starta bilfirma

3
Hej! jag skulle vilja veta så mycket det bara går om att starta en firma att sälja beg-bilar

vart börjar jag? vem vilka kontaktar jag? vinstskatt?

jag ska starta i liten skala då jag har en tomt och lokal att andvända mig av (detta ska inte i nuläget ersätta det jobb jag har)


jag är mycket mycket intresserad av info


mvh micke
3
jag har en fråga som är ganska så intressant för mig, Och det är om jag köper en bil för 10000:- säljer den för 15000:- och det har kostat 5000:- att laga denna bil, Jag har då inte gått plus på bilen[br][br]Fråga två: Om jag nu inte hade kostat på denna bil 5000:- och plussat dom pengarna istället hur ser då kostnaderna ut då[br][br][br]Är detta förlustaffäer i båda fallen ????[br][br]mvh Micke[br]
321
Hej! Av de där 15.000 kr du säljer bilen för, är 3.000 kr moms. Kvar är 12.000 till dig. Har du betalat 10.000 för bilen samt kostat på den 5.000 går du alltså back 3.000 kronor. [br][br]Det finns bra kurser att gå om att starta eget. Hos skatteverket kan du gå på ett kvällsmöte för att lära dig om skatt, moms osv. [br][br]En billig variant för att sälja bilar är att göra det via blocket. Men självklart måste kunden kunna se/prova bilen någonstans innan han bestämmer sig. [br][br]Lycka till![br][br]Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
1165
Näe, begagnade bilar har så kallad vinstmarginalbeskattning, även kallad VMB-moms, som gör att man inte går back på det hela.[br][br]Om man köper en bil för 10.000kr av en privatperson, och sedan rustar upp den för 4000kr + moms, dvs 5000kr, så går man plus/minus noll på affären. VMB är 20% av bruttovinsten, dvs 20% av 5000kr = 1000kr och det "kvittas" mot ingående moms.[br][br]I det andra fallet, att man köper en bil för 10.000kr, putsar lite på den utan kostnader och säljer den för 15.000kr så får man betala 1.000kr i VMB-moms. Resterande 4.000kr får man antingen försöka hitta kostnader till (lokal t.ex) eller så blir det sedvanliga sociala avgifter och inkomstskatt på detta belopp.
2360
37
likaväl som du kan köpa en tavla och sälja så kunde man iaf förr sälja några bilar som man köpt och det bara om man systematiskt höll på med det i större skala som skv kanske blev intresserad. Dagsläget när det gäller bilar just är jag inte uppdaterad mot men säkert någon annan.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
8
Hej! Är inne på samma spår som TS, Någon som vet hur många bilaffärer man kan göra på ett år som privatperson utan att skv börjar rota i det? Känns som man kan göra lite pengar svart på detta men vitt känns det ganska meningslöst...
1165
Man brukar kunna räkna med Skatteverkets uppmärksamhet någonstans runt bilaffär 3-5. Det är därför det är så många som engagerar hela släkten i affärerna, och den som står som ägare är kusin, mormor, bror, eller något annat...
8
Okej, jag är väldigt sugen på att starta upp en liten verksamhet. jag tänkte främst handla med lite äldre fordon, veteranbilar dvs. Många säljer renoveringsobjekt eller påbörjade projekt billigt, som man kan köpa, fixa till och sälja. Så småningom kanske man kan börja ta på sig att hjälpa folk med deras ögonsten osv. Jag är kunnig på detta och har under över 10 års tid lagat, renoverat och byggt om bilar, fixat krockskador mm så jag vet vad det innebär. Det jag behöver veta är om det är något särskilt man bör tänka på vid denna typ av verksamhet? Några särskilda lagar eller tillstånd man måste tänka på? Eller är det bara att öra igång?[br]Tacksam för alla tips&trix![br]/jonas
151
[quote author=Jonas L link=topic=5741.msg31428#msg31428 date=1266930537][br]Okej, jag är väldigt sugen på att starta upp en liten verksamhet. jag tänkte främst handla med lite äldre fordon, veteranbilar dvs. Många säljer renoveringsobjekt eller påbörjade projekt billigt, som man kan köpa, fixa till och sälja. Så småningom kanske man kan börja ta på sig att hjälpa folk med deras ögonsten osv. Jag är kunnig på detta och har under över 10 års tid lagat, renoverat och byggt om bilar, fixat krockskador mm så jag vet vad det innebär. Det jag behöver veta är om det är något särskilt man bör tänka på vid denna typ av verksamhet? Några särskilda lagar eller tillstånd man måste tänka på? Eller är det bara att öra igång?[br]Tacksam för alla tips&trix![br]/jonas[br][br][/quote][br][br]Jag tror inte det finns några speciella lagar eller tillstånd för att handla med begagnade bilar. Registrera du en firma och kör igång. Det finns mycket få firmor som handlar med klassiska bilar, så jag tror verkligen du ligger rätt ute. Ett stalltips: Köp upp ett antal relativt vanliga bilar, renovera och håll efter dessa i ett par år och sälj sedan, om du kan ha den långsiktigheten. För ett par år sedan när min släkting skulle ha en "slit-och-släng-bil" vid ett villabygge fanns det hur många gamla 245:or som helst, idag börjar de bli allt mer sällsynta. En liten gratis affärsidé kanske, för den som har tid?
MVH Richard Andréasson
7
[quote author=swetrot link=topic=5741.msg31211#msg31211 date=1266262686][br]Man brukar kunna räkna med Skatteverkets uppmärksamhet någonstans runt bilaffär 3-5. Det är därför det är så många som engagerar hela släkten i affärerna, och den som står som ägare är kusin, mormor, bror, eller något annat...[br][/quote][br]Det stämmer inte. [br]För några år sedan bytte jag bil nån gång i månaden som värst. [br]Ja jag är galen i bilar och gillar att byta, inga dyra bilar dock runt 10-20 000 på den tiden. [br][br]Så jag ringde till skatteverket, 2006 var det nog, och frågade hur många bilar man får äga på ett år. Svaret jag fick var att du får ha hur många som helst, men tjänar du pengar på det är det vill ju skattmasen ha sin del av kakan.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.