Dilemma "Undersökning blev jättebra!!"

13
Hej till alla Proffs!!
Jag har ett dilemma.
Som jag berättade i min tidigare post, planerar jag att starta tillverkning av "närproducerat färsk pasta" vånlig och ekologisk.
Efter några tips från er vad gjörde jag?
Jag mailade cirka 60 email  med lite frågör typ en undersökning till potenziella kunder, catering firmor, stora restauranger, ekolåda, årstiderna, ekobutiker , stora livsmedel kedjör etc..
Responsen  är att på bara en dag blev att runt 20% svarade och ALLA är jätte interesserad!! och dom vill kontaktad så fört produktionen är igång.
Dilemma är att mitt kapital på grund av krisen är minskad 1/5 del så vad kan jag göra?
Har ni några tips?
Sitter med en bra affarsidè, kunder som väntar på kunna köpa produkten och har ingen kapital för att kunna satsa.....
Kapital  som vi pratar om är runt 4-500 tusen
hjälp!!

Hälsingar..../ Ciao...
2360
37
Med ett pra koncept kanske banker ställer upp eller Almi med lån eller hur du går vidare. Det var jätteroligt att så många var intresserade så det går nog vägen för dig. Kanske tom att du kan ta någon arbetslös med bidrag som hjälper dig som du sedan kan anställa. Jag går kanske för fort fram, vem vet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
74
sök till den svenska versionen av "dragons den" som är på g  ;)
720
[quote author=vasco70 link=topic=4566.msg21904#msg21904 date=1226517546][br]Jag mailade cirka 60 email  med lite frågör typ en undersökning till potenziella kunder, catering firmor, stora restauranger, ekolåda, årstiderna, ekobutiker , stora livsmedel kedjör etc..[br]Responsen  är att på[b] bara en dag blev att runt 20% [/b] svarade och ALLA är jätte interesserad!! och dom vill kontaktad så fört produktionen är igång.[br][br][/quote][br][br][br]Nu vet ja inte hur insatt du är i själva livsmedelsbranchen men ett intresse på 20% om är jätteintresserade och vill bli kontatade när prouktionen är igång är inte speciellt positivt eller mycket att stressa för.[br]Jag har haft en klient som fick en respons på nästan 100% typ "äntligen precis vad branchen behöver, ring så fort du är igång". När sedan allt är klart personalen anställd, logistiken fungerar så är svaret " så bra, det är ju exakt det vi behöver men inte just nu!!".[br]Restaurang sidan är säkert lite lättare men att komma in på de stora livsmedelskedjorna är en process som kanske tar dig minst ett - två år från du är igång även om de är intresserade redan nu.[br]
758
1
Om jag hade varit Du, så skulle jag har kört igång i en liten skala, för att verkligen testa av marknaden och bygga upp en kundkrets den vägen innan jag slog på den stora trumman.[br]Förslagsvis så hyr du in dig på ett bageri på orten och där producera din färska pasta under dagtid, då det ändå inte är någon verksamhet i bageriet.[br]Kanske bli ägaren intresserad av din affärsidé :mrgreen:[br][br]En annan fördel med en sådan här lösning är att du även kan sälja din pasta till bageriets alla kunder :winner[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
305
2
Jag tycker också att du ska köra på![br][br]Börja i liten skala och testa med några enstaka kunder och gör det riktigt riktigt bra så att de blir nöjdast av de nöjda.[br][br]Kontakta de företag som lät mest positiva och fråga om de vill testa eftersom du också vill testa. Låt dem känna att du verkligen brinner för din sak.
13
Hej ock tack till alla tipsare,[br]Tack sinnenas, men Färks pasta kan inte tillverkas iett bageri det är en kylvara, men idè är bra.[br]Claeslund kapitalet som jag behöver är för att börja i litet skala (30 kg timma)[br]Problemet är att för att börja måste man hå maskiner  som nästan inga företag har i Sverige.[br]Så för att börja är det enda köpa maskiner, kyl rum, etc... etc...[br]Dragon den är bra men tror inte att det går dom vill prodikter med patent och unika, min produkt kan alla göra....om dom kan eller vill.[br]Lars Almi och banken ... kan vara alternativet ? mm inte utan säkeret för dom jag fick hjälp typ 10 år sen från almi och banken men till slut dom vill  nån form av garanti!! [br]
Hälsingar..../ Ciao...
82
1
Hej hej[br][br]Jag vet inte om 20% är bra eller inte - jag kan inte din bransch men ta det här rådet.[br][br]Intention - Uppfäljning. Så här: Du skickar ut ett mejl där det står att du säljer produkten a för x kronor och vill ha svar på hur många som är intresserade. 50% svarar att de är det. Det är INTE detsamma som att 50% kommer köpa. Egentligen visar inte de 50% annat än att det finns intresse. De som sen KÖPER varan är den sk Uppföljnings procenten. Det vet du först då du gjort det. Lite som oppinionsundersökningar kan man säga. Det absolut bästa exemplet är då du träffat en kompis du inte sett på länge och hon säger: "Du vi måste ses oftare" och ni återigen träffas ett års enare. Intention 100%. Uppföljning 0%. Anyway...[br][br]ALMI har något som heter Innovationslån där du inte behöver backa upp med eget kapital utan kan ivnestera ditt eget arbete som motprestation. men jag tror itne din idé godkäns där. ALMI är dessutom inte så bra som deras rykte tyvärr men jag ska inte gå in på skälen här. 2 gånger av 2 har de iaf misskött sitt uppdrag i mina fall. Tyvärr.[br][br]Dragons den ska du definitivt söka till. Ser du den utländska versionen? Du behöver nog inte ha en helt unik idé. De som sitter där är riskkapitalister och vill få ut en vinst. Kan du ge dem det genom en bra kalkykl kommer de gå in om de tror på din idé. Mycket svårare än så är det inte vilket alltså är skitsvårt. Jag har fått erbjudande själv faktiskt men tackat nej av andra skäl så jag tycker absolut du ska testa.[br][br]Sen ska du veta att riskkapitalisterna sitter där av en anledning: De vill synas i TV och sätta sitt eget varumärke så att man går till dem nästa gång. Hur många av produkterna har du sett som fått ja i engelska Dragons den? Glöm aldrigh bort att TV ändrar spelreglerna i såväl Big Brother hus som riskkapital. Ta de orden från en fd TV medarnetare. Inget är vad det ser ut att vara.[br][br]Men Kör vidare. Det låter ju positivt. Önskar verkligen jag hade dina siffror i mitt företag men det är oerhört mycket svårare att få tag i. LYCKA TILL!!!!
Niklas Gerholm
13
Hej, då  gjörde som några tipsade mig. har precis mailat ansökan till Svenska Dragon den som kommer att kallas Draknäste i den Svenska versioner.[br][br]Önskar mig lycka till.....[br](Fast jag är inte så förtjust att hamna på tv)
Hälsingar..../ Ciao...
223
[quote author=vasco70 link=topic=4566.msg21904#msg21904 date=1226517546][br]Responsen är att på bara en dag blev att runt 20%  svarade och ALLA är jätte interesserad!![br][/quote][br][br]Om du gjorde ett e-post- eller brevutskick är siffrorna mycket lovande. Om du ringde eller besökte dem är de väl ok...[br][br]Oavsett om du får finansiering via privata investerare, banker eller ALMI kommer du behöva räkna lite på verksamheten:[br][br]Vad köper butiken pastan för? Vad kostar den att tillverka i ingredienser, maskiner, förvaring, distribution, lokal och lön? Hur mycket kan varje butik tänkas köpa och hur ofta? Hur mycket kommer marknadsföring till slutkund kosta? (Här räcker det med uteslutande butiksdemonstrationer i början.) Vilka pastasorter är populärast? Vilka saknas? Hur ser siffrorna ut för år 1, 2, 3... När kan investeringen räknas hem?[br][br]P.S niklas73: Bra och konstruktivt svar - du fick just en applåd.
758
1
Jag förstår inte varför man inte skulle kunna tillverka pastan i ett bageri :blink[br]Dom har väl kylrum dom också :nicka
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
82
1
[quote author=foe link=topic=4566.msg21960#msg21960 date=1226595619][br][quote author=vasco70 link=topic=4566.msg21904#msg21904 date=1226517546][br]Responsen är att på bara en dag blev att runt 20%  svarade och ALLA är jätte interesserad!![br][/quote][br][br][br][br]P.S niklas73: Bra och konstruktivt svar - du fick just en applåd.[br][/quote][br][br]Ohh *rodna* tack.
Niklas Gerholm
13
Hej Sinnenas,[br]livsmedel är ett känslig ämne,[br]Temperature ska inte vara för högt när man gör färsk pasta, bättre om det är kyltempererad, måste också preparera fyllingen till ravioli, tortellini etc.. då måste man ett litet kök som är inte för nära produktionen av pasta,sen det är många andra såker, jag har jobbat på Restaurang bransch i 15 år haft eget Italiensk Restaurang och det mycket krav från Livsmedelverket. (men det är bara brå!!)[br]Visste du att en restaurang måste ha ett eget rum för att skåla potatisen och andra rötfrukter till exempel?   men tipsen att fråga nån som passar är inte Fel!![br][br]Till Foe, undersökningen gjörde jag med epost. 60 email = 13  positiva svar - 0 negativa -[br]47 inga svar.[br]Det var stora och små kunder i hela Sverige , tänkte göra samma såk, men ska koncentrera undersökningen bara på min ömråde maed max 100 km radie, och om jag får samma resultat då ta jag Sinnenas tips fast söker man ett mer passande bolag typ en catering firma eller ett Restaurang som har stora ytor eller liknande.... [br][br][br][br][br]
Hälsingar..../ Ciao...
223
Småskalig tortillini-tillverkning?[br][br]Det har jag försökt mig på en enda gång och det slutade med att middagsgästerna fick samsas runt vardagsrumsbordet och rulla små tortillinisar. Middagen blev två timmar sen, men det var väldigt mysigt att sitta och laga mat tillsammans.[br][br]Det finns säkert nåt knep för att snabba upp tortillinirullandet som bara italienare känner till...[br][br]Hur som helst ville jag berätta lite om statistik: 13 svar på 60 mail låter väldigt bra, men det är ändå bra att vara försiktig precis som Sinnenas förespråkar. Här är det även läge att fundera lite över vilka som har svarat och vilka som inte har svarat. Som exempel på farorna kan jag nämna en liten undersökning som gjordes på Lunarstorm för många år sedan (och jag minns inte siffrorna så jag höftar lite för att göra historien bättre). Man ville undersöka ungdomars allmänna varumärkeskännedom i modebranschen, så man skapade en online-enkät, publicerade den på Lunarstorm och lät ungdomar svara på frågor om en rad klädmärken.[br][br]Resultatet blev häpnande: över 80% av Sveriges ungdomar känner till samtliga "större" varumärken och ett förvånande stort antal av de mindre.[br][br]Nu är det inte riktigt så enkelt, då man gjort bort sig i steget att abstrahera resultatet från urvalet till Sveriges population av ungdomar. För vilka är det som klickar på en banner som lyder "HAR DU KOLL PÅ INNEPLAGGEN? KLICKA FÖR ATT TESTA DINA KUNSKAPER OM KLÄDMÄRKEN"? Jo, de som redan är oerhört intresserade av klädmärken förstås![br][br]Faran här är att man inte visste vilka som hade svarat på enkäten, och det ska man ha i åtanke även när man läser resultatet från DN:s "Dagens Fråga" eller Metros senaste onlineundersökning: De som svarar är de som tycker någonting extra starkt/är extra insatta i frågan.[br][br]Så kasta ett extra öga på om det finns några gemensamma nämnare i svaren/de uteblivna svaren: Är där en hög andel restauranter? En hög andel ICA Nära men inga ICA Kvantum eller MAXI? Beslutsfattare, insatta och på rätt avdelning och så vidare...
13
Hej Foe ,[br]Jag mailade undersökningen bara till dom som redan arbetar med ekologisk livsmedel, så det  ekobutiker, ekocatering, stora livsmedelkedjör (huvudkontor då fick 2 svar)  anledning att jag bara undrade om  ekologisk är att jag ska göra den  igen men lite mer koncentrerad (max 100 km radie) plus att mer eller mindre vet redan att det finn eftefrågan, som jag berättade har haft  och jobbat  på Restaurang i 15 år.[br]Och har bekänta som har Restaurang och frågar mig om jag kan hjälpa dom att köpa Färsk Pasta , jag har haft också på sidan om Restaurangen Grossist Verkshamet med Italienska livsmedel så kan om detta lite.[br][br]Jag kan visa er Undersökningen  som jag mailade och ni kan gärna  svara  och tänka som slutkund... det är inte en proffsigt undersökning men det ger mig en bra Bild.[br][br]DETTA MAILADE JAG SVARA GÄRNA!! [br]Hej,[br][br] [br][br]Vi planerar att starta tillverkning av ” Ekologisk Närproducerad Färsk Pasta”  i Sverige,[br][br]tillverkad med Svenska ägg och svensk durumvete, Vi är själva Italienare med mångårig erfarenhet i Restaurangbranschen  och vill erbjuda italiensk tradition med svenska råvaror.  Idag  finns inte produkten  på marknaden, det som finns  är vanlig ”färsk” pasta som fraktas tusentals km och icke ekologisk.[br][br]Vi vet att Färsk pasta har en stor marknadsandel i Sverige, och innan vi startar verksamhet vill vi  gärna ha lite info från företag inom livsmedel, speciellt  dom som redan idag  arbetar med ekologiska / Bio varor. [br][br]Om ni kan vara snälla och svara oss på 3 frågor.[br][br] [br][br]1 –  Är  Ekologisk  färsk pasta en intressant produkt  för allmänheten enligt er?[br][br]Hur Mycket?[br][br] [br][br]2 –  Är produkten Intressant för erat  Sortiment / Meny / ?[br][br]Hur Mycket?[br][br] [br][br]3 -  Vill du bli kontaktad om det blir aktuellt  med tillverkning ?[br][br] [br][br] [br][br]Om du har något att säga eller tipsa skriv gärna  två  rader till oss,  det skulle vi uppskatta. [br][br]Stor Tack!![br]Med Vänliga Hälsingar[br][br] [br][br][br]
Hälsingar..../ Ciao...
70
[quote author=vasco70 link=topic=4566.msg21995#msg21995 date=1226676575]Jag mailade undersökningen bara till dom som redan arbetar med ekologisk livsmedel,[/quote][br][br]Det var en ganska riktad målgrupp, och då tycker jag inte att antal intresserade är särskilt imponerande, särskilt eftersom det bara är frågan om "Är ni intresserade..." utan detaljer eller priser.[br][br]De som är nyfikna svarar och vill bli kontaktade, men är de fortfarande intresserade när de får höra prisnivån? För det blir väl antagligen rätt mycket dyrare än massproducerad färskpasta?[br][br][quote author=vasco70 link=topic=4566.msg21995#msg21995 date=1226676575][br]Jag kan visa er Undersökningen  som jag mailade[/quote][br][br]Tja, en ganska lös och öppen undersökning om vilka som är intresserade av närproducerad pasta.[br]Följ upp den med frågor till de som svarade, med ett pris (eller cirkapris). Säg att tillverkningen kommer att komma igång inom de närmaste månaderna och fråga om de fortfarande vill bli kunder.[br]
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
13
[quote]men är de fortfarande intresserade när de får höra prisnivån? För det blir väl antagligen rätt mycket dyrare än massproducerad färskpasta?[br][/quote][br]Enligt mina beräkningar jag kan erbjuda billigare produkt, det låter konstigt men det är sant.... massproducerad färsk pasta om du tittar  och  räknar snabb  i butiker kostar runt 60:- för vanligt och över 115:- kg för fyllda .... för det måste tjäna pengar producenter i Italien, kylspeditör,grossisten, marknadsföringen och till slut själva butik. min produkt gör jag själv och leverera själv! nära kunden....och råvarar som mjöl eller durumvete, blir inte så störa skillnaden om man köper en lastil eller en pall max 2 kr.kilo...[br]Jag ville bara veta vilken interess fanns priserna vet redan hur mycket kunderna betalar för jag var själv kund i 10 år...
Hälsingar..../ Ciao...
70
Om du kan erbjuda en billigare produkt som dessutom är närproducerad och snyggt förpackad är nog alla undersökningar överflödiga. Klart alla kommer att köpa din pasta istället.[br][br]Räkna med lokalkostnader, maskinkostnader, leveranskostnader, butikens vinst och det du vill kunna få ut som minimilön... Hamnar du fortfarande under priset för färskpasta i butikerna så är det bara att gratulera. Råvarupriset i sig kan man inte riktigt jämföra med priset på den färdiga produkten, inte utan att räkna med allt arbete och alla kostnader innan man fått ner det där durumvetet i pastaform i förpackningen.[br][br]Varför låsa fast sig med närliggande butiker? Sälj in din pasta till ICA, kommer du med närproducerad pasta som de får köpa in till ett lägre pris än "vanlig pasta", i lika snygga och säljande förpackningar, så borde du definitivt ha en storkund redo.
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
13
mmm... till Restaurangerna och övriga kunder kan jag erbjuda billigare, Till Ica Liknände då det är ett annat beräkning, som måste göras och just nu är jag inte interesserad, för det innebär störa kapital satsning. hela  produktioner måste vara säker och olika momenten mäste kvalitè säkras etc... etc...jag har reedan sammarbeta med stora kunder... och kan själv säga tt kvalitè för dom är inte den viktiga, första  viktiga ämne är pris!![br]Ibland måste välja i livet och inte allt går att sälja.... men jag har en koncept som jag kan inte berätta just har...[br]Tack  för dina tips ändå man lär sig alltid  när man diskutera såker :OMG
Hälsingar..../ Ciao...
20
Jag tycker "sinnenas teater" är inne på rätt spår. Försök hitta en verksamhet som har så lika förutsättningar som möjligt och hyr in dig där till en början. Om inte ett bageri passar så kanske ett storkök typ skolkök eller liknande kan användas. Du kanske får vara beredd att arbeta udda tider i uppstarten. Man kanske kan leasa de special maskiner som du behöver till en början.[br][br][br]/Patrik

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.