från hobbyverksamhet till egen firma?

2
Hej,
Jag är tokbra på att sticka och göra egna modeller. Jag har sålt en del stickbeskrivningar till veckotidningar på A-skatt och har nu en idé att sticka upp en modell i olika storlekar och sälja till barnklädesbutiker. Tanken är att ha en egen hemsida, där jag också kan sälja mina plagg och egna mönster. Jag jobbar heltid och vill ha denna aktivitet vid sidan om. Jag förväntar mig inga stora pengar, men kanske en extrainkomst på 1000 kr i månaden? Syftet är alltså främst att det är KUL och kan man få in lite extrapengar så är ju inte det fy skam heller.
Frågan är, för att ha den verksamhet jag tänkt, måste jag då registrera en egen firma? Det är väl inget jag kan göra på A-skatt? Kan man ha en egen firma, fast man har liten aktivitet och låg omsättning? Nåt annat jag bör tänka på?...
Tusen tack för kommentarer och råd!!  🙂
2066
2
Välkommen till forumet![br][br]Det du letar efter går enklast under beskrivningen Hobbyverksamhet, skatteverket har en ganska ok [url=http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf]broschyr[/url] med information om vad som gäller.[br][br]I övrigt tror jag du skulle kunna sälja en hel del saker på nätet om det går att göra dem personliga. Mössa/halsduk/vantar/scarf... med namn eller bild instickat t ex :)[br][br]Lycka till!
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2
Hej, Kul att får ett svar! [br][br]Tack för broschyren om hobbyverksamhet. Jag tvekar om detta kan funka för mig eftersom en hobbyverksamhet inte ska ha nåt vinstsyfte… Inte behöver jag tjäna mycket pengar, men jag har ändå tänkt att gå med vinst. Jag gissar på en omsättning på 30,000-40,000 kr om året. Om jag har en hobbyverksamhet, fungerar det i så fall att sälja plagg till butiker och fakturera dem (utan moms om omsättningen inte överstiger 30,000 kr)? [br][br]Jag har också funderat på att sälja på nätet, jag utforskar det och har hittat en amerikansk hantverkssite. Finns det någon kontroll att man ska betala inkomstskatt på sånt man säljer på nätet?...
31
Nja, det bästa är nog att registrera enskild firma. Du ska då ha en FA-skattsedel. Jag tror nämligen på din idé som sådan. Särskilt som du har en tryggad inkomst i nuläget och kan växa allteftersom. Dessutom får du då göra momsavdrag på dina utgifter som garn o dyl och har lättare att få en bra leverantör istället för att köpa garn i närmaste garnaffär. Jag har kunder inom området så därför känner jag att det finns möjligheter här, särskilt vid försäljning på nätet. Du är välkommen att fråga mera, bara maila.[br][br]Lycka till!
packa lätt - packa rätt
http://www.m-kylli-emballage.se
2
En fruktansvärt bra idé om jag får säga min mening![br][br]Hitta på ett fint, stilrent affärsnamn och släng upp en webbutik![br] :winner
"En bra affär firar man inte, den följs av en ny affär."

Mvh Johan
355
1
[quote author=zipega link=topic=6327.msg30344#msg30344 date=1262681819][br]Hej, Kul att får ett svar! [br][br]Tack för broschyren om hobbyverksamhet. Jag tvekar om detta kan funka för mig eftersom en hobbyverksamhet inte ska ha nåt vinstsyfte… Inte behöver jag tjäna mycket pengar, men jag har ändå tänkt att gå med vinst. Jag gissar på en omsättning på 30,000-40,000 kr om året. Om jag har en hobbyverksamhet, fungerar det i så fall att sälja plagg till butiker och fakturera dem (utan moms om omsättningen inte överstiger 30,000 kr)? [br][br]Jag har också funderat på att sälja på nätet, jag utforskar det och har hittat en amerikansk hantverkssite. Finns det någon kontroll att man ska betala inkomstskatt på sånt man säljer på nätet?... [br][/quote][br]För mig ser det ut som om du bör, antingen, teckna egen firma alternativt hyra en f-skattsedel. Du arbetar ju som vanligt så det är inte hela världen om det går åt skogen men blir din vinst högre så har du möjlighet att dra av och så vidare. Vi är några stycken som arbetar med hyrd f-skatte sedel och arbetar med fast anställnig. Finansierar mina datorer, webbsidor, resor och mycket annat den vägen. Jag slipper bry mig om debet och kredet och kan ägna mig åt det jag kan.[br]Detta med e-butik är en djungel. Du kunde ju börja med att lägga upp en butik på blocket till att börja med. Om du sedan ser det går vägen så kontakta någon av oss här på forumet så skall vi hjälpa dig igång med att sälja på nätet.[br]Gott mytt år!!!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.