Byta inriktning - bli grossist?

9
Jag har en liten webbutik som jag haft under mammaledigheten. Jag har dragit in ca 1000 kr/mån helt utan marknadsföring, och det skulle såklart kunna bli mer om jag annonserade och ägnade lite mer tid åt den.
Jag har importerat en speciell inredningsdetalj till barnrum och jag verkar vara själv om denna i Sverige, troligen även i Norden då jag inte sett liknande produkter på webben annat än i Australien, Storbritannien och USA. Jag funderar på att vända mig till andra butiker istället för till privatpersoner, men vet inte hur jag ska gå till väga. Jag har ett ganska litet sortiment just nu, ska jag försöka sälja in det hos ett par butiker först och sen köpa in fler modeller och färger, eller tvärtom? Eller kanske jag tänker fel? Är det lättare att tjäna pengar på att sälja dem helt själv till privatperson? Min tanke är ju att nå fler personer genom att få ut produkterna i fysiska butiker istället för bara på webben för att nå en större kundkrets.
Kan någon snäll  människa komma med lite tankar, tips och råd i frågan? Behöver lite bollplank liksom...  :-\
758
1
"Inredningsdetalj"  :-X Gör att jag avstår från att komma med synpunkter.[br]Varför är du så hemlighetsfull?
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
9
Helt enkelt för att jag inte vill att någon ska läsa detta och hinna före. Det jag importerat har jag inte ensamrätt på och vem som helst kan kontakta ett flertal tillverkare i Kina och beställa en drös med produkter och börja sälja till andra företag som jag tänkt. Inredningsdetaljen är alltså en dekoration till barnrum. [br]
1165
Att försöka bli grossist med EN produkt i sortimentet, som vem som helst kan importera från Kina är kanske inte världens bästa affärsidé.[br][br]De flesta större butikskedjor i Sverige importerar själva produkter i stor skala från Asien, och skall du leverera till dem behöver du addera ett mervärde i form av ett starkt varumärke, klok marknadsföring, marknadskontroll, krediter, lagerhållning och utveckling. [br][br]Det är en väsentlig skillnad mot vad du gör idag, och jag skulle verkligen inte rekommendera att dra igång en sådan apparat med mindre än en komplett produktserie som blir jobbigare att kopiera för en konkurrent än en enskild produkt.
9
Tack för svaret! Det var såna tankar jag efterlyste, eftersom jag inte har någon aning om hur det fungerar. Tanken var väl mer att inrikta sig på mindre butiker och webbutiker, inte typ Babyproffsen eller andra stora kedjor. Men jag har fått något att tänka på i alla fall. Tack!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.