Jag är under 18 år - Vill jättegärna starta företag.

1
Hejsan! Är helt ny här på forumet, så var snäll med mig. 🙂
Jag skulle vela starta ett eget företag, men det är så jäkla svårt att få något begrepp om allting. Jag kan absolut ingenting om sådant här, jag har försökt pratat med mina föräldrar, men dom är allt för oinsatta och hävdar att "man inte ska hålla på med sådant man inte känner till". Visst, dom har rätt, jag kan ingenting om sådant. Men som man säger; "Att inse att man är okunnig är ett bra steg mot kunskap". ;D

Jag har samlat pengar rätt länge, jobbar nämligen helg på ett café, har samlat pengar nu i cirka 7 månader för min företagsidé. Visst, jag kanske inte har mycket pengar i det stora hela, vet inte ens hur långt det räcker. Jag har cirka 18.000 kronor. Men jag har en fördel i det här, sen jag var 11 år (är 17 nu) så har jag hållt på att utveckla hemsidor.

Så att fixa en webshop med snygg design är för mig inga problem, har kollat närmare på olika lösningar och det kan jag helt klart sätta mig in i. Med andra ord, den tekniska biten får jag gratis (Folk har vänt sig till mig ett flertal gånger och velat ha hjälp med e-butiker och liknande).

Har även bekostad kurser i kinesiska (mandarin) två gånger i veckan senaste 2 åren för att kunna underlätta kontakter. Känns som det hade varit billigt att fixa mina saker från Kina.

Problemet är bara att resten har jag inte en susning om, vet inte ens vart jag ska vända mig, vad jag ska söka efter. Jag har försökt kolla upp lite leverantörer, men även där så lackar mina kunskaper. Har absolut noll rutin, kan ingenting om hur man registrerar, verifierar sin butik hos visa och dylika företag, deklarerar, mixtrar med moms och olika EU-stadgar, yada yada osv.
Så, hur fasiken gör jag? Har verkligen försökt att kolla upp saker, googlat, läst på forum osv. Allting jag har fått är massa lösa trådar från olika håll som inte har gett mig någon riktig klarhet.

Mina föräldrar kan jag knappast räkna med stöd ifrån heller. Så, hur gör jag egentligen? Kräver inte att ni ska skriva en utförlig guide, men jag skulle uppskatta en liten puff i rätt riktning med hela mitt hjärta.
1165
Går du i skolan så brukar de flesta gymnasier ha ett samarbete med UF, Ung Företagsamhet. www.ungfortagsamhet.se är adressen dit. Prata med någon lärare eller rektor om din skola har något samarbete med dem.[br][br]Där kan du lära dig bra grunder till företagande, och jag tror ärligt talat att det är skönt att ge sig in i företagandet med något lite hum om hur det fungerar. Allt blir så mycket lättare då.[br]
1
Funtar på precis samma sak! Är dock inte lika seriös som du och har inte sparat ihop något kapital. Jag är egentligen en självlärd C#/ASP.NET utvecklare (sen jag var 12, är nu 17), men eftersom efterfrågan är så låg (iaf enligt mina erfarenheter) på den tekniken så har jag tvingat mig själv att lära mig en del php, javascript, css och nu senast drupal (som iofs bygger på php och mySql). Jag har gjort ett par hemsidor som jag kunnat ta betalt för, dock tog jag alldeles för lite med tanke på jobben jag utförde. Mitt senaste projekt: [url=http://www.storvallensfjallgard.se]http://www.storvallensfjallgard.se[/url][br][br]Ok, till sak. Jag blev riktigt taggad på att starta någon typ av företag att ha som någon slags plattform och göra det lättare att ta anständigt betalt. Men väta nu.. jag insåg just att din affärsidé inte alls går ut på att utveckla e-butiker och websidor. Missförstod, sorry.[br]/Dag
338
25
Hej AlexanderLJ[br][br]Det låter som du är riktigt ambitiös i det du gör. Bra och skoj att se! Det låter som du kommer att lyckas riktigt bra med det du gör, eller vad du än kommer att göra! ;)[br][br]UF som swetrot nämnde är säkert bra. Jag känner till det för dåligt.[br]Jag är självlärd, jag tycker om att läsa och är nyfiken och Googlar på saker jag inte kan.[br]En starta eget kurs är inte heller fel för att få en grund och jag vet att det finns bra kurser. [br][url=http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/informationstraffarmoten/startaforetagdagen.4.19b9f599116a9e8ef36800031653.html]Myndigheter håller starta eget dagar[/url] och de ska vara helt gratis[br][url=http://www.foretagande.se/Starta-eget-och-Driva-eget-foretag/Starta-eget-guide-och-foretagarskola.html]Här på sajten vet jag finns en mängd artiklar om hur du kommer igång med företaget. Tex denna är denna mycket bra.[/url]
8
嗨 Alexander[br][br]Låter jättebra det du har på gång. [br][br]Själv har jag flyttat till Shanghai några år sen och håller på att starta lite internet/säljrelaterade verksamheter.[br][br]Jag har lite ideer som skulle passa din situation. [br][br]Kontakta mig gärna när du kan.[br][br]Nik
5
Hej Alexander,[br][br]Jag gick UF på gymnasiet och det är en erfarenhet jag rekommenderar. Du får gå igenom alla roliga och mindre roliga steg till att bli egen företagare. [br][br]Har de inte UF på ditt gymnasium - kontakta dem själv så kan de lösa det den vägen också.[br][br]Hör av dig om du har några frågor! [br][br]LYCKA TILL!  :)
Välkommen till eLösning Webbutveckling!
Hemsidor, Webbshoppar, logotyper, utskick & startpaket för företag, organisationer och privatpersoner.
Högsta kvalité, från 2500 kr
50
Sätt igång direkt! Jag har drivit eget sedan jag fyllde 16 år. Nu tre år senare har jag fått chansen att starta UF-företag. Vänta inte!  :D[br][br]Som tidigare nämndes står det mesta på Google. Börja småskaligt och läs Företagande.se guider om import etc.
Viktor Jarnheimer

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.