är det lönt med min ide

18
hej, jag blev nyligen medlem här.
min fråga är;är det lönt att starta ett företag bara med en budbil.alltså jag har ett 70%jobb på annat ställe.jag vill ta det vid sidan om.ska man ha tillstånd för det.vad behöver man helt enkelt :-\
tack på förhand
219
1
Ditt jobb du har nu är väl inte i samma bransch för då kan det bli så att din arbetsgivare säger upp dig. Han vill ju inte att du konkurerar. Man bör även meddela sin arbetsgivare vad för planer man har.[br]Jag känner en person som blev det. Hon startade inte ens i samma brasch men tyvärr ringde hennes kunder på hennes mobil på arbetstid. Kunder kan ju inte veta när man är sin egen och när man är arbetstagare.[br][br]Så har koll på sånt.
2066
2
Det är väl i och för sig enkelt löst genom att stänga av sin privata mobil på arbetstid...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
18
just har jag inte tänkt på det.[br]men kan man konkurera med bara en bil?[br]blir det lönt eller.... :([br]jag vet inte just vilken bolagsform passar på ett sånt arbete(litet arbete)[br]ska man ha tillstånd för det,och finns det mer krav..[br] ???[br][br][br]
1165
Bor du i Stockholm med omnejd så brukar det finnas en hel del småskubb att köra extra med på vissa tider (t.ex. fredagseftermiddagar). Du kan vara din egen och fakturera för dina jobb till "huvudbolaget".[br][br]Jag tror du har svårt att bygga en helt egen verksamhet om du inte är tillgänglig större delen av kontorstiden.
90
[quote author=albatros link=topic=4570.msg21963#msg21963 date=1226602147][br]just har jag inte tänkt på det.[br]men kan man konkurera med bara en bil?[br]blir det lönt eller.... :([br]jag vet inte just vilken bolagsform passar på ett sånt arbete(litet arbete)[br]ska man ha tillstånd för det,och finns det mer krav..[br] ???[br][br][br][br][/quote][br][br]Du skall inte köra själv eller har jag missförstått? på ett välkänt budbilsföretag i Stockholm så har de sin egen personal som kör sedan finns det 3 företag till där med sina anställda, ett företag på lastbilssidan, och 2 på småbilssidan. Så företaget betalar först de som sedan betalar sina förare, hur de går ihop riktigt vet jag inte men så har de gjort i många år nu. Och vissa dar då det är extra mycket hyr de på småbilssidan in taxibilar som hjälper till och på lastbilssidan hyr de in andra lastbilsfirmor. [br][br]Vet ju inte vad du ska köra men jag ska försöka ge de tips jag kan, om jag nu kan  :blink[br][br]mvh Stefan
Stefan Olin

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
219
1
[quote author=Jonathan link=topic=4570.msg21945#msg21945 date=1226588466][br]Det är väl i och för sig enkelt löst genom att stänga av sin privata mobil på arbetstid...[br][/quote][br][br]Jo men visst är det bara att stänga av sin privata mobil men vet kunden det eller tänker han "den där firman kan man inte ringa - de svarar ju inte eller så är det ett sånt där j-a telefonsvarare".......[br]Jag tänker lite så i alla fall. Jag vill kunna få tag i ägaren om jag har frågor om t.ex en faktura eller annat mer än bara tisdagar och torsdagar mellan 16-20 (för då är inte ägaren på sitt ord. jobb)[br]Det går säkert att kombinera men man bör tänka på detta tror jag i alla fall.
18
jag vill bara se hur det går.om det funkar så ska jag satsa på min affär.[br]alltså ska jag jobba bara för min företag.det kommer att bli en budbil med totalvikt under 3.5ton.[br]är det någon som har provat?[br]ska man ha start kapital alltså den sparande delen som man visar(100.000kr)[br]eller bara att köpa bil och börja med?[br][br]
90
[quote author=albatros link=topic=4570.msg22058#msg22058 date=1226837602][br]jag vill bara se hur det går.om det funkar så ska jag satsa på min affär.[br]alltså ska jag jobba bara för min företag.det kommer att bli en budbil med totalvikt under 3.5ton.[br]är det någon som har provat?[br]ska man ha start kapital alltså den sparande delen som man visar(100.000kr)[br]eller bara att köpa bil och börja med?[br][br][br][/quote][br][br]Är det en skåpbil eller 7-pallars bil? Alltså på firman jag skrev om i mitt förra inlägg så går bilarna sönder hela tiden. Det är inte nån dag som alla bilarna är där. Du måste ha kapital för verkstan och att hyra hyrbil. Men jag tycker iaf du ska satsa på volkswagen. Grymt bra dieselmotorer, både föraren och din plånbok blir glada då de dricker rätt lite.
Stefan Olin

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
18
det blir nog en skåpbil,men varför ska man behöva en egen verkstad eller har jag missförstått..
18
vilken är bättre,är det att hyra eller leasa..
2360
37
Nu lite ekonomistyrning. Har du möjlighet att ta billen på 3510 kg så får du dra hela momsen men för detta krävs det antar jag fortfarande körkort för tung lastbil. Kan du dessutom göra det före årsskiftet så får du momsen återbetal ganska omgående samt har avskrivningsrätt för detta år.. Detta var så populärt för 20 år sedan ang van på 3010gk så man ändrade gränsen. Själv fick jag den gången ca 50´tillbaka vilket var  mycket då.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
90
[quote author=albatros link=topic=4570.msg22070#msg22070 date=1226851728][br]det blir nog en skåpbil,men varför ska man behöva en egen verkstad eller har jag missförstått..[br][/quote][br][br]Du missförstod förlåt. Du skall ha ekonomi att ha råd att lämna in bilen på service/lagning. Du kommer ju troligen leasa/köpa en ny bil så garanti kommer du ha men det kostar fortfarande att låna en hyrbil osv. [br][br]Finns ju tusentals försäkringar/garantier, ibland kan det ingå med bärgare och hyrbil men ja det är olika vad du än väljer. [br][br]Den transportfirma jag skrivit om är ju som sagt mycket stor i Sverige men de har en kille som åker runt i Tyskland och snackar med olika bolag ang. priser osv. Där han får bäst priser skriver han kontrakt på ett tiotal bilar som fraktas till Sverige och reggas in osv. Om det lönar sig för dig med just 1 bil att ta in från Tyskland vet jag inte men så gör dem.[br][br]mvh
Stefan Olin

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
18
vet du OLIN eller andra, nånting om timmpris och mil kostnad för detta?[br][br][br][br]
90
[quote author=albatros link=topic=4570.msg22086#msg22086 date=1226859477][br]vet du OLIN eller andra, nånting om timmpris och mil kostnad för detta?[br][br][br][br][br][/quote][br][br]En Volkswagen Transporter 2.0td drar ca 1.7l/mil inne i City. [br][br]Timpris vet jag inte men kan ta reda på i veckan om du vill? Du menar vad du får för att hyras in? För jag tror det hänger mer på hur duktig man är och hur mycket man kört åt firman man hyrs till.. Gott rykte ger alltid mer!
Stefan Olin

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
18
det blir jättebra om du tar reda på det.[br]den bilen du har angivit är totalvikten på under 3.5ton eller?[br]
90
[quote author=albatros link=topic=4570.msg22089#msg22089 date=1226861364][br]det blir jättebra om du tar reda på det.[br]den bilen du har angivit är totalvikten på under 3.5ton eller?[br][br][/quote][br][br]Japp det är det. Här är länk på en sådan jag menar:[br][br][url=http://www.blocket.se/vi/19121770.htm?ca=10_s]http://www.blocket.se/vi/19121770.htm?ca=10_s[/url]
Stefan Olin

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
18
den är jättefin tack
720
Varför köpa en bil som gått 15.000 mil när man för bara ungefär 60.000 får en sprillans ny?[br][br]Sedan finns det ju så mycket mer att ordna med innan man kommer så långt som till bilköpet. Du måste börja med att få trafitillstånd och det är inget man bara hämtar ut. Det är kurser som ska gås, prov som ska skrivas, ekonomin ska visas upp och verifieras osv. Sedan om u väl klarat dig så långt, då är det dags att börja titta på bil.[br][br]Jag har dock en känsla av att det är extremt svårt att kobinera budbil med ett annat jobb på 70%. Ska du köra som "frifräsare" så gäller det ju att vara tillgänglig när kunden behöver annars är telefonkatalogen full med andra företag att vända sig till. Det är inte så ofta vi behöver budbil, men när det ehövs så är det ju för att vi just då, i den minuten inte själva har tid att köra och grejerna måste fram.[br]Skulle u istället har tur och få ett kontrakt med ex PEX så gäller ju istället att du mer eller mindre kör som anställd, dvs du jobbar för dem på heltid även om du fakturerar dina kostnaer.
90
Precis som Redkon säger, det svåra är inte o köpa en bil, det är allt annat.[br][br]Pratade med firman idag som jag pratat om så mycket. De har hand om all sorts paket som de kör ut och hämtar hos kunder. Skulle man köra åt dem alltså bli inhyrd kan man få stoppris eller timpris, han jag pratade med visste inte timpriset men stoppriset låg på 70-80kr per stopp.. [br][br]En småbil på denna firma kör ca 50-60 stopp om dan, du kan ju räkna ut pengarna själv. Men som sagt, bil+diesel+serive+skadereparationer+försäkring+lunch osv osv osv.. Lönar det sig? Ja kanske?[br][br]Lycka till iaf  :trost[br][br]mvh Stefan
Stefan Olin

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
18
tack för all information
2360
37
I Stockholm kör många taxi med KIA så jag frågade lite om dessa och priser på nya sådana var helt annorlunda än andra bilar. Ska du köra bil så kan det vara bra med en ny som man byter efter det att garantier går ut. Jag vet inte om man har någon bil med delat flak (förr beteckning 20,30 bilar)för i så fall får man dra hela momsen vid köp annars är leasing en väg som kan vara bra i vissa fall.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.