Café lokal, vad gäller?

18
2
Jag letar Café lokal för fullt men har haft det lite motigt och kommer antagligen inte att hitta någon som är godkänd och färdig att starta i, då jag har kapital gör det inte så mycket om jag måste bygga om en lokal ifrån scratch.

Men det är där min fråga kommer in i bilden, vad är det som gäller för att en lokal ska bli godkänd för livsmedel? Fläktsystem, fett avskiljare m.m? Det som kommer säljas är pastasallader, baguetter med olika sorters röra och olika bakelser.

En fråga när jag ändå är igång också är om det är speciella regler om man vill baka i lokalen också?

Tack på förhand!
Simon Nordstrand FCC - First Class Cleaning [email protected] www.fccservice.se Grytan [email protected] www.grytan.org
1165
Ja, det finns en del regler att följa. Det bästa rådet är att du pratar med en handläggare på kommunens miljöenhet som är de som skall godkänna det hela. De brukar vara serviceminded och kunna antyda vad som kan vara vettigt. Glöm inte att kolla med fastighetsägaren om ventilationen i huset tål restaurangfläktar. Det har hänt på mer än ett ställe att en pizzeria eller liten restaurang blåst sitt matos rätt ut i husets övriga lägenheter...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.