Nykomling undrar över avdrag?

1
Hejsan!

Jo, håller på och planera för att starta en egen firma (enskildfirma) och försöker få till en startbudget! Nu är det så att jag tänker driva firman hemma i min bostad i ett avsatt konto/arbetsrum där även en del produktion/utveckling kommer att ske. Sen tänker jag göra ordning ett uthus på tomten till verkstadslokal till verksamheten, ingen märkvärdig ombyggnad utan bara fixa till isolering, golv och värme... Men men... Nu verkar det ju vara hemskt ofördelaktigt att köra sin verksamhet hemma om man inte har näringsfastighet? Jag har både forskat på nätet och varit i kontakt med skatteverket om vilka avdrag man kan göra för verksamhet i hemmet och fått till standardsvar: 2000:-/år i avdrag för "kontorsrummet" och "skälig" avdrag för driftskostnader för "verkstaden" och om jag fattat rätt kan jag inte göra avdrag för iordningsställandet av verkstaden??

Ja, är det så det ligger till i praktiken, eller finns det några andra sätt att få ekonomi i lokaldelen för verksamheten??

Känns lite fel att behöva hyra min grannes "näringslokal" som ligger 20meter från min egna lokal för att kunna få till rimliga avdrag... Eller låta bli att isolera min lokal och med det få rätt att dra av skyhöga värmekostnader...

Mvh. Johan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.