Nybörjare startar krog. Erfarna krögare och kritiska tyckare se hit !

2
God dag.
Som angivet ovan lurar jag och en vän till mig på att starta en ny krog.
Vi är förvisso båda unga och saknar erfarenhet och faktisk kunskap om företagande, än dock är vi båda redo för att satsa och kämpa ivrigt de första åren för att få det att gå runt.
Det här ligger nu i sitt nyfödda stadie från idé till faktisk planläggning för utformande.

Vårat mål är att skapa en liten restaurang med god, billig husmanskost/bakismat och alkoholserveringstillstånd. På sikt kommer det att förändras till att bli mer krogmiljö för fest på helger, och lunchställe under veckan.
Målgruppen är ungdomar, studerande och nyvuxna.

Jag har frågor till er,
alla svar är välkommna och mycket skattade.
Men var god försök hålla er till ämnet och att vara saklig, för vi är som sagt helt gröna.  :blink

1. Ny lokal, nytt kök
Frågan lyder:  Köpa befintligt eller bygga eget från grundstenen?
Enligt folkmun är det en dålig idé att starta en krog från grund, men vi har goda förutsättningar med oss.

    [li]Min vän har jobbat som storköksmontör ett par år och kan hela den där biten flytande med service, kostnader, mm. Han har också stort inflytande och kontaktnät inom den branchen så han kan mycket lätt lägga vantarna på god utrustning till vrakpriser.[/li]
    [li]Vi är båda fackliga byggarbetare från grund och kan tillräckligt inom ämnet för att planera och konstruera på eget initiativ och bevåg.[/li]


På grund av priset på till exempel fettavskiljare, ventilationsystem och köksutrustning för flera hundra tusen, så är det ingen bra ide att som nybörjare starta från och med noll. Man bör hellre köpa ett sjunkande skepp och styra upp det.
Anlita fackmän som snickare, målare, elektriker, mm för att utföra interiört arbete är kostsamt. Materialkostnader bör också iaktas!

Med dessa aspekter som lutar lite i våran favör, är det fortfarande en dålig idé att börja på helt nytt? Finns det något mer av vikt att beakta, rent ekonomiskt?

2.a) När?
Det är lågkonjunktur nu, det märks från många håll.
Man ska alltid söka att vända en nackdel till ens favör, och jag tänker att när vinden vänder så kan det ge en knuff mot rätt riktning om man börjar vid startskottet.
När tror ni är mest lämpligt att skrida till verket för just denna verksamhet? Varför?

b) Var?
Läge är ju en mycket viktig punkt.
Staden Falun skulle gagna oss i vår verksamhet för att där har våra resurser och kontaktnät sitt säte. Vi är uppväxta där, vi känner människorna, vi hör vad som önskas, och staden med omnejd skriker efter ett bättre uteliv.

Stadens föga invånartal på 36.000 skapar dock misstankar om hur högt taket för expandering och faktiska intäckter kommer att bli.
Vårat andra alternativ vore mellanstorstäder, till exempel Uppsala, Örebro, Gävle.
Vad tror ni? Erfarna krögare kan gärna dela med sig av sin visdom!

c) Hur?
Prestanda och produktiv personal tillhör nyckelingrediensen förmodar jag.
Vilken sorts personal behövs och vilka kunskaper bör de ha? I åtanke för en mindre krog.
Bör något annat speciellt beaktas vid starten av en sådan verksamhet?

3. Företagsform!
Säg vad du tycker passar profilen bäst och motivera gärna varför!
Vi har ett kapital på över 100.000 och vågar satsa. Vi vill expandera och få gynnsamma intäckter, trots att det kan vara svårt i branchen.


Tack för att ni har tagit er tid att läsa igenom detta,
Jag är flerfaldigt tacksam för all hjälp och konstruktiv kritik Jag kan få.
Eran röst kan vara avgörande!
14
Jag tror personligen att det klokare alternativet är att ta över en befintlig verksamhet.[br]På så vis har ni enklare att lära er restaurang-branschen, det är väldigt mycket som skall styras och tänkas på. Jag vill inte verka negativ på nå vis, men det räcker nog inte så långt att driva en restaurang om man endast har kunskap i köksmaskins montering och bygg-branschen.[br]I en befintlig verksamhet har ni färdigt en inkörd personal som vet på rutin hur allting fungerar, dryckes-, råvarubeställningar/leverantörer, olika lov och avtal, alla maskiner och redskap etc etc[br]Sedan är det ju lätt att piffa upp och byta ut prylar vartefter.[br]Jag har själv varit med och startat upp en liten restaurang en gång, och då var det också övertagande av befintlig.[br]Ha den några år, studera branschen noga och ta vara på allt ni lär er, höj status på den och få den att löpa och sedan om det känns rätt så sälj bort med bra avkastning och starta sedan upp en helt ny från gunden, med kunskap i bakfickan. och kapital, 100.000 som ni skrev om låter väldigt lite i detta syfte.[br]Vad gäller läge så är det ju en fördel om den finns i innerstan där folk går förbi och dit folk har lätt att komma. Men om man får ett bra rykte om sig(vilket är det viktigaste) så hittar nog folk dit även om det är lite utanför centrum.[br]Fråga gärna mer synpunkter och åsikter om det är nåt ni undrar på  :)[br]Lycka till!![br]
1165
Allvarligt talat så räcker 100 papp inte ens till stolar och bord. Kanske kan man få en sämre begagnad korvvagn på Blocket för de pengarna, men man måste inse att en bra restaurang ligger det flera miljoner i. Och bankerna är inte helt överförtjusta i att låna ut pengar till restaurangverksamhet. [br][br]Du berättar om uteliv, men det ni vill starta är väl så långt från uteliv man kan komma? Det ni vill starta verkar vara en lite kvartersrestaurang där man tar sig en bit mat och kan prata med varandra i normal samtalston, inte ett diskotek.[br][br]Innan du får alkoholtillstånd är det en hel del pappersformalia, utbildning och inte minst erfarenhet som kommunerna som regel kräver.
758
1
Hade en av er varit utbildad servitör och den andra kock, så hade det sett ljusare ut.[br]Vad är det som säger att det kommer att finnas utrymme för att köpa in dessa tjänster?[br]Ska sedan ni själva ha ut en anständig lön, så prata vi om 4 miljoner i omsättning.[br]Det finns väldigt många duktiga krögare med lång branscherfarenhet, som idag har det jättesvårt att rulla runt verksamheten.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2
Tack för alla svar![br][br]Angående summan pengar jag angav, så är det alltså hårda kontanter som vi har [i]i fickan, idag.[/i] [br]Vi har inte till avsikt att skapa denna verksamhet inom kort.[br]Jag ska försöka utveckla.[br]*   Mellan tummen och pekfingret, vad tror ni krävs för startkapital för att skapa det vi [br]     avser, ett mindre lunchhak?[br]*   Hur är det med Lån? Jag har hört att det är svårt att ta lån för restaurangverksamhet,[br]    och att man kan behöva att sätta tillgångar och egendom "i pant" eller liknande? Utveckla gärna och förklara eventuella höga och/eller oförutsägbara utgifter![br][br]Roadrunner,[br]jag förstår vad ni menar! Och det låter sunt. Våran tanke är dock att börja litet som en kvarterskrog. [br]Sälja nåt i stil med sallader, varma mackor, och eventuellt öl.[br]Vad vet ni om det, hur det är med ölen?? Från punkt A till B, då man har serveringstillstånd?[br]Och tycker ni fortfarande att man bör ta över befintligt även om det är ett mindre hak man eftersträvar? (Till en början)[br]Berätta gärna mer om eran erfarenhet![br][br]Swetrot,[br]lustig komik! Ni får mycket gärna kritisera! Jag vill förstå så tydligt som möjligt.[br]Var realistisk, även om det kan antydas som pessimistiskt.[br]Men var gärna också saklig, för det ni förtäljer ger mig ringa faktisk information att stå på.[br]Vi har nog annorlunda synpunkter kring vad ett uteställe är!  :)[br]Det framgår inte alls i mitt skrivande någonting om att jag önskar ett uteställe, än midre ett discotek. Det jag önskar är mycket riktigt en kvarterskrog.[br]Men utveckla gärna det ni menar om vad banken avser kring lån![br][br]Sinnenas Teater,[br]stämmer eran summa överens med min avsikt att skapa ett mindre hak också?[br]Jag förstår vad ni menar, men vad jag inte lyckas greppa är att det finns dessa mindre snabbmatsrestauranger med bara en man i tjänst åt gången som uppenbarligen får det att gå runt! Menar ni för lite större verksamhet?[br][br][u]Övriga är välkommna att lämna ytterligare kommentarer. Det är mycket skattat![/u]
758
1
[quote author=Brune link=topic=4848.msg23544#msg23544 date=1231959335][br]Tack för alla svar![br][br]Sinnenas Teater,[br]stämmer eran summa överens med min avsikt att skapa ett mindre hak också?[br]Jag förstår vad ni menar, men vad jag inte lyckas greppa är att det finns dessa mindre snabbmatsrestauranger med bara en man i tjänst åt gången som uppenbarligen får det att gå runt! Menar ni för lite större verksamhet?[br][br][u]Övriga är välkommna att lämna ytterligare kommentarer. Det är mycket skattat![/u][br][/quote][br][br]"bara en man i tjänst åt gången"[br]Det är väl ingen korvkiosk som ni ska öppna ;-)[br][br]"Sälja nåt i stil med sallader, varma mackor, och eventuellt öl"[br]En sådan enkel meny räcker inte för att få alkoholtillstånd.[br][br]Att köra igång ett matställe är kanske ett av det roligaste som finns, men det [br]krävs utbildning och erfarenhet inom branschen för att lyckas med ett sådant projekt.[br]Era hårda kontanter räcker till 2 utbildningar i ansvarsfull alkoholhantering[br]och två utbildningar i livsmedelshygien.[br]Pengarna räcker också till avgiften för utskänkningstillståndet.[br][br]I Sverige har vi ett uttryck som säger: "Gräv där du står"[br]Ett ganska passande uttryck, som betyder att ni egentligen ska sälja spik istället[br]för lunchrätter.[br][br]Ungefär så...
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1165
OK, vi har nog vitt skilda åsikter om uteliv.[br][br]När det gäller lån så brukar banker resonera så här: Restaurangbranschen är tyvärr av tradition fullständigt nedlusad med svarta pengar. Mängder med grovt yrkeskriminella människor figurerar på många olika sätt i branschen, och konkurser är vanligt.[br][br]En uppskattning kan väl vara att för varje miljon som ni lägger in, kan banken ställa upp med en checkkredit på 250-400kkr. Har ni privat egendom som ni kan pantsätta kommer saken i ett annat läge.[br][br]Utifrån vad du har berättat mera, så skulle jag gissa på att 1Mkr räcker en bit. Det är viktigt med likviditet i restaurangbranschen, eftersom ofta till och med grönsaksgrossisten vill att du betalar salladshuvudena kontant vid leverans. Och en enda liten betalningsanmärkning kan göra att man inte får utskänkningstillstånd.[br][br]Vad ni behöver är erfarenhet av restaurangbranschen. Kunna livsmedelslagstiftningen på era fem fingrar, kunna sätta samman ett egenkontrollprogram som myndigheterna godkänner, förstå terminologin i branschen, skaffa kontakter och begripa de små finesserna som gör att ni inte får en halvdassig restaurang utan en tip-top.[br][br]Rätt tid att starta är när ni känner att ni behärskar hela processen i att starta en restaurang. Konjunkturer i all ära, men en matbit och en pilsner hittar man alltid slantar till.[br][br]Jag önskar er lycka till.
2360
37
En sak är ni bra på, att provocera, men verkligheten tycks ni inte ha den blekaste aning om. Swetrot ger er en försmak vad ni kan råka ut för och eftersom jag suttit i både företagsskattenämnd och tingsrätt  skulle jag kunna berätta ........ Nej det tar för lång tid.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
14
Lite mer information och erfarenhet om krogen jag var med och ta över:[br]Det var en mindre restaurang vid en golfblubb (i klubbhuset), sittplatser inne ca 40+ , och ute på terassen ca. 30+ vill jag minnas. Vi hade lunchbuffé varje dag (2olika rätter varje dag), och på kvällarna gällde en liten a´la carte meny, innehållande bl.a. olika varma smörgåsar, sallader, pepparbiff osv.[br]Och vid disken fanns också hela tiden semlor, wienerbröd, munkar etc[br]Vi hade A rättigheter på alkohol(i Finland betyder det att med A rättigheter får man sälja all sorts alkohol, är inte säker vad dom heter och betyder i Sverige)[br]4pers skötte hela verksamheten, 2pers var ansvariga för serveringen och kassan, och 2pers för köket inkl.varubeställningar.[br]Vi jobbade i pass, 1servitör och 1 kock på plats samtidigt, vi jobbade vecka-vecka system, vilket betydde väldigt långa och intensiva dagar. plus att alla var på plats vid vissa helger och större evenemang. [br]Det var ett större bolag som ägde det hela och som skötte ekonomin, så några exakta siffror kan jag inte bidra med.[br]Detta var ett sommarprojekt för mej för ca.10 år sen, och jag minns att på soliga fina dagar hämtade vi in ganska bra vinst medan regndagar gick vi back, men detta var ju invid en golfbana så den var ju jätteberoende av väder.[br]Vad menar ni förresten med att bygga helt från grunden? Menar du att ni köper en tomt och bygger sedan upp en byggnad från scratch?[br]Det blir nog inte billigt det, tomtpris,byggloven, material och allt arbete, för att inte tala om allting som måste finnas inne i den färdiga byggnaden för att få den till en fungerande matkrog. Alla köksmaskiner som Måste finnas (kyl,frys,spis,diskmaskin,kaffeapparat,ölkran osv osv) och alla mindre redskap från stekspadar och knivar till kastruller och ungsformar.[br]Sedan måste man ju ha möblemang i salen och alla bestick och glas osv.[br]Visst, allt är möjligt, om man bara har kapital så....[br]Troligen blir det väldigt väldigt kostsamt att starta sådär från grunden, för att inte tala om det viktigaste som saknas då ännu: Erfarenhet!![br]Sedan måste ni räkna ut hur många sallader och smörgåsar som skall säljas för att detta skall löna sig, det kan vara mycket svårt i verkligheten att ens få det att gå plus minus noll...[br]
223
Restaurangverksamhet är med hästlängder den fulaste och grisigaste branschen jag sett, och av en enda anledning skulle jag avstå om jag vore i era skor:[br][br]Jag vill inte vara den person jag skulle tvingas bli för att lyckas i den branschen.[br][br]Kanske ni ska fokusera på att bygga restauranger istället? Det finns säkert många rika krögare som vill pröva på att expandera och på sikt starta franchiseverksamhet. Dessa skulle kunna vara en målgrupp. Slå er ihop med en franchiseexpert!
11
Ni får mycket hjälp här..[br]www.startarestaurang.se[br]MVH MAGNUS
640
5
Hej! [br][br][br][quote author=Toffel link=topic=4848.msg24461#msg24461 date=1236107051][br]Ni får mycket hjälp här..[br]www.startarestaurang.se[br]MVH MAGNUS[br][/quote][br][br][br]Tre inlägg och två länkar till sidor som du själv antagligen driver  Grrrrr...Vill du du inte svara i [b][i]detta forum[/i][/b] som alla andra Magnus kan du väl skriva någon annanstans. Du gör mig bara förbannad även om informationen är intressant.  [br][br]MVH[br][br]R[br][br]
11
Ok . Det är klart att jag ängnar mig åt att sprida information. Men vad ska jag sälja?[br]Jag vill bara att alla ska må bra, inte må illa.[br]Om det är problem med det ring mig. 0704-794478
640
5
Hej! [br][br]Så bra. Klistra in informationen här då. [br] [br]Vad du säljer är väl uppenbart. Din sida är ju full av Google annonser. [br][br]MVH[br][br]R
758
1
[quote author=Toffel link=topic=4848.msg24461#msg24461 date=1236107051][br]Ni får mycket hjälp här..[br]www.startarestaurang.se[br]MVH MAGNUS[br][/quote][br][br]Jag citerar ett kort utdrag från din information på denna sidan:[br][br]"Tänk på den faktiska verkligheten att driva en restaurang, är att man - börjar tidigt med att förbereda råvarorna, ändlösa bråk med fulla kockar och opålitliga leverantörer, besväret med krävande kunder och stress över personal som slutar."[br][br]Ditt ledarskap som krögare kan nog ifrågasättas med den erfarenheten :P
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
11
Ja tyvärr så kan det vara så. Det har jag erfarenhet av men inte att på en dag.[br]Men det är nog mest för att skoja. eller att få folk att inse att driva restaurang är ingen dans på rosor.
1
Nej nej, fel tid att nybörja i SV.  Tycker att ni istället skall kontakta mig för öppnande av rörelse , krog etc i en stad som ligger i tiden för investering. Phnom Pehn i kambodja.
223
Sitter här med ett leende på läpparna. Tänk, en del inlägg blir man bara glad av... =)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.