Starta fastighetsbolag

2
Hej
Ny här på företagande.se

Jag har lite funderingar kring att starta ett fastighetsbolag.

Jag har två fastigheter som jag skulle vilja lägga in i ett företag för att kunna förvärva yttligare en hyresfastighet på 4 lägenheter.

Jag skulle behöva råd om vilken företagsform som är den bästa för just detta område.

Jag vill kunna hyra ut, renovera, förvärva yttligare fastigheter, köpa/sälja genom företaget.

Jag är tacksam för råd på vad jag ska tänka på osv med ex skatter, regler mm

Tack
: )
119
Du ska definitivt ha ett aktiebolag i alla fall. Finns inte någon anledning att köra detta som enskild firma (som är det andra alternativet om du är själv). Aktieikapitalet bör ju inte vara några problem eftersom det kan sitta i fastigheterna (de är ju en tillgång i bolaget).[br][br]/Peter[br]
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
2
Hej [br][br]Okej de  är den bolagsformen  jag har funderat på mycket faktiskt, och som du säger har jag kapital i fastigheterna. Har du kunskap i hur man på enklast sätt tar ut ev. vinst i företaget? Och kan du nått om stämpelskatt? är något som kommit upp när jag sökt på nätet om fastighetsbolag.[br]Och hur är det med revisor osv vad bör jag tänka på där? [br]är de en stor kostnad?[br][br]Tack för svar[br][br]schakan
: )
1324
2
Detta blir ju ett fåmansbolag så i det fallet får man följa dessa regeler för att ta ut vinst. Och det är 120 000:- per år enligt schablon. Sedan kan det bli högre om företaget betalar ut löner . Det är en formel där som gäller. [br][br]Annars blir det att ta ut lön med a-skatt och arbetsgivaravg. [br][br]Stämpelskatten är den skatt man måste betala till staten varje gång en fastighet byter ägare. När man köper en villa för att bo i är den 1,5% av köpeskillingen. [br]dvs svenson som köper en kåk för 4 mille så blir det 60000:- i skatt som betalas av köparen. [br][br]Men nu pratar vi ju att ett företag som skall köpa en fastighet och då har jag förstått att skatten är 3 % med en prop att det skall höjas till 4,25% den första jan 2011. [br][br]Antar att det blir samma sak när du överför dom fastigheter du har till bolaget. [br][br]Hans[br][br]
2360
37
Varför skulle man inte kunna ha det som enskild firma?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
109
[quote author=Hans F link=topic=7474.msg34384#msg34384 date=1281110056][br]Stämpelskatten är den skatt man måste betala till staten varje gång en fastighet byter ägare. När man köper en villa för att bo i är den 1,5% av köpeskillingen. [br]dvs svenson som köper en kåk för 4 mille så blir det 60000:- i skatt som betalas av köparen. [br][/quote][br]Inte nog med det.. det är ju nån jäkla avgift också typ skatt på skatten. Sedan också stämpelskatt på pantbrev.
http://www.plexiglasskivor.se
http://www.plast-tak.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.