Sälja grafik online - vad tror ni?

9
Hej! Jag har samlat på mig en hel del bilder genom åren som jag har använt i egna designprojekt. Eftersom bilderna inte längre är upphovsrättsskyddade (publicerade före 1923) tänkte jag erbjuda dem till försäljning (som photoshop penslar och vektor filer).

Är det en hållbar idé tror ni?

Är det någon som har provat något liknande förut? Är tacksam för alla tips!


här är några av bilderna: http://www.flickr.com/photos/thevintagecollective/sets/
632
3
Personligen tror jag det är svårt att sälja exempelvis bilder eftersom det finns så stor tillgång på bilder. Allt du behöver finns i princip efter en googlesökning, och då är det gratis. Om det sen är lagligt eller inte spelar nog ingen större roll för de flesta. [br][br]Ska det användas i ett mer seriöst syfte så behöver ju bilden givetvis vara laglig, men om det är bilder publicerade för så längesen kanske de ändå går att få tag på gratis?[br][br]Hur har du fått tag i bilderna?
9
Jo självklart går bilderna att få tag på gratis - bland annat på http://www.archive.org och http://www.loc.gov. Men det är ganska tidsödande och mycket arbete att hitta bra bilder och förbereda dem för tryck. Många är också ute efter bilder i vektorformat, som inte är lika lätt att hitta gratis. Förhoppningsvis kan några tänka sig att betala för bekvämligheten. [br][br]Min tanke var att göra hela arkivet tillgängligt för kunder som blir medlemmar på sidan (vintagecollective.com) och för det skulle man betala runt 200kr/månad. Man ska också kunna köpa ett set bilder för 20-30 kr. [br][br]
632
3
Okej okej![br][br]Som jag ser det så behöver du inte göra några större investeringar för att dra igång det. Så varför inte bara bestämma dig för att köra, satsa hårt och försöka marknadsföra så mycket som möjligt till ett så lågt pris som möjligt. [br][br]Om du vänder dig till rätt målgrupp så är det säkert inte omöjligt att få det att snurra på.
223
*drar i handbromsen*[br][br]Argumentet att dina bilder skulle vara lättare att hitta är taget ur luften. 200:- per månad är dyrt, speciellt mot bakgrund att du inte äger bilderna. Därmed kan du heller inte överföra upphovsrätt, nyttjanderätt eller licensiera användandet. Som kund skulle jag känna mig lurad, speciellt när det finns webbplatser som t ex istockphoto.com, där jag har ett fantastiskt urval och bara betalar när jag laddar ned en bild[br][br]Det finns inte i min begreppsvärld att du kan få detta att funka.
9
foe: tack för dina synpunkter! Jag har också insett att jag får tänka om mina ursprungliga idéer om hur bilderna ska användas. (speciellt angående månadsavgiften).  [br][br]Jag vet att det inte går att licensiera bilderna och kontrollera nyttjanderätten, det var heller inte min tanke från början. Man ska kunna använda bilderna fritt när man väl fått tillgång till dem. Min långsiktiga plan är att få många medlemmar på sidan  -  inte att tjäna snabba pengar på bilderna i sig. [br][br]Jag tror ändå att många vill bli medlemmar för att få tillgång till materialet. Som nämndes tidigare behöver i jag inte mer än en kund i månaden för att gå med vinst, eftersom jag inte har några utgifter. [br][br]Mer kritik/tips?[br][br]
632
3
När du själv pratar om medlemmar, det tror jag är en bättre idé, att gå på fullt ut![br][br][list][br][li]Låt det vara gratis att bli medlem.[/li][br][li]Som medlem får du tillgång till allt material.[/li][br][li]Försök nå ett så stort användarantal som möjligt.[/li][br][li]Sälj annonsplatser för att tjäna pengar.[/li][br][/list][br][br]Jag tror ärligt att det är lättare att tjäna pengar på det sättet, även om det självklart inte är lätt.
223
[quote author=sandberg link=topic=6113.msg29463#msg29463 date=1258790213][br]foe: tack för dina synpunkter! Jag har också insett att jag får tänka om mina ursprungliga idéer om hur bilderna ska användas. (speciellt angående månadsavgiften).  [br][/quote][br][br]Skönt att höra. Förringa inte den tid du behöver lägga själv för att ta fram tjänsten. Om du ska gå vidare tycker jag att du ska göra det som ett tillfälle att lära dig; oavsett om intäktskällan är abonnemang eller annonser finns det en stor risk att du blir besviken.[br][br]
9
Jag tror mina förväntningar är någorlunda realistiska - det är tänkt som ett långsiktigt projekt så sålänge antalet besökare/medlemmar ökar är jag nöjd. Det kan säkert ta några år innan det blir någon riktig inkomst av det. [br][br]Jag hade tänkt att intäkterna från sidan ska komma från:[br][br][list][br][li]Medlemsavgiften (200-300 kr)[/li][br][li][/li][br][/list][br][list][br][li]Försäljning av egna produkter/illustrationer från microstock och print on demand (zazzle)[/li][br][li][/li][br][/list][br][list][br][li]Provision från affiliateprogram[/li][br][li][/li][br][/list][br][list][br][li]Annonser (möjligtvis)[/li][br][li][/li][br][/list][br][list][br][li]Jag tänkte också dra igång ett eget affiliateprogram lite längre fram[/li][br][li][/li][br][/list][br]Det verkar iaf som intresset för produkten är ganska stort. flickrsidan har ca 3000 besökare/dag utan att jag har marknadsfört den nämnvärt.   [br][br]Givetvis tar det mycket tid att få igång allt, men när allt är i rullning kommer det mesta skötas automatiskt. [br][br]
632
3
Som sagt, om du tror att folk är villiga att betala 200-300 kr för att få tillgång till bilder som inte ägs av dig och som man kan få tag i gratis på andra ställen, då är det bara att köra. Jag tror dock inte att det skulle finnas något intresse att betala såpass mycket för detta.[br][br]Exakt vad menar du med flickrsidan?
9
Det är möjligt att jag får justera priset längre fram om intresset är svalt. Sidan jag nämnde är i början av tråden : [url=http://www.flickr.com/photos/thevintagecollective/sets/]http://www.flickr.com/photos/thevintagecollective/sets/ [/url] [br][br]
223
Du har både vektorvänligt, mycket och bra material och det är synd att bränna dina skepp på att ge dig in i en marknad som är både mogen och konkurrensutsatt, med material som du varken äger eller är ensam om. Till ett grovt pris dessutom. (Har du kollat hur dina konkurrenter ligger i pris?)[br][br]Nej, jag skulle leta efter alternativa vägar. Det finns fler aktörer som har precis ditt problem, och då tänker jag inte på bildleverantörer. Nästan alla populära typsnitt har en upphovsrätt som löpt ut för länge sedan, och aktörerna går runt detta genom att paketera typsnitten som mjukvara. Det är inget som hindrar dig från att göra detsamma, och sälja via dels egen kanal och dels externa webbplatser såsom myfonts.com.[br][br]Du slipper slå din väg genom stockart-bruset. Dina bilder hittar nya vägar till formgivarna, som dina konkurrenter inte gör. Du har en helt egen produkt som du har all rätt att ta betalt för. Dina bilder är de enda som levereras systematiserade och vektoriserade. Och kanske viktigast: Du har fördelen att kunna baka ihop ditt varumärke med din produkten, eftersom du som typsnittskonstruktör bestämmer vad typsnittet ska heta (d v s vilket namn som visas i kundens typsnittsmeny). Här kan du låta namnet antyda att typsnittet ingår i en större familj – "här finns mer godis".[br]
9
foe: Intressanta synpunkter! Men det låter märkligt att upphovsrätten ändras om bilderna konverteras och packeteras om till typsnitt. De flesta bilderna finns redan i vektorformat, så det skulle inte vara svårt att fixa om din teori stämmer.[br][br]Det jag är rädd för i nuläget är att vem som helst kan ta bilderna och sälja dem som sina egna. Även om jag inte har ritat bilderna själv har en hel del arbete gått till att förbättra kvaliten på dem.  Av det jag har läst verkar det inte så enkelt att lösa...[br][br][quote]"The act of transferring a work of art from one medium to another is not by itself sufficient to give copyright protection to the copy. Rather, a copy in a new medium is protected by copyright only where the copier makes some identifiable original contribution"[/quote][br][br][quote]In 1988, the Copyright Office issued a policy decision regarding the ability to copyright typefaces that said, “digitization of … a pre-existing copyrightable work does not result in a new work of authorship"[/quote][br][br][quote]"Bitmapped fonts. Pictorial or digital representations of typeface designs, or any kind of more-or-less mechanical reproduction of them, such as bitmapped printer or screen fonts, are likewise not subject to copyright. [/quote] [br][br]Tack för tipsen foe, jag ska försöka hitta mer info[br][br] [br][br]
223
[quote author=sandberg link=topic=6113.msg29474#msg29474 date=1258823140][br]Men det låter märkligt att upphovsrätten ändras om bilderna konverteras och packeteras om till typsnitt.[/quote][br][br]Hej igen,[br][br]Upphovsrätten ändras inte; det är fullt tillåtet att använda "utgångna" typsnitt i sina alster. Däremot är [i]typsnittsfilerna[/i], precis som annan mjukvara, skyddade.
9
Ok då förstår jag vad du menar. Det samma borde gälla om jag sammanställer ett photoshopset eller gör en liknande samling med vektorfiler. [br][br][quote]If the artwork is in the public domain you are free to copy items without restriction. However, even if the artwork is in the public domain, the complete collection may not be reproduced and sold as a clip art collection since that may infringe the unique manner in which the art is collected, known as a compilation or collective work copyright. (http://fairuse.stanford.edu)[/quote][br][br]Det är ganska intressant hur vissa sidor påstår sig äga bilder som egentligen tillhör allmänheten - bara för att de har retuscherat dem. [br][br][quote]It is true that the original drawings that many items in this collection are based on have long passed into the public domain. However, by the time we have scanned, cropped, cut out backgrounds, fixed broken lines, simplified, sharpened, and otherwise cleaned up the original drawing, the result is a new artwork derived from the earlier drawing. The derivative work is protected by copyright even though the original is in the public domain. (http://etc.usf.edu)[/quote] [br][br]
8
Jag tycker idén är intressant, om du tror att du kan så att säga "skydda" bilderna (trots att de ju är fria från upphovsrätten. Om jag vore kund och skulle köpa, så vore jag beredd att betala för att kunna hitta lätt och snabbt och ladda hem direkt. Är filerna dessutom vektoriserade är det ett jätteplus. [br]Då måste antagligen alla bilder ligga ute på nätet, taggade och klara, utan vattenstämplar - och då är de rätt lätta att googla fram ändå. [br]Men du kanske har funderat ut en lösning på det?[br]Kanske inte kommer att bli någon liten guldgruva, men det kan nog bli en stadig liten intäktskälla.
===========================
Missa inte min blogg på http://blogtrain.se
Full av av smarta IT-tips för dig som företagare
9
Jag använder mig av flickr för att visa upp enskilda bilder, där de är i lägre upplösning. Däremot kommer man ladda ner ett set om ca 50 bilder, då slipper jag lägga ut varje bild för sig (skulle ta en evighet). Det gör inte så mycket om vissa bilder sprids, huvudsaken är att ingen tar hela samlingen och lägger ut den på någon annan sida. [br][br]Nu har jag iaf hittat en lösning för att ta betalt + registera medlemmar, så om ett par veckor ska nog allt vara igång.
8
Kul! Vad blir det för betalningslösning? Jag har själv använt Payson, som jag tyckte var helt kanon. [br]Lycka till!
===========================
Missa inte min blogg på http://blogtrain.se
Full av av smarta IT-tips för dig som företagare
9
Jag använder paypal och kör med ett par wordpressplugin som heter Wordpress eStore och WP eMember.
4
Hur går det för dig, något nytt man kan få ta del av? Fångade mitt intresse!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.