Hjälp med min företagsidé

7
Hejsan!
Jag är i en sits där jag behöver starta företag för att kunna fakturera för tjänster och behöver lite hjälp.

Företagsidén:

Jag kommer resa runt och ge kurser inom fiske. Dessa kurser bokar sportfiskebutiker av mig och säljer vidare till sina kunder.
Jag kommer även att guida under fiskeresor samt erbjuda resenärena foton från deras fiskeresa.
Tanken är även att jag kommer sälja natur/fiskebilder till tidningar inom denna gren.
Jag bedriver även en websida som handlar om sportfiske och även härifrån kommer det säljas bilder som jag tagit.
Jag har även företag i sverige och utomlands som vill annonsera på min websida så detta kommer jag också sälja.


Det jag undrar är hur man ska beskriva sin företagside vid registreringen av enskild firma som jag tänkt att detta ska vara.
Kommer jag kunna göra avdrag för exempel fotoutrustning och dator som jag ska använda mig av?
Kurserna jag kommer sälja.. har hört någonstans att det är skattebefriat när man sysslar med någon typ av utbildning?

Har försökt registrera detta företag så jag kan fakturera dom som önskar annonsera på min websida men fastnar hela tiden pgr av att jag inte riktigt förstår hur man ska fylla i blanketterna =/



2066
2
Skriv om det du nyss skrev så har du din beskrivning där.[br]Typ...[br]"Företaget XX kommer bedriva kursverksamhet inom frilufts-, natur- och fiskeområdet. Vi kommer även fotografera samt sälja bilder både på internet samt i fysisk form. etc...."[br]Skriv inte för snävt utan lägg till saker du eventuellt kommer syssla med så slipper du ändra direkt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
321
Jag håller själv på och utbildar i första-hjälpen och hjärt-lungräddning, och det är inte momsbefriat. Det skulle knappast dina kurser vara heller. [br][br]Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
7
Hej och tack!![br][br]Nu sitter jag med del F.2 Momsuppgifter i blanketten.[br]Undrar om någon kan hjälpa mig med [br][br][b]punkt 20.[br]Nettomsättning [/b] [br]Erm.. vad betyder netto? Jag räknar med att sälja kurser och få betalt ca 50.000kr inkl. skatt. Ska jag skriva 50.000kr här då?[br][br][b]punkt 21.[br]Beskattningsunderlag (ej gemenskapsinterna förvärv och import)[/b][br]Jag har just nu en kund som kommer betala 5000kr för en annons på min websida. Detta företag är inte med i EU. Har jag rätt då när jag skriver 5000kr i denna ruta?[br]Fattar inte riktigt..
2360
37
Undervisning som skattefinansieras är momsbefriat. Ta med sådant som intresserar dig även om du just nu inte ska använda dig av det, och var inte så konkret i dessa ärenden. Du kan ha en hög omsättning men vad jag förstår lär det bli höga kostnader så ett grundtips är att det blir 0-resultat första året då hinner du se hur saker utvecklar sig och du behöver inte betala in en massa i onödan. Vad jag förstå skulle du behöva mycket råd men sådant är inte gratis om än väldigt bra för affärerna.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1165
Nettoomsättning är hur mycket du räknar med att fakturera under ett år exkl moms.[br][br]Beskattningsunderlag tror jag kan översättas med bruttovinst.[br][br]Ett gott råd är att du tar hjälp av någon bokföringsbyrå för att komma igång, och för att följa upp. Med typ 3 x 1 timme för uppstarten och sedan en timme i kvartalet á 395kr eller vad det kan kosta så får man rätt bra stöd att komma igång och få det rätt. Och bokföringsbyråer går det ofta 13 av på varje dussin, så det brukar gå rätt så lätt att hitta någon som har tid.
7
Hejsan![br]Stort tack!! Bra ide med bokföringsfirma, har tänkt smyga igång detta samtidigt som jag arbetar som anställd på annat håll. Vill ju hålla ned kostnaderna men här bör man inte spara då jag verkligen behöver hjälp.. som ni ser =)[br][br]Ok så om jag TROR att jag kommer fakturera för ca 50.000kr under första året så räknar jag med att min bruttovinst är ca 25.000kr och det skriver jag i Beskattningsunderlaget?
1165
Njae, tror man att man skall tjäna 25.000kr så skriver man 0kr eller kanske 10.000kr så slipper man att ligga ute med pengar till skatteverket ifall det blir mindre. Och ser man att det rullar på som 17 kan man alltid komma in med en ny preliminär deklaration och betala efter en annan skala.[br][br]Eftersom du har din försörjning tryggad på annat sätt genom en anställning så kommer de inte att höja på ögonbrynen över det. Det är väldigt vanligt att man första året/åren av ett företagande inte gör någon vinst att tala om.
Cynic,[br]räkna alltid med 0-resultat första året såvida du inte har en massa pengar på banken. Går det bättre än så - reservera dessa pengar efterhand (=se till att de finns på banken). Sen vet du bättre hur du skall preliminärdeklarera.[br][br]En sak är förutsägbar: Det kommer inte alls att bli så som du hade tänkt dig![br]Vi får hoppas att det blir bättre...[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.