Svensk arbetskraft är bra arbetskraft

3
Hej

Bra forum detta, sitter här med en liten idee som jag funderar på att göra något åt.
Jag är i Norge och arbetar, arbetsmarknaden här är ju som sagt lite ljusare än den i Sverige, arbetslöshet på 3 % säger väl allt. Nu är det såhär att jag jobbar inom en näring som har "gigantiska" problem med att få tag på utbildad personal. Så jag funderar på någon form av bemanningsföretag (BF) inom just den näringen. Då tänker ni, varför använder de inte andra BF för, jo det gör de och det funkar ej så bra. D e söker efter folk i hela norden samt i övriga europa och ändå får de ej tag på folk. Jag kan ordna fram lite folk utan problem faktiskt. Jag plockar folk från Sverige helt enkelt, finns faktiskt bra folk att få tag i där. Hur skulle ni göra i detta fall? Ett rent BF känns lite väl, kanske jag kan ordna jobb åt 50-100 personer så finns det någon annan lösning? enbart vara en förmedlare kanske? ja kom med ideer vet jag 🙂

Ha en underbar dag

bamse
1165
Kanske skall du kika på headhunting? Du sköter deras rekrytering, och tar betalt för det, men sedan behöver du inte hålla i resten.
3
[quote author=swetrot link=topic=5764.msg27941#msg27941 date=1252154858][br]Kanske skall du kika på headhunting? Du sköter deras rekrytering, och tar betalt för det, men sedan behöver du inte hålla i resten.[br][/quote][br][br]Jo det är ju möjligt att man blir en headhunter, vet någon vad BF får för att släppa en anställd? jag har hört siffror uppemot 50000 kr om det är eftertraktat folk. Vad kan man ta för en person som man headhuntar då? Jag vill som helst ha ett mini BF, men det är väl extremt mycket pappersjobb och dylikt då.
1165
50kkr för personer som är svåra att få tag på är inte alls någon onormal taxa.
3
[quote author=swetrot link=topic=5764.msg27945#msg27945 date=1252157259][br]50kkr för personer som är svåra att få tag på är inte alls någon onormal taxa. [br][/quote][br][br]Har nu börjat maila företag och se om det finns intresse, headhunter blir smidigast, enbart fixa fram folk..kostnaden är såhär för de, tycker det är rimligt.[br][br]10000 nkr för en utbildad med 0-1 års arbetslivserfarenhet[br]17000 nkr  utbildad 1-5 år erfarenhet[br]25000 nkr utbildad 5- uppåt erfarenhet[br][br]tror ni bemanningsföretagen är billigare?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.