Starta en webshop med försäljning av designade smycken

3
Hejsan alla företagare och blivande företagare  ;D

Jag, min kära mor och två syskon tänker starta en webb baserad butik med försäljning av smycken. Vi känner ett gäng smyckes designer som har riktigt fina produkter som vi vill förstås sälja på nätet.

Men hur går det till egentligen med betalning och frakt via en hemsida. Har förstått att det finns flera olika typer av färdiga hemsidor från webbhotell där dem erbjuder funktioner för betalning osv, men hur funkar det med frakten?

Smycken tar ju inte så stor plats så vi funderar på att ha ett lager på vinden men hur får vi dem där ifrån till kunden?

Alltså är intresserad av all information om hur frakt från det kunden har köpt något till det kunden får varan! hur går det till? och vilka lösningar finns? vad kostar det osv.

Det kanske är lönsamare i starten att skicka grejjorna själv via posten?


Tackar på förhand för alla svar 🙂

Mvh Andreas  8)



29
Hej Andreas,[br]Nu var det ett tag sedan du gjorde ditt inlägg men jag svarar ändå.[br][br]Jag tycker helt klart att Posten låter som ditt bästa (enda?) alternativ. Jag anser att alla försändelser under 2 kg, som därav skickas som brev, skickas bäst med Posten.[br][br]Debitera kunden för fraktomkostnaden, lägg på några procent för att täcka kostnader för emballage.[br][br]Mvh, Jens
151
Angående betalning och hemsidor med mera så går det ju säkert att lösa på många vis, kolla runt lite så finner du nog något.[br][br]Angående frakt så håller jag med föregående talare. Posten är det bästa, att kunden får det direkt hem i brevlådan. [br][br]Och så ett gott råd på vägen: Räkna med att det kommer gå åt MÅNGA tusenlappar i marknadsföring. Webbshopar som säljer diverse saker finns det alldeles för många egentligen, så det handlar om att synas. Jag vill inte vara en drömkrossare eller klanka ner på er idé, men tror ni att det räcker med att lägga upp den på nätet och sedan kommer kunderna så lär ni bli besvikna. Det handlar om att marknadsföra sig extremt mycket. Anledningen till att jag är så brutalt ärlig är därför att jag ju gärna vill att ni klarar er. Så ta er marknadsföringsbudget och multiplicera med 5 eller 10 så hamnar ni nära svaret.
MVH Richard Andréasson
2360
37
När man inte gör smycken själv blir det inte mycket över, förutom en massa arbete. Jag tror inte på någon direkt lönsamhet och behåll familjen utan att dra in alla. Det säger jag med egen dålig erfarenhet för många 10-tals år tillbaka.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.