Faktureringsfråga

2
Jag jobbade som anställd massage terapeut på ett företag o har nu slutat o chefen undrar om jag vill jobba extra. Jag funderar på att starta eget o fakturera det jag jobbar extra för att kunna använda pengarna i företaget till vidareutbildning inom massage etc. Jag kommer eventuellt att arbeta som musiker o få in pengar i företaget även från detta håll. Meningen är att jag inte ska vara direkt beroende av att plocka ut lön ur företaget utan jag har anställning o försörjning från annat håll.

Som massageterapeut drog jag in mellan 520kr o 600kr/h till företaget jag jobbade för. Jag kommer inte att ha några omkostnader för utrustning o hyra etc. Jag hade 122kr/h före skatt när jag arbetade där, vilket är lågt med tanke på vad jag drog in. Vad är rimligt av mig att fakturera per timme? Är det nåt annat jag bör tänka på?
102
Vad du fakturerar till den som köper dina tjänster bör ligga på ca det dubbla mot vad du vill ha i plånboken (+ moms).[br]Inte helt exakt beräkning, men kan vara ett riktvärde kanske..[br][br]Som du skriver har/hade du ju inga utgifter för utrustning, lokal, marknadsföring mm när du hade 122.-/h.[br]Det var sannolikt en del av det som skulle täckas med mellanskillnaden på din lön och vad chefen debiterade kunden.[br]Spontant tycker jag det är en ganska ok lön i förhållande till prissättingen.[br][br]Kanske en F-skattsedel hade varit aktuell för dej.[br]Kontakta gärna nyföretagarcentrum i din kommun, det är gratis och väldigt nyttigt.[br][br]Lycka till![br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
1324
2
Peo skriver ju det dubbla av vad du vill ha i plånboken. Och det är nog en bra regel. [br][br]Men jag brukar jämföra med lön. Är du anställd får du en lön på xxx:- kr. Om jag förstod dig rätt så var den 122:- per timma. Och efter skatt fick du då kanske 90:- - 100:-  i fickan.[br][br]Om man utgår från lönen på 122:- så brukar jag använda omräkningsfaktor 1,65 för att få timdebiteringen för ett rent tjänsteföretag . Så 201:- + moms kan vara ett lagom pris.[br]Detta gör då att du täcker viss bokföringskostnad, Standard ftg försäkring, semesterers, avtalspension och egenavg. [br]Sedan måste du ju kolla så du inte behöver någon speciell försäkring för just denna typ av tjänst. Och då måste du ju täcka detta med din timersättning vilket då ger en något högre summa än ovan. [br][br]Hans[br][br]
2066
2
Om kunden får betala 520-600 kr (inkl moms) hade jag spontant tyckt 250-320 kr/h plus moms är en rimlig debitering.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.