Designa underkläder

1
2
Hej!

Min affärsidé är att börja designa egna underkläder. Jag känner nämligen att det aldrig finns någonting som jag vill ha, måste själv beställa alla mina underkläder från England. Det jag är ute efter är något som är snyggare och bättre kvalitet än H&M, Lindex och Kappahl (det ska dessutom vara inriktat på bara underkläder, och inte bara vara en liten underklädesavdelning), men det ska inte vara så dyrt som Twilfit och NK underkläder oftast är. Det ska inte heller vara porrigt, utan snygga underkläder man kan ha till vardags. Lite som Ann Summers Knickerbox kollektion (http://www.annsummers.com/webapp/wcs/stores/servlet/categorydisplay3_cp%7C%7Cet!letc~ev!10210%7C%7Cet!letc~ev!39803%7C%7C_40151_39803_-1_10210_10001)

Jag har hur mycket idéer som helst, huvudet bara svämmar över ;) Planerar att sälja på en webshop till att börja med, och om det går bra kanske öppna någon butik i verkligheten också.

Så, det jag undrar nu är:
1. Vet någon var jag kan få mina underkläder uppsydda? Tips på tillverkare? Vad kan det kosta?

2. Hur mycket är lagom attt köpa in första gången? Man vill ju inte att allt ska ta slut, för om någon går in på min sida och ser att allt är slut så kanske de tycker att jag är dålig och inte går in på sidan igen. Dåligt första intryck liksom.

3. Vad är bäst? Starta enskild firma eller aktiebolag? Jag skulle ha råd att lägga ut 100 000 på det här, men det skulle kännas betydligt skönare att kanske bara lägga ut 20-30 000 till att börja med.

4. Tror ni att det här kan vara en bra idé? Jag har förstås själv surfat runt mycket de senaste månaderna och letat till mig själv, men aldrig hittat något jag vill ha. Och jag har även hört runt med folk i min närhet som också känner att de saknar snygga vardagsunderkläder. Men ni känner ju inte mig, så jag kan tänka mig att ni är lite mer brutalärliga än mina vänner är.
151
[quote author=Sophie link=topic=7308.msg33831#msg33831 date=1277669048][br]Hej![br][br]Min affärsidé är att börja designa egna underkläder. Jag känner nämligen att det aldrig finns någonting som jag vill ha, måste själv beställa alla mina underkläder från England. Det jag är ute efter är något som är snyggare och bättre kvalitet än H&M, Lindex och Kappahl (det ska dessutom vara inriktat på bara underkläder, och inte bara vara en liten underklädesavdelning), men det ska inte vara så dyrt som Twilfit och NK underkläder oftast är. Det ska inte heller vara porrigt, utan snygga underkläder man kan ha till vardags. Lite som Ann Summers Knickerbox kollektion ([url=http://www.annsummers.com/webapp/wcs/stores/servlet/categorydisplay3_cp%7C%7Cet!letc~ev!10210%7C%7Cet!letc~ev!39803%7C%7C_40151_39803_-1_10210_10001]http://www.annsummers.com/webapp/wcs/stores/servlet/categorydisplay3_cp%7C%7Cet!letc~ev!10210%7C%7Cet!letc~ev!39803%7C%7C_40151_39803_-1_10210_10001[/url])[br][br]Jag har hur mycket idéer som helst, huvudet bara svämmar över ;) Planerar att sälja på en webshop till att börja med, och om det går bra kanske öppna någon butik i verkligheten också.[br][br]Så, det jag undrar nu är:[br]1. Vet någon var jag kan få mina underkläder uppsydda? Tips på tillverkare? Vad kan det kosta?[br][br][b]Jag vet att det finns en man som heter Per Öberg som bor i Indien som har någon fabrik som syr upp kläder, googla honom. Annars rekomenderar jag dig att kolla runt i Asien, men öven lite österut inom EU, Polen, Estland med mera. Fördelen med dessa EU-länder är att du har bättre villkor ang. tull, då EU är en handelsunion.[br][/b][br]2. Hur mycket är lagom attt köpa in första gången? Man vill ju inte att allt ska ta slut, för om någon går in på min sida och ser att allt är slut så kanske de tycker att jag är dålig och inte går in på sidan igen. Dåligt första intryck liksom.[br][br][b]Det där är en svår fråga som du nog bäst besvarar själv. Hur många kunder kan du tänkas få? Hur stor är marknaden? Och så givetvis, det är bättre med lite för mycket än tvärt om, gamla kläder kan man ju alltid rea ut senare.[/b][br][br]3. Vad är bäst? Starta enskild firma eller aktiebolag? Jag skulle ha råd att lägga ut 100 000 på det här, men det skulle kännas betydligt skönare att kanske bara lägga ut 20-30 000 till att börja med. [br][br][b]Med tanke på varulager och annat så kanske det vore bäst med AB. Det kostar dessutom enbart 50 000 kronor nu, så har du ändå råd känns det tveklöst bäst att starta AB. Det ger ju dessutom skattemässiga fördelar med utdelning etc. och det ger en seriösare signal till kunderna.[/b][br][br]4. Tror ni att det här kan vara en bra idé? Jag har förstås själv surfat runt mycket de senaste månaderna och letat till mig själv, men aldrig hittat något jag vill ha. Och jag har även hört runt med folk i min närhet som också känner att de saknar snygga vardagsunderkläder. Men ni känner ju inte mig, så jag kan tänka mig att ni är lite mer brutalärliga än mina vänner är.[br][br][b]Nu är jag ju man... Vilket gör det lite svårare att bedömma. Men jag känner en del kvinnor som ofta klagar påallt i underklädesväg som finns. Så känner jag en som säljer importerade underkläder via "homeparty" och det går tydligen väldigt bra och då är det ändå bara en hobby. Så visst finns behovet. Sedan hörde jag ett rykte att majoriteten kvinnor har fel storlek också... Hur nu det är möjligt. Så visst, jag tror på din idé.[/b][br][/quote][br][br]Svaren i fetstil.
MVH Richard Andréasson
2
Hej.[br]Jag måste som kvinna få säga att jag tror hellre på en verklig butik än webbshop. När mer än hälften av alla kvinnor går runt i fel storlek är det bästa om man kan prova ut och bäst hade vart om personal finns som är utbildad inom området. Ett litet tips bara, jag som konsument skulle aldrig köpa underkläder som jag inte åtminstone känt på. [br]MVH
151
[quote author=lingus link=topic=7308.msg33859#msg33859 date=1277805687][br]Hej.[br]Jag måste som kvinna få säga att jag tror hellre på en verklig butik än webbshop. När mer än hälften av alla kvinnor går runt i fel storlek är det bästa om man kan prova ut och bäst hade vart om personal finns som är utbildad inom området. Ett litet tips bara, jag som konsument skulle aldrig köpa underkläder som jag inte åtminstone känt på. [br]MVH[br][/quote][br][br]Ursäkta om jag hamnar utanför ämnet, men det stämmer alltså? Det där med fel storlek. Jag hade bara hört det som ett rykte och trodde väl aldrig det stämde.[br][br]Vidare håller jag med om att det borde säljas "på riktigt" i en butik. Men det finns ju mindre klädbutiker som inte tillhör någon kedja som säkert skulle kunna ge sin högra arm för att bli återförsäljare åt något sånthär.
MVH Richard Andréasson
2
Ja absolut, det är en hel verksamhet att köpa underkläder när det kommer till storlekar, man har aldrig samma som man hade sist.[br][br]En idé är att sälja till återförsäljare, om du planerar att designa och sy upp egna underkläder. Men å andra sidan är det kanske svårt att nå ut till kunden om du inte har nöjda konsumenter och efterfrågan som merit.
8
Jag tycker det låter bäst att sälja till återförsäljare (butiker). Då kan du få lite volym om det går bra (de gör säljarbetet efter att du sålt in det till dem) och dessutom expandera i den takt du hinner skaffa nya återförsäljare. [br]Att sy kläderna i Asien tror jag inte så mycket på initialt då de kräver stora volymer och frakten tar många månader. Om ett plagg inte skulle sälja står du dessutom med stort osäljbart lager och förlorar mycket pengar. Skaffa en svensk kontakt som kan sy efter dina beställningsbehov (du kanske dessutom får bra kredit och kan sälja plaggen innan du ska betala dem?), ett litet lager måste du nog ha men det binder mycket kapital med stora lager och de pengarna behöver du nog till marknadsföring mm. En liten samarbetspartner är dessutom oftast mer flexibel och villig att ställa upp på dina önskemål. Sen är det nog bra att marknadsföra dina underkläder som svensk designade och tillverkade.[br][br]Lycka till!
6
Nu är ju inte jag tjej men jag köper verkligen idén. [br][br]Min första tanke är profilering! Jag tänkter till exempel på HappySocks, galna färger och roliga mönster, det är inte "skate" och inte "dressat" utan "street" och säljs då också i var och varannan "street"-butik både online och i verkliga världen:)[br]Visa tydligt vart du står och vad du vill att ditt varumärke skall associeras med. Jag gick in på sidan du länkade till och det första jag såg var 5:st banners för sexleksaker ->[b] Porrigt.[/b] [br]Det har ju inte med underkläderna att göra utan samanhanget de presenteras i. Kan vara värt att tänka på då det verkar som du har en ganska klar bild av vad du vill uppnå.[br][br]En annan tanke:[br]Varför ska det vara ett antingen eller att sälja i butik eller på webben?[br]En webshop kan vara en otroligt bra plattform för att utforska marknaden. Att varorna tar slut på en webshop behöver inte nödvändigtvis vara något dåligt. Till skillnad från en markbutik så uppger man ofta kontaktinformation på webben. Vänd detta till din fördel och lägg fram det som att det är ett så otroligt tryck på dina produkter att lagret inte hinner fyllas upp. Detta skapar ett känsla av att kunden hittat något som kan vara värt att vänta på, (Ex Apple, 6v för en IPhone!?). När lagret fylls på har du kontaktformulär med personer som varit intresserade att köpa varan och du kan nu kontakta dem och upplysa dem att de nu har chansen att köpa varan, men de måste vara snabba eftersom de ju vet att ALLA vill ha den![br]Jag hoppas du förstår konceptet och detta är en strategi som växer fram allt mer och som faktiskt minskar riskerna med att starta den här sortens internetbaserade verksamheter. De som har tillräcklig is i magen kan rent av lägga upp fake-webshoppar som ren marknadsundersökning innan de avgör om varan är värd att investera i. Detta kräver självklart att man har stenkoll på vart man skall synas och verka på nätet för att få valid trafikinfo men det är ett otroligt effektivt verktyg! :) Och JA det är lagligt.[br][br]Jag antar att jag kommer bli hatad av många "oldschoolers" för att skriva detta men jag tycker att det är ett väldigt intressant sätt att med små medel få sig en uppfattning om marknaden. [br][br]Måste bara tillägga att precis som det tidigare nämnts så är en sådan strategi endast lämpad om du har en mer lokal producent i början som kan ta fram mindre volymer som inte tar flera månader att leverera.[br][br]1000 lycka till med iden, jag tror du har något på kroken! :)
1
Du välkommen att kontakta [url=http://www.sinful.se]sinful.se[/url] och visa oss produkterna :tfn: Vi säljer sexleksaker och underkläder:)
3
"Det ska inte heller vara porrigt, utan snygga underkläder man kan ha till vardags." Du kanske missade den raden! :-) *** Jag tycker du ska kolla i trakten kring Borås, den svenska tekoindustrins vagga... som trots Asien faktiskt lever kvar. Nu tror jag att det kostar skjortan att producera underkläder i Sverige... men, att ta fram en provkollektion från Asien är minsann inte billigt det heller!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.