koncept till företag

Skapad - Senast uppdaterad
Inlägg: 10
vad tror ni om att erbjuda friskvård, (företagshälsovård dvs massage, hälsoprofil och coaching från en pt) lokalvård samt fastighetskötsel  . vad tror ni om att försöka sälja såna koncept till företag
skulle folk nappa?
Inlägg: 223
#25375
Om du har några år i branschen, kan sälja in tjänsten och en klar bild av hur kunden radikalt kan tjäna på att låta samma leverantör ta hand om massage, städning och krattning så kan det vara värt att nysta vidare.

Vad händer med ditt företag (och ditt varumärke) om kunden är nöjd med massagen och städningen, men krattningen är så misskött att man bestämmer sig för att byta leverantör? Kan man ha bara massage och städning? Vari, i så fall, ligger synergin?
Inlägg: 10
#25376
det är bara en bred tanke än så länge,
funderar på om det nåt nytt å fräscht koncept
för sälja in sig städfirma bättre

tex om man skulle höja priset på städningen men att dom får fårmånliga tjänster i priset på nåt sätt
tex, personlig friskvårdscoachning till personalen, gör en hälsoprofil och sätter upp mål tillsammans med den anställda, tittar på sjukfrånvaro statistik och försöker på nåt sätt jobba mot gladare och friskare personal
massage och antistress/ avslappnings övningar

fastighetsdelen innebär att vi löser alla problem om de så anser byta en packning i toan eller att ringa dit en elektriker

och samtidigt sköter vi lokalvården, så det blir ju företagsvård på flera plan

har igen strategi utan det är bara en ide..
men är tacksam för åsikter
Inlägg: 2066
Tack mottaget: 2
#25377
[quote author=mica link=topic=6998.msg32675#msg32675 date=1272305166]
har igen strategi utan det är bara en ide..
men är tacksam för åsikter
[/quote]

Fundera på en strategi, det känns väldigt flummigt just nu.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Inlägg: 10
#25378
absolut

var mer nyfiken på va folk anser spontant

om man hade kunnat komma fram till en bra helhetslösning
Inlägg: 1165
#25379
Jag kan väl tänka mig att företag kan se en naturlig koppling mellan lokalvård och fastighetsskötsel, det är inte så ovanligt faktiskt. Däremot det här med friskvård blir väl inte så lätt att sälja in i ett koncept. Även om man representerar "de hårda faktorerna" för att människor skall må bra, så är ju de mjuka värdena lite annorlunda.

Vill man försöka förbättra sina marginaler en smula kan man ge sig på att försöka sälja materialet till dem i form av papper, servetter, kaffemuggar och liknande. Kanske hyra ut kaffemaskiner, stå för julpyntningen, se till att kontoret har gröna växter etc. Det är rätt vanligt att man har en rad olika leverantörer för sådant som företag, plus att man gör en del själv. En tidsstudieman som räknar ut hur många timmars arbete som försvinner runt första advent varje år när adventsljusstakarna skall sättas upp skulle krevera när han såg resultatet.

Det går att bygga på med mer service, kanske sälja nyttiga frukostsmörgåsar, vara leverantör av kaffebröd till viktiga möten, se till att man får leverera fruktkorgarna till avdelningarna etc.

Sådant ligger lite närmare en naturlig koppling till kärnverksamheten än att städerskan tar av sig städrocken och börjar analysera sjuktal och gör rehabiliteringsplaner.
Inlägg: 10
#25380
tack för goda råd

tänkte självklart ha kunnig personal isåfall
men du har nog rätt bättre hålla sig till de relevanta
det krävs nog väldiga resurser för att de ska bli ett övertygande koncept
tex som feelgood. fast bredare..

nästan alla våra konkurrenter erbjuder, papper, frukt osv..
å de känns som de tar mer tid än pengar
men självklart är man int eomöjlig om kunden ber särskilt om detta
men är nog smartare att hålla sig till städ å fastighetsskötsel officielt till en början
man kan ju ha nån litet grej tex att man alltid har med en bukett tulpaner på måndag
Inlägg: 223
#25381
Det låter lite som att du lika gärna kunde bli en helhetsleverantör inom IT-arkitektur och aromaterapi. Ett helt unikt koncept - frågan är varför...

Jag ser inte synergin. Släpp det och fundera på hur du kan erbjuda en (enklare) tjänst som är annorlunda, som i smartare, och bättre. Som nyetablerad kan du sällan konkurrera med pris.
Inlägg: 10
#25382

Målgruppen för kombinationen massage/coaching, städning
och fastighetsskötsel skulle kunna vara äldre
utseendefixerade damer som bor i egen villa och inte
har "tid" att städa hemmet själv.

Skulle kunna vara en affärsidé för ett enmansföretag i storstad
men knappast en kombination som har förutsättningar för att växa till
och bli ett lite större företag.
Feedback, kurir, finansiering eller deltagande i nyemission redan 2010?

morgondagensguld@yahoo.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.