Behöver lite feedback ang start av enskild verksamhet.

7
Hejsan!

Som så många andra går jag i tankarna på att starta eget.
Även fast det ser dystert ut på marknaden skulle jag ändå vilja göra ett försök  :nicka
Detta är väl inte direkt en "affärside" utan undrar mest ifall ni tror att det kommer att hålla, och om det värt att lägga energi på.

Har ni lust och läsa mitt inlägg nedan och komma med en åsikt ifall det är något att ha, vore jag väldigt tacksam!
I mitt fall är jag intresserad att ha en väldigt liten verksamhet som enskild firma (försäljning av varor), vid sidan om det vanliga arbetet (som tyvärr saknas just nu).
Dock är jag orolig för kostnader som springer iväg, men är osäker på vad detta skulle kunna vara, förutom inköp av varor?
Bokföringen har jag inte så jättebra koll på, men skulle ett program som BLA Start hjälpa till på traven?
Har ni några andra förslag på program som fungerar med import utanför EU?

Jag har ungefär 15-20 tusen att komma igång med, vilket inte är mycket, då varorna jag tänkt sälja kostar cirka 500-1000kr exkl moms i inköpspris. Dock måste jag väl betala införselmoms, och få tillbaka den vid senare tillfälle?
Jag beräknar att sälja någon produkt i veckan.
Försäljningen kommer ske via e-handel, men vissa gånger fysiskt då kunden gärna vill ”prova” produkten först.

Skulle detta fungera, eller är det för liten summa att starta med?
Just nu ser jag inga direkt bundna utgifter som jag behöver kämpa mot, förutom webbhotellskostnaden, så ifall ni vet något så hojta till.
Tanken är att sälja slut på varorna, och sedan börja om på ny kula med vinsten jag gjort.
Dock har jag redan importerat en del prov från fabriken som jag har kontakt med som privatperson, kan man föra över dessa varor och sälja via företaget?

Tack för att ni orkade läsa!
758
1
Frågan som man måste ställa sig först är: Hur ska jag överleva under tiden?[br]Att sälja en produkt i veckan, blir du inte fet på.[br]Kör du igång en egen firma, så förlora du kanske din A-kassa eller socialbidrag, beroende på vad du lever på.[br]För att få ett starta eget bidrag, så krävs det att du kan redovisa en möjlig överlevnad på sikt.[br][br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1165
Om vi bortser från Stefans helt korrekta invändning, så är det inga problem med nivån på ditt företagande. Alla har vi börjat någonstans, och kan man dubbla kapitalet på 20 veckor så är det bra.[br][br]Vad du behöver tänka på är vilken marginal du har, för med så pass liten försäljning måste marginalerna vara bra för att det skall vara lönt att hålla på. Fundera också över hur stor marknaden är för din produkt och tänk över hur du skall kunna ta en större del av kakan än "en i veckan".[br][br]Bokföring är inte "rocket science" utan man kan lära sig en hel del genom att läsa på och öva en del. Tulldeklarationer och varuindelningen där värre, men är det liknande saker man importerar hela tiden så lär man sig. Man kan fråga Tullen i början så brukar de vara hjälpsamma så att det blir rätt.
2360
37
Båda tidigare inlägg är högst relevanta, och frågan är om det verkligen är mödan värt att starta upp en verksamhet. Man kan ha den på hobbynivå och vad jag förstår tjänar du ingent på det hela eller mycket lite. Med företagande har man förpliktelser och är det för lågt räknar skv det som hobby sedan hjälper det föga att överklaga även om jag gjort det i ett fall (regeringsrättsärende nu).  Å andra sidan kan det utvecklas och bli stort och då har du inte användning för ev. A-kassa eller annat hjälpbehov, men då står du där helt hjälplös utan skyddsnät.  Att ta den risken är än mer vågsamt än starta företag i dessa tider, och detta kommer från en som har som uppgift att hjälpa till med företagsstart och ekonomistyrning.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
7
Hej! [br][br]Tack för era synpunkter, det uppskattas verkligen.[br][br]Hur jag ska överleva under tiden har jag tänkt på mycket, visserligen har jag det ganska bra just nu då jag bor hemma, men jag kan ju inte bo här för alltid. Jag har också tänkt börja plugga KY till hösten i en närliggande ort, vilket kanske kostar en slant genom busskort och böcker.[br][br]Då jag är 22, kan jag nog inte få ta del av starta eget bidraget. A-kassa får jag, men är något jag skulle klara mig utan. Det var mest flickvännen som övertalade mig att gå dit, men det känns alltid lika deprimerande att stå utanför deras kontor fem minuter innan öppning, tillsammans med 20 andra personer.[br][br]Jag förväntar mig att sälja fler produkter i veckan när jag har ökat utbudet, men som sagt tar det tid, och detta är inget jag räknar med att tjäna på under en tid då allt kommer att gå tillbaks i firman. Men självklart vill jag driva det i vinstsyfte.[br]Jag har testat och sälja dessa produkter under en månad genom annonsering, och min vinst var ungefär lika mycket som inköpspriset. Jag kan tänka mig att med företag blir det lite lägre vinst.[br][br]Marknaden är ganska så stor för dom produkterna jag tänkt sälja till en början. [br]Det finns redan ute på marknaden, men till ett högre pris. [br]När jag sedan vuxit finns det kanske möjlighet att ta hem några produkter som ej finns här, kanske för att efterfrågan inte är tillräckligt hög för företagen. Istället får dom som vill köpa produkten importera den från staterna. Jag gissar på att jag kommer få kämpa med marknadsföringen för att dom ska välja mig istället för import.[br][br]Jag tror att jag skulle kunna sälja för över 30 tusen under ett år (gränsen för hobbyverksamhet?) [br]Det känns som att jag vill ha något mer avancerat än en hobbyverksamhet, med en egen e-handel som kan växa.[br]
2360
37
Bara med de uppgifter på 2 inlägg kommer du till helt olika uppgifter ang. försäljning och vinst. Att du börjar utbildning är inget negativt snarare tvärtom och har du med ameria att göra så kan det vara lönt att göra affärsresa dit under förutsättning att du har företag. Sedan dekalen, fråga Mojo om du verkligen kan använda den, jag tror inte det utan det kan stå dig dyrt, mycket dyrt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
7
Hej![br][br]Jag kanske var otydlig i mitt första inlägg, men målet är inte att bara sälja någon produkt i veckan, men jag räknar med det i början.  :nicka[br][br]Ja det hade inte varit dumt, och se hur deras verksamhet fungerar där borta.[br]Menar du min avatar? [br]Jag vet inte varför man inte skulle få ha den, men tar bort den nu så att ingen tar illa upp. :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.