Butik?

6
Vill så gärna öppna en butik i södra norrland med barnkläder, mammakläder och kläder i större storlekar men har ingen vana från denna branch och skulle därför önska att det fanns någon som kunde ställa upp som mentor för mej.

Har du lite tid över och vet en del om branchen kanske du kan hjölpa mej?



Ha det gott :roll: [color=darkred][/color]
29
Känns som att det vore en idé att ha lite vana av branchen om Du tänker öppna en butik... [br]Men jag ska inte vara den som som säger att Du inte ska försöka. Men jag skulle tro att Du behöver hjälp från någon som har mer än "lite" tid över i sånt fall. [br] [br]Det var min första tanke iaf. [br] [br]// Jens
6
[quote="JensKarlsson"]Känns som att det vore en idé att ha lite vana av branchen om Du tänker öppna en butik... [br]Men jag ska inte vara den som som säger att Du inte ska försöka. Men jag skulle tro att Du behöver hjälp från någon som har mer än "lite" tid över i sånt fall. [br] [br]Det var min första tanke iaf. [br] [br]// Jens[/quote] [br] [br]Både ja och nej vad det gäller tid. Vad jag egentligen behöver hjälp med för att klara min affärsplan är att veta på ett ungefär vad en uppstart kostar i varor. Bara ca. Vad ska jag skriva att inköp av varor kostar på ett ungefär? Dessutom utpriset? Någon har sagt att det ska räknas ca 2.75 * inköp, kan det stämma? [br]Har gått starta eget kurs och arbetat med ekonomi tidigare så den biten fixar jag nog, lokal har jag nu klar men hur hittar jag bra leverantörer? Nätet? Kollar man av dem med tidigare kunder så jag vet att de är seriösa? [br] [br]Tack för ditt inlägg
29
[quote]Vad jag egentligen behöver hjälp med för att klara min affärsplan är att veta på ett ungefär vad en uppstart kostar i varor. Bara ca.[/quote] [br] [br]Fundera på hur mycket Du vill lagerhålla och sedan när Du hittat en leverantör så kan Du räkna på hur mycket inköpet kommer att kosta. Titta även på om Du kan lösa det hela med direktleveranser från leverantör till slutkund, så kanske Du kan dra ner på lagerhållningen vilket kostar pengar. [br] [br][quote]Dessutom utpriset? Någon har sagt att det ska räknas ca 2.75 * inköp, kan det stämma?[/quote] [br] [br]Det kan väl kanske stämma. Inte direkt insatt i branschen så jag vet inte vad man räknar med för vinstmarginaler. [br]Så här kan man räkna om Du t.ex. köper in tröjor för 40.- [br] [br]40 x 2.75 = 110 [br] [br](110 - 40) / 110 = 0.64 [br] [br]Det vill säga att Du får en vinstmarginal på ungefär 64% om Du tar 110.- [br] [br]// Jens
14
I nästan alla delar av landet finns det olika former av företagarföreningar, jag skulle verkligen rekommendera att du försöker ta kontakt med någon sådan organisation nära där. [br] [br]Då kommer du lättare att kunna hitta en mentor som bor nära dig och du kan träffa live med. Dessutom kommer du att kunna tala med butiksägare i ditt närområde. [br] [br]Här kan du kanske hitta något nära dig: [br][url]http://www.foretagarna.se[/url] [br] [br]Tänk på att innan du för något så ska du nogrant undersöka marknaden och målgruppen som finns där. Finns det ett tillräckligt stort behov och intresse där att din ide är genomförbar. [br] [br]Är den inte det så är det läge att fundera på alternativa planer, går det att kombinera din butik med försäljning på webben? Kan du hitta sätt som gör att du får tag i produkter som billigt att det ändå lönar sig med din butik? Kan du sälja vidare dina varor till andra butiker i andra delar av landet? etc etc. [br] [br]Lycka till!
640
5
[quote="webbteknik"]I nästan alla delar av landet finns det olika former av företagarföreningar, jag skulle verkligen rekommendera att du försöker ta kontakt med någon sådan organisation nära där. [br] [br]Då kommer du lättare att kunna hitta en mentor som bor nära dig och du kan träffa live med. Dessutom kommer du att kunna tala med butiksägare i ditt närområde. [br] [br]Här kan du kanske hitta något nära dig: [br][url]http://www.foretagarna.se[/url] [br] [br]Tänk på att innan du för något så ska du nogrant undersöka marknaden och målgruppen som finns där. Finns det ett tillräckligt stort behov och intresse där att din ide är genomförbar. [br] [br]Är den inte det så är det läge att fundera på alternativa planer, går det att kombinera din butik med försäljning på webben? Kan du hitta sätt som gör att du får tag i produkter som billigt att det ändå lönar sig med din butik? Kan du sälja vidare dina varor till andra butiker i andra delar av landet? etc etc. [br] [br]Lycka till![/quote] [br] [br]Hej! [br] [br]Jag måste hålla med Webbteknik. Har du en bra affärsidé är det nästan kriminellt att inte utnyttja nätet som en extra försäljningskanal :wink: [br] [br]Lycka till! [br] [br]Robaino
6
[quote="Robaino"][quote="webbteknik"]I nästan alla delar av landet finns det olika former av företagarföreningar, jag skulle verkligen rekommendera att du försöker ta kontakt med någon sådan organisation nära där. [br] [br]Då kommer du lättare att kunna hitta en mentor som bor nära dig och du kan träffa live med. Dessutom kommer du att kunna tala med butiksägare i ditt närområde. [br] [br]Här kan du kanske hitta något nära dig: [br][url]http://www.foretagarna.se[/url] [br] [br]Tänk på att innan du för något så ska du nogrant undersöka marknaden och målgruppen som finns där. Finns det ett tillräckligt stort behov och intresse där att din ide är genomförbar. [br] [br]Är den inte det så är det läge att fundera på alternativa planer, går det att kombinera din butik med försäljning på webben? Kan du hitta sätt som gör att du får tag i produkter som billigt att det ändå lönar sig med din butik? Kan du sälja vidare dina varor till andra butiker i andra delar av landet? etc etc. [br] [br]Lycka till![/quote] [br] [br]Hej! [br] [br]Jag måste hålla med Webbteknik. Har du en bra affärsidé är det nästan kriminellt att inte utnyttja nätet som en extra försäljningskanal :wink: [br] [br]Lycka till! [br] [br]Robaino[/quote] [br] [br]Vill bara tacka er allesammans för tips och ideer. Har gått ut och lyssnat på andra och bestämt mej för att det blir bara en målgrupp till att börja med för att kunna arbeta på att den kommer till mej. Sedan får vi se. Ska också senare ta till detta med webbshop. Men som sagt först ska jag öppna med tjejkläder i stora storlekar, vilket jag tror på. [br] [br]Tack för ert engagemang :lol:

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.