Hjälp vid uppstart!

1
Tja!

Anledningen till att jag bl.a. vänder mig till forum är att jag har väldigt lite tid att få grepp om vissa smådetaljer som på skatteverket, bolagsverket och andra instanser hade tagit 100 år att klargöra.

Ett befintligt företag i Danmark har erbjudit mig att ta över deras verksamhet (en hemsida) och driva den på den svenska marknaden.
Jag har i min tur tagit kontakt med 2 kollegor som jag vill ha med mig och främst för att jag inte kan driva det här helt ensam. Det är väldigt flexibelt, inte krävande men kommer ändå kräva sin tid. Vi är alla studenter, därav anledningen till att vi måste vara fler än 1 för att alltid ha någon som "har tid".

Aktiebolag är än så länge uteslutet, tills affärsidéen visar framgång på den svenska marknaden.
Enskild firma hade varit bäst, men jag ska bo utomlands i 5 månader och reser om ca. 25 dagar. Jag vet inte om jag hinner göra allt som krävs innan min avresa.

Därför bestämde jag mig och valde att försöka driva det här som handelsbolag eller snarare sagt kommanditbolag. Alla skulle få en del för att ha starkare incitament till att jobba och för att i slutändan dela på vinsten. Danskarna i sin tur vill ha 50 % av resultatet, därför är det enklare att sköta det såhär för annars blir det klydd med löner och redovisningsteknik som kan redovisa 0 i vinst varje år.

Jag skulle dock gällande oss i Sverige kräva att få vara komplementär, högst ansvarig och ha 50 % av bolaget. Det är för att jag är den som gav de övriga möjligheten att få vara med.

Vad tycks än så länge ?


Sen undrar jag, hur och OM det är möjligt att sköta hela registreringen, alla avtal och pågående process efter att jag har rest bort ?
Jag vill ju inte resa bort och bli tvungen att de övriga sluter avtal, bildar bolag och skriver på ett avtal med danskarna utan mig. Jag vill ju inte hänga ut, samtidigt som jag inte kan vänta tills jag är tillbaka med att göra det här. Hur ska vi annars liksom sköta intäkter och kostnader?

Kan jag liksom "snabbt" se till att ge min fullmakt åt någon som sköter alla underskrifter under processens gång åt mig?
Kanske bör man låta sin förälder att skriva på och "äga" delen tills man kommer tillbaka och senare bara skiftar ägaren av just den andelen?

Tackar verkligen för all hjälp jag kan få!

151
Skriv ett kompanjonavtal med övriga inblandade. På så vis finns det ett gällande avtal som gör att dessa inte kan lura dig. Sedan kan du skriva en fullmakt till vem du vill som förvaltar din del i bolaget medan du är borta, t.ex. en förälder eller någon du litar på. [br][br]Dock tycker jag det verkar lite dåligt planerat att resa bort i samma veva som man tar över en verksamhet.
MVH Richard Andréasson

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.