna.com/[/url]
13
Tack Claes för tipsen1[br]Tack Hela för rådgivning.[br]Roligt att få kommentarer dumt att jag gjörde inte innan...[br]Tänker svara på Heal frågor.... så ni vet hur jag tänker  [br][br]Har du kollat om restauranger skulle vara intresserade av att köpa närproducerad pasta av dig?[br]Har jobbat i restaurang branschen i cirka 15 år, självklart att jag tänkte också på restaurang sida, ett plus för restaurangen är att  med färsk pasta dom slipper förkoka pastan....för färsk pastan ta det bara 3 minuter. så det är tid besparingar=pengar[br][br]Hur ska du marknadsföra din närproducerade pasta ? Knacka dörr och dela ut smakprov är jobbigt, men kan innebära nya kunder för dig.[br]Tänkte börja i små skala och expandera steg för steg först Restaurangerna och "närbutiker" som vill sammarbeta.[br][br]Hur kan du konkurrera med din närproducerade pasta mot saluhallar och delikatessbutiker?[br]Ordet Konkurrera det är faktist svårt för mig att fatta, klart att jag kan inte tänka som Italienare nu, för mig är vanlig när jag handlar på ett Italiensk "Ica" då kan jag välja mellan 15-20 oika pasta sorter 30 olika olivolja,10 olika mjölk varumarke etc...så det kan kallas urval av produkter .... min idè är inte konkurrera men erbjuda min produkt till saluhallar och delikatessbutiker.[br][br]Kan du erbjuda ekologisk och närproducerad pasta? Det förutsätter självklart att äggen är ekologiska, och vetet är ekologiskt (giftfritt odlat). Det innebär i så fall att du inte kan konkurrera med priset, eftersom ekologiskt är dyrare.[br]Klart att ekologisk pasta är dröm produkten för mig som människa och sjlvklart för affarsidè.[br]Vilka betalningsvillkor ska du erbjuda?[br]Oj... det hade jag inte tänkt... produkten är relativ billigt  det blir säkert cash när man pratar små beställingar och faktura 15-30 dagar för lite större order.[br]Det är tänkt att jobba för det mesta på beställningar.... färsk pasta håller cirka 6-10 dagar.
Hälsingar..../ Ciao...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.