Frustrerad

14
Hej!

Sitter i en situation där jag tillsammans med min kollega byggt upp ett företag från noll till en ganska framgångsrik verksamhet.  Vi drar inte in några ”super pengar” men det är på gång och det går bättre och bättre för varje dag.  Verksamheten är internetbaserad och därför finns inga gränser för hur mycket vi kan expandera så vi kommer väl inte vara ”klara” med detta förens tidigast år 2090  ;-).

Vi vill inte låna några pengar utan bygga detta sakta men säkert med egna pengar. Vi vill heller inte ta några galna risker så detta kommer att ta tid. Allt företagande gör ju det och särskilt om det som i vårt fall byggs upp från ingenting och det inte tidigare gjorts något liknande.

I vår verksamhet dyker det hela tiden upp saker som skulle kunna generera massor med pengar vid sidan om. ”Spinn-off” grejer som vi inte har tid eller möjlighet att utföra. Vi saknar helt enkelt pengar, eller viljan att ta pengar från vår kärnverksamhet och investera i nya saker. I många fall saknar vi även kunskap för att få till våra idéer hela vägen, eller ens komma till startblocket.

Vi är inga programmerare eller liknande utan två Fd säljare som gav oss #¤%&/( på att dra igång en verksamhet där vi skulle låta våra hjärnor jobba i stället för att jobba 8-17 resten av våra liv. I den verksamhet vi nu driver undviker vi I mesta möjliga mån att ta del av det operativa arbetet och precis som vi bestämde när vi startade företaget så sitter vi numera mest och ”affärsutvecklar” vårt företag och hyr in andra för att göra det dagliga arbetet.

Att jobba så här ger ju självklart mindre pengar initialt, men vi värderar den frihet vi har högre och det ger oss dessutom utrymme till nya äventyr.

En idé i sig är inte ens värd pappret den är skriven på det känner vi väl till men samtliga våra idéer är verksamheter som vi av erfarenhet vet skulle flyga med lite tålamod och med rätt ”besättning”. Vår kärnverksamhet och det nätverk vi byggt upp kan dessutom många gånger hjälpa till och knuffa för dessa nya satsningar.

Vi är fruktansvärt frustrerade över detta och skriver därför här inne och hoppas att någon kan komma med ett råd hur vi ska kunna ”föda alla våra babys” men inte överge eller försumma de barn vi redan har  🙂

// Collab
2360
37
Ett företag i Lettland är kanske något som skulle passa er. Normalt lägre löner och i dessa tider än lägre. Lokaler och kontorslägenheter har sjunkit i pris så möjligheter för framtiden finns inte längre bort än lite drygt 40 mil från Stockholm och en knapp timmes flyg till Riga.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1165
En idé kan vara att man skapar ett utvecklingsbolag, en "inkubator" där ni frikostigt delar med er av idéer och erfarenheter till andra som vill driva företag mot en inte så stor andel av företaget. Då har man i alla fall en liten bit från de "bakverk" man varit med och lagt grunden till samtidigt som man kan gottskriva sitt goda samvete att man varit med och hjälpt andra till ett annat liv.
14
Lars vart företaget ligger spelar mig mindre eller ingen roll. Tack i alla fall. [br][br]swetrot en bra idé. Tack. [br]Tyvärr kan jag inte lägga 20 SEK på att göra detta då det vore fel mot min huvudverksamhet så det faller där. Våra egna barn måste äta först och utväxlingen per investerad krona i vårt befintliga bolag är nog bättre än något annat jag sett innan eller kan räkna / spekulera fram. [br][br]Pengar i all ära spelar inte alltid så stor roll. Skulle va roligt att se andra lyckas och själva få ta del av synergieffekterna på olika sätt. [br][br]Gärna fler åsikter, tankar eller idéer?
44
Om jag förstått det rätt så har ni kakrecept och ni vill att någon annan ska köpa ingredienserna samt baka kakorna och som tack får ni några kakor? [br][br]Tycker inkubator idén lät riktigt bra och om ni inte vill betala för det så kan ni söka efter en eller flera entreprenörer som finansierar och driver bolaget, och ni bidrar med idéerna. Kanske kan flera entreprenörer starta ett samarbete vid sidan om?[br][br][br][br][br][br]
Mobilanpassad Hemsida - www.marcusk.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.