Acceptabel förtjänst %?

10
Tjo.
Har för en tid sedan startat eget och hittat en fin affärside, men om det kommer generera några $$$ återstår att se.

Jag har länge haft som intresse och sidoinkomst att importera saker, då med chans till bra förtjänst då det inte har varit under skattetyngda företagsaxlar.

Men nu tänkte jag så smått börja ta mitt företag i bruk men inser snabbt att kravet på förtjänst är helt annorlunda.

Jaja det var lite av en introduktion men nu till frågorna.

Detta är för tillället en sidosyssla som jag hoppas att kunna bredda och leva på så småningom.

Säg att jag köper in en vara för 7tkr, jag kan själv välja moms och tullvärdet på varan, vilket jag iof senare kvittar så det kanske lönar sig att köra helvitt i längden?

Jag kanske realistiskt kan sälja 2-3 st i månaden, dvs inget jag i dagens läge tror mig kunna leva på.

Jag har inga större lån att ta häsyn till (100k), ingen lokal för tillfället och verksamheten drivs över webben utan större utgifter.

Jag skulle kunna skita i att hålla lager o ha längre leveranstid till kund, men det känns inte så seriöst, vill slippa det så gott det går iaf.

Så vad är acceptabelt förtjänst/ utpris på en produkt som denna för att det ska vara värdt att hålla på?
Nu tycker ju jag att det är rätt skojj och sammanlänkar mer eller mindr jobb o hobby men bortsett från det?

Gör en liten kalkyl här för o se om mina begränsade företagskunskaper stämmer.

inköp 7k+ tull&moms ca 1960=8960
Jag tar säg 10000 för varan ut vilket ja tidigare gjort utan att betala nämnvärd tull&moms

10000-7000=3000
momsen på 10000= 2500kvittat mot 1960=540
dvs 3000-540=2460
Sen komunalskatt34% + företagsskatten/arbgivar avgift ca? 30% =1574
dvs 2460-1574=885kr i vinst??

Stämmer detta räknesätt eller är jag helt ute och cycklar?
Kan mkt väl vara det😛

Hur ser en vettig kalkyl ut med tillfredställande resultat?

MVH/
1324
2
Du måste börja dela upp moms resp tull. Och när man räknar på ett företags ekonomi så bortser man från momsen helt och hållet. [br]För om du handlar något i Sverige betalar du förvisso moms. Men detta får du oavkortat tillbaks från skatteverket vid första momsredovisning. Detta gäller ju även dem moms du betalar till tullverket. Sak samma. När du säljer något så betalar din kund moms. Och detta går också oavkortat till skattemyndigheten vid första bästa momsredovisning. [br][br]Du handlar alltså prylen för 7000:- och betalar sedan tull (som du ju inte får tillbaks på samma sätt som momsen). [br]Nu vet jag inte vad tullen är i detta fall men låt säga 300:- . Du har då handlat prylen för 7300:- [br][br]Du säljer då varan för 10000:- inkl moms ?? Det är samma som 8000:- + moms. [br]Så du gör alltså en vinst på 700:- .  Inte så mycket. [br][br]Men du menar kanske att du säljer för 10000:- + moms. = (12500:-)[br]Då har du gjort en vinst på 2700:- Så vi fortsätter att räkna på det. [br][br]På denna summa gör du ett schablonavdrag på 25% för att beräkna skatt och egenavgift. [br]Så skatten blir alltså 0,75% * ( 29,71% + 34%) = 47,78%[br]I praktiken blir det kanske lägre eller högre beroende på hur mycket lön du har vid sidan om då även jobbskatteavdrag, grundavdrag osv . inverkar. [br][br]Hans
10
Tack för ditt svar.[br]Då blir alltså vinsten i slutändan drygt 1400kr..[br][br]Det känns ju sådär när man behöver ligga ute med 7k samt att det är tveksamt att jag kan sälja den för 12500.[br][br]Ska man verkligen beöhöva sätta dubbla priset för att kunna göra en värd affär när det gäller produkter under 10k, det är ju verkligen skittrist:([br][br]Finns det nån guide etc på sidan där man kan ta upp gammal bortglömd ekonomi kunskap?[br][br]MVH/[br]
1165
27% marginal på saker som kostar 10kkr + moms ut till kund är inte så dumt. Säljer du två om dagen så blir det rätt så bra. (Är du i t.ex. databranschen är normal marginal på en dator i den prisklassen 5-7%)[br][br]Det är inte rimligt att tro att man kan försörja sig på några få timmars arbete per månad. Någon annan kommer då snabbt att kopiera affärsidéen, sälja lite billigare och ta affärerna, tills någon kopierar idéen igen etc. Förr eller senare är man nere på en förtjänstnivå som förhoppningsvis genererar en rimlig timpenning, men knappast mer än så. Jag vet inte hur mycket jobb det ligger bakom att sälja en av dina prylar, men fundera på hur affärerna kan skalas upp till större format. Det brukar också generera bättre inköpspriser och ett effektivare utnyttjande av administrationen. T.ex. kostar det en lite slant för varje förtullning man gör i expeditionsavgift. Det spelar ingen roll om det är saker för 1.000kr eller en miljon man tullar in, avgfiften är lika stor.[br][br]Skillnaden mellan svart och vitt tycker jag inte behöver diskuteras. Sjukhus, mediciner, skolor och allt annat kostar pengar.
10
Iof, är det sant, gör man en sådan vinst varje dag, men för mig är det nog svårt samt att jag likväl måste lägga upp samma hemsida om jag säljer en i mån som 3 per dag.[br][br]Ang svart och vitt är det bittert att jag som konsument kan köpa billigare produkter i andra länder än jag kan få i inköpspris här.[br]Och nu snackar jag inte bara kina utan även England, tyskland osv.[br][br]Men hur som helst ska jag ge detta ett försök.[br][br]Och inget hindrar väl mig från att sälja vissa av dem på sidan av systemet?[br][br]MVH/
321
Diskussioner om svarta affärer hör mer hemma på Flashback!  :nono[br][br]Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
10
Sant, jag reggade mig inte är för att diskutera svartaffärer![br][br]Men jag kunde inte låta bli att uttrycka mitt missnöjje.[br][br]hur som helst har jag bokat in ett möte på banken nu, för att få lös lite pengar så man iaf kan komma upp i kvantitet och på det viset spara en slant..[br][br]MVH/
119
[quote author=KaptenHaddock link=topic=5604.msg27078#msg27078 date=1248165596][br]Iof, är det sant, gör man en sådan vinst varje dag, men för mig är det nog svårt samt att jag likväl måste lägga upp samma hemsida om jag säljer en i mån som 3 per dag.[br][br]Men hur som helst ska jag ge detta ett försök.[/quote][br][br]Kanske kan du bredda verksamheten med fler produkter? Det är nog ett måste om du kommit fram till att det finns en marknad för endast ett par stycken/månad. I alla fall om du inte enbart ska ha det som en hobby vid sidan av.[br][br]Sedan tycker jag att det låter lite som att du inte är helt säker själv trots allt. "Ska ge detta ett försök" är nog inte tillräckligt övertygande i t.ex. bankens ögon. Gör upp en liten plan för hur du kan bredda verksamheten med fler produkter, så att du liksom visar att du tänker satsa lite mer seriöst på det här. På så sätt kanske du kan expandera så pass att det går att få en vettig inkomst efter t.ex. ett år?[br][br]Tänk på att många drar sig för att handla saker utomlands, det blir krångligt. Det finns många som är beredda att betala en extraslant för att kunna handla i Sverige (på nätet).[br][br]/Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
2360
37
Det där att köpa och sälja över nätet kommer att stå en hel del personer dyrt. Finanspolisen anställer folk med datakunskap så risken är stor att det kommer ett brev från SKV, vad är det som säger att de inte är inne här också och tittar och det gynnar varken dig eller företagande som kan få dåligt rykte och det vore synd för det här är ett mycket bra forum, :bravo.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
10
Så du menar de ska hacka forumet och på så sätt tro de luskar ut vem jag är, för att sedan kolla upp min bankhistorik för att hitta något de kan forska i för att sedan anklaga mig för brott?[br][br]Jo, när jag tänker på det låter det logiskt, tycker du inte?[br]Jag får väl helt enkelt ta på mig folie hatten..[br]Och ang svartaffärer är det väl bara larvigt att försöka mörka att det förekommer, är ju såklart mer regel än undantag gällande nystartade företag med mindre budget.[br]Även stora för den delen.[br][br]Som svar till pkaze[br]Som sagt så ska jag försöka hålla affärer med kort leveranstid innom sverige.[br]Och hoppas på att få ner inköpspriserna maximalt.[br]Sen ang bredda utbudet är det klart jag vill men i den branch jag vill hålla på är inte marknaden jättebred, det är inte som med elektronik etc att folk byter stup i kvarten.[br][br]MVH/ Nicklas
2360
37
Numera är det ganska enkelt att få reda på det man vill, det kunde man även tidigare vilket jag har erfarenhet när jag satt i skattenämnd resp. företagsskattenämnd. Där var det en och annan som fick förklara sig inför rätten om de vågade. De som det gick bäst för var de som inget sa.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
10
Men nu är du ute och cycklar.[br][br]Det är väldigt svårt att spåra en privatperson som mig på internet.[br]Ett ip nr säger kanske inte så mkt som du tror, och idag mindre än nånsin, och det är ju det enda de har att gå på.[br][br]Sen fö så är det ju inte så att den som gör svarta affärer sitter och bokför dom...[br][br]Nu är det fö du som sitter och lockat ut mig utanför ämnet, däremot vore det uppskattat om du kom med sanningar och konstruktiv kritik.[br][br][br]MVH/
1165
Jag tror inte att Skatteverket mobiliserar stora gardet för att hitta dig för det du gjort hittills, men fortsätter du så blir det för varje gång mer och mer sannolikt att man fastnar i någon rutinkontroll. Skatteverket och tullverket byter uppgifter med varandra för att veta var man skall leta efter illegalt gods och svarta affärer. [br][br]Vi har alla våra lik i lasten, och dem behöver man kanske inte alltid diskutera mer eller mindre offentligt. Till sist är det någon som ledsnar och gör en anmälan, eventuellt med lite research bakom. Som samhället är uppbyggt är det svårt att göra affärer utan att det lämnar spår efter sig.[br][br]Jag tycker därför att man inte skall ha som alternativ att göra affärer svart när man kalkylerar en verksamhet. Det är så lätt att man kommer snett på det från början då.
118
1
Din inriktning blir fel om du "räknar på" att göra en del svart för att tjäna mer. Då har du troligen inte en hållbar affärsidé/affärsmodell.[br][br]Nu har du inte berättat vad det är för produkt du tänkt sälja, men jag kan ge dig lite att tänka på ändå. Det finns kanske reservdelar eller tillbehör som du kan göra en bra avkastning på? Tjänster som support kan nog folk vara villiga att betala för att få tillgång till.[br][br]Lycka till med affärerna!
Jobbar på att förverkliga drömmar.
10
Tack för ditt svar.[br]Nu är företaget inte min huvudsysselsättning, och jag har en bra lön utöver den.[br]Men man vill ju ändå ha en avkastning värd jobbet man lägger ner.[br]Och i längden hoppas man ju på att kunna bredda sitt sortiment så att det bär sig helt och man kan pyssla med det på heltid.[br]Det var därför jag frågade om vad en acceptabel förtjänst är.[br]Räknar man på att man ska plocka ut en lön, är det ju inte många företagsidéer som är bärande på ett bra tag.[br][br]Vi kan skippa svartaffärerna helt i denna diskution, då det inte är min huvudsakliga fråga utan en liten tabbe jag råkade ta upp.[br][br]MVH/
27
Var är största problemet med lönsamhet, var det svensk momssats eller för små varupartier du köper? [br][br]Om svensk momssats är problemet kolla gärna om det går att förlägga verksamhet till ett annat EU land med lägre momssats - det ju nätverksamheten i alla fall  :) [br][br]Häromdagen jag läste litauisk momslag som säger att som utländsk exportör som sälger till slutkunder i EU man får välja i vilket land man vill vara momsregistrerat. Detta i alla fall tyder att det kan vara en lönsam idé att kolla vad står in svenska momslagen.
Redovisningsbyrå i Stockholm http://www.contus-accounting.se
10
Ahh, varför inte flytta företaget, inte alls någon dum idé, ska iaf kolla vidare i saken.[br][br]Har fö lagt en större order nu och prisbilden ser helt annorlunda ut, vilket bådar gott för framtiden.[br][br]Inte en enda svart affär är gjord:)[br]Nu är nästa fråga hur jag ska ta igen med bokföring osv, kommer ett gäng frågor inom kort.[br][br]MVH/

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.