bokaffär - tips och råd

3
Jag vill öpnna en bokhandel i Stockholms innerstad. Några tips eller råd? Har senast idag blivit bestämt avrådd av en bokhandlare som är verksam i Finland ...men jag vill inte ge upp!
632
3
I Stockholms innerstad, då låter det som om du tänker satsa rejält med tanke på att lokalkostnaderna mm där lär vara relativt höga. Tror det är svårt att ta sig in på marknaden med en fysisk butik i en storstad, finns så många alternativ. Vad skulle göra att du var ett bättre alternativ än bokia, akademibokhandel mfl?[br][br]Att starta en fysisk bokaffär tror jag är oerhört tufft i dagens samhälle.
3
Massa saker skulle göra min bokhandel bättre än bokkedjorna! [br]1. Butiksupplevelsen - en inbjudande atmosfär som jag tycker de större bokhandlarna saknar. 2. Ett medlemskoncept med förmåner ingen annan bokhandlare har. [br]3. Ett kvalitativt sortiment, jämfört med andra bokhandlar vill jag erbjuda en viss typ av böcker (vissa nischer) i både pocket, inbundna, ljud- och e-böcker. [br]4. Servicen - ska vara hundraprocentig och fokusera på indivduella tips och råd. [br][br]Jag tänker mig en modern bokhandel med en äldre karaktär. Ska det vara så svårsålt? Människor köper ju fortfarande böcker ...
632
3
Ja, jag tror faktiskt att det är svårsålt, finns så stort utbud via nätet. Dessutom tror jag att atmosfären i vissa fall blivit mindre viktig. Kan du köpa en bok billigt och enkelt på internet så gör du det hellre där. [br][br]Men i vissa fall är givetvis atmosfären oerhört viktigt och en starkt bidragande orsak till att en butik går bra. Men böcker är ju en sådan sak som man inte behöver "prova", den är som den är och då spelar det ingen större roll om man köper den via internet eller i butik.
3
Jag förstår poängen. Samtidigt kan jag tycka att böcker visst är en vara man vill "prova". En annan idé är att börja med en nätbokhandel. Min tanke har hela tiden varit att komplettera butiken med en bra hemsida med en webbhandel ... Jag är medveten om att det finns gigantiska nätkonkurrenter men att istället starta med en egen nätbokhandel - kan det vara värt ett försök?
632
3
Att öppna en webb-butik är ju helt ett sätt att minska på kostnaderna. Jag har ingen som helst aning om vilka marginaler man kan räkna med inom den här branchen men som sagt, genom en webb-butik så minskar du kostnaderna och ökar på så sätt chansen till vinst. Men visst är det svårt att slå sig på marknaden även där. Förhoppningsvis har du då dock inte så mycket fasta kostnader att betala, om du skulle sälja väldigt lite. [br][br]Det låter på dig som om du är väldigt intresserad av bäcker och läser mycket. Om du startar upp så bör du försöka utnyttja detta på bästa sätt. För att din (webb)butik ska bli speciell är det troligen en bra idé att inte bara ha en "vanlig" webbshop. Kanske kan man göra det till en stor samlingsplats för bokintresserade? Recensioner, kanske ett forum, möjligheten att ladda ner material osv. Finns säkert något du kan komma på för att locka besökare till just din sida.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.