Ny marknad och Iden klar, Investerare finns men vad är bäst

13
Hej

Kanske fel forumstråd och lite vilseledande rubrik. Men nu till saken.

Jag har skissat och funderat på en ny marknadsdel inom nöjesbranchen sen 2004.
Den är uppdelad i två olika delar med 4 ben på varje och varje ben är unik i sig.
Den ena är inte prövad worldwide och här finns det stort intresse, hade en dialog med
et tpar investerare om detta men dom ville ha för många procent av bolaget så jag sa
nej. Den andra modellen finns inte i sverige och troligen inte ens i europa.

Dessa två ideer slås nu istället ihop i samma bolag.

Det finns massor som vill och kommer att satsa på detta när portarna slås upp i höst
men alla kommer dock inte att kunna vara med, men min fråga är igentligen vad som är bäst. Då även producenter och investerare har gjort tummen upp och förhandsbokat andelar om man säger så.

Först var jag inne på att göra ett AB och därefter sälja aktier för dyra pengar, men sen tittade jag på att göra en fond istället men det verkar vara bökigt, sen var jag inne på
ett investment bolag. Men nu e jag tillbaka på aktier igen.

Kommer inte överens med mig själv, men skall träffa banken nästa vecka ang detta
och inte för något lån eller så.

Det kommer inte att erbjudas mer än dessa aktier / andeler sen, utan ett fast antal är
det som gäller och först till kvarn.

Någon som har något bra förslag på vad man skall tänka på eller i vilken riktning man
ska titta.


1165
Jag tycker du skall akta dig för att låsa in dig i ett hörn som är jobbigt att ta sig ur sedan. Det är t.ex. lite småtokigt att säga att det inte kan bli några nyemissioner, för det är så man normalt sett jobbar med en startup i den större skalan.[br][br]Man börjar med ett kapital som skall räcka till vissa saker. När man nått dit har man något att visa upp för finansiärerna, och kan ta in nya pengar för att komma till nästa steg. Ju senare man går med, desto dyrare blir det (utspädningen minskar). [br][br]Jag har ingen aning om vilka pengar det handlar om, eller vad du skall göra, men det är lätt att tycka saker är lysande och att man skall stötta, en helt annan sak att verkligen teckna sig för aktier och betala dem. Att ha många olika ägare är också en sak som skall administreras, information skall lämnas och det är inte osannolikt att en hel del av dem rätt snart kräver avkastning på pengarna.
13
Hej [br][br]Tack för din input det är lite svårt att förklara något som man inte kan berätta om[br]i dagsläget.
223
Hitta någon 'business-minded' som du kan anförtro dig åt, som kan bedöma din affärsidé. Det finns såväl idella som icke-ideella organisationer som hjälper dig att testa och realisera affärsidéer. Berätta var du bor så kanske någon kan peka dig i rätt riktning.[br][br]Som sagt, du har inte berättat något om affärsidén, men jag vill ändå påpeka två saker som gör att jag drar öronen åt mig:[br][br]1. En uppstart med åtta ben låter som åtta verksamheter med vardera en åttondels fokus. Även om du har fantastiska argument till att så inte skulle bli fallet blir det svårt att övertyga någon. Överväg att börja någonstans. Med fullt fokus. Låt de andra sju utgöra milstolpar tills vidare.[br][br]2. En investerare som vill ha "för stor" andel kan bero på två saker: Den ena är att hon eller han upplever risken som mycket stor. Den andra är att din kassaflödesbudget är för svag.
13
Hej [br][br]Så sant så på bägge punkterna. Idag har jag haft en långa dialog med ext: part [br]och andelar i ett KB är tydligen enda lösningen. [br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.