TM-Bolag

3
Hejsan!
Jag postar denna tråd  pga av att jag har länge velat starta ett företag inom försäljning och planerar nu att göra det inom den snaraste framtid. Därför skulle jag gärna vilja ha lite tips och trick och gärna lite tyck till från personer som idag redan driver ett försäljningsbolag.

Det jag har tänkt att rikta in mig på att telemarketing. Lite frågor:

- Vad är ett rimligt startkapital som krävs? (Från minimum till "max")
- Hur stort bör man börja? Hur många anställda är rimligt att ha från start?
-Arbetsvillkor för de anställda? Låga i snitt på försäljningsbolag men nöjdare anställde = bättre utfört arbete? (garantilöner / fasta löner / 100% provision?
-Hur finner man en "bra" klient? Hur går man till väga med att kontakta olika företag och fråga efter eventuellt intresse av marknadsföring?
-Finns det något särskilt jag bör tänka på?

Övriga Tips/Trix/Råd, är mer än välkommna.

Tack på förhand // Jonathan
632
3
Vilket startkapital du behöver får du ju självklart avgöra själv. Men lämpligt är väl att göra en budget (eller kanske 3 olika, men olika bra utfall) och sedan gå efter den med sämst utfall för att avgöra hur mycket kapital som behövs. Är det en enskild firma behöver du ju helt enkelt ha kapital för hyra och inventarier med mera under den första tiden. Men som sagt, en budget bör ge dig svaret.[br][br]Antalet anställda bör ju givetvis helt bero på hur mycket jobb du kan få tag i. Har du bara arbete för 1 person i början så får du ju göra jobbet själv, sen får man ju utöka succesivt allt eftersom man får in nya saker att sälja osv.[br][br]Till en början skulle jag ta alla jobb jag fick tag på.[br][br]Gällande arbetsvillkor har jag för dålig koll på regler för att ge några bra tips.
3
Tack, fler som har nyttig information?[br]Vore jätte bra med hjälp från någon med erfarenhet från samma område.[br][br]//Jonathan
3
Tänkte kolla ifall det fanns någon som var mer insatt i den tekniska biten med?[br]Någon som vet ett bra system t.ex call maker som fungerar bra vid försäljning till privat personer och lite mer information om hur ip telefoni fungerar ihop med uppringnings system och xlite...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.