Vad gäller vid försäljning av märkesvaror i e-handel?

2
Jag funderar på starta en e-handel och har lite olika idéer. En idé gäller märkesprodukter. Vet någon vad som gäller om man vill säljar märkesprodukter? Om jag t ex vill sälja en hudvårdsserie eller skor av ett viss märke, måste jag då få tillåtelse att göra detta? Jag misstänker att inte vem som helst kan sätta igång och sälja produkter av olika märken.
18
Min tjej har en liknande ide typ som MQ fast på nätet.. det är ju mycket likt MQ, är vi överens ? [br]jag är också intresserad av hur man ska ta sig tillväga om man vill sälja märkeskläder.. En viss typ av godkännande av företagen är självklart, men hoppas vi kan få mer konkreta exemplar och tillvägaagångsätt till att få ett godkännande av något slag. [br][br]Fråga. [br]Om man då behöver en tillåtelse, hur ska man ta sig tillväga?[br][br]Good luck !
1
Undertecknad är också intresserad av detta, är det företaget som äger varumärket man ska kontakta, eller finns det underleverantörer?
7
Jag föreslår: kontakta företaget som äger varumärket och säg "jag är intresserad av att sälja era produkter, och skulle gärna vilja ha grundläggande information."[br][br]Det kan självklart finnas avtal som ger vissa återförsäljare eller kedjor ensamrätt. Med utländska varumärken kan det till exempel vara någon som har en generalagentur för Sverige. [br][br]Men då är det rimligt att kunna komma överens med dem i stället![br][br]Grunden är att de vill sälja grejerna. Så det går, frågan är bara hur. (De kan förstås ha krav på dig av typen "återförsäljare måste ha X pengar till marknadsföring" - det visar sig när du ringer och frågar!)[br][br]Pröva![br][br]Matteus Åkesson[br]www.midzone.se
Matteus Åkesson
CEO Midzone AB
www.midzone.se
Midzone är ett unikt och effektivt citykontor i Malmö med arbetplatser, mötesrum med mera för 996 kr/månad utan bindningstid. Det finns alltid plats!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.