Starta eget företag i HongKong?

10
2
Hej!
Jag vet inte det ska tillhöra temat som gäller. Det är blandade frågor.
Jag skulle vilja satsa på och starta eget företag inom E-handel, och kommande fysiska butiken i framtiden när det växter god/bra omsättning i företag. Det gäller enbart modebransch för män/killar.

Det låter så som en dröm för företagare! 🙂

Jag fick reda på att inneha ägarbolaget s.k. Limited i HongKong, vilket har bara 17,5% utdelningsvinst eller eget uttag och noll % kapital i företaget (ett typ av bolagsskatt). Dessutom ansvarsfritt från företagets skulder.
Det krävs bl.a;
- HK$ 1 är det minsta tillåtna aktiekapitalet.
- Minst en aktieägare
- Minst en direktör (kan vara samma som aktieägaren)
- En sekreterare
- Företaget kan ägas till 100% av en utländsk medborgare, till exempel en svensk.
- Ett Hong Kong-registrerat företag måste ha en adress i Hong Kong. Har man inte det själv kan man för några tusenlappar om året få en adress i Hong Kong. Det brukar ofta ingå i priset man betalar för sekreteraren.
- Alla företag måste anmäla en sekreterare, som måste vara antingen en person som är medborgare i Hong Kong, eller ett annat företag i Hong Kong.

Dessa punker... Stämmer det helt och 100 %?

Jag undrar hur det går till, t.ex.

1) Om jag är skriven i Sverige medan jag har Limited i HongKong. Går det inte? Alltså svenska skattemässiga frågor.
2) Varulagret ska ligga i Sverige för att kläder kunna skickas post till kunder inom Sverige och norden. Men hur går det till om man har företaget som registerat i HongKong (typ av boxadress) samt varulagret här i Sverige? 
3) Sekreterare i HongKong? Hur skulle jag kunna hitta kontakter och få reda på mer information?

Gärna mer tipser och kommentarer ... jag tar emot alla!
Tack tack 🙂

Starta upp en webb-klädbutik för killar...
Kvar:
affärsplan, finansieringsplan och de andra små.
30
Om verksamheten drivs från Sverige så skall den beskattas i Sverige, oavsett vart bolaget har sitt säte.[br][br]Mer info finns på [url=http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/internationellt/utlandskaforetagare.4.18e1b10334ebe8bc80004949.html#svid1]skatteverkets hemsida[/url].
[color="orange"]Webbdesigner[/color] och Content Writer Driver en liten webbyrå, jobbar även med konvertering och seo.
18
[quote author=Addeew link=topic=8561.msg38279#msg38279 date=1297635399][br]Det låter så som en dröm för företagare! :)[br][/quote][br][br]Jag brukar gå efter talesättet: Om någonting låter för bra för att vara sant, ja då är det för bra för att vara sant.[br][br]Gör en googling på offshore-bolag så hittar du flera företag som hjälper dig att starta bolag på mindre än en vecka. Hur många år du får i fängelse för skattebrott lämnar jag osagt.  :-\[br][br]Om din kommande affärsidé inte klarar av skattetrycket i Sverige, så är det nog ingen vidare bra affärsidé. Mitt råd är att börja och starta i Sverige, och lär dig allt här. När du har hög omsättning och känner att du vill luta dig tillbaka, kan du börja skatteplanera - men då ska du ha råd att anlita någon som vet att man håller sig inom lagens gränser.
10
2
Tack för länken! :)[br][br]Företaget driver inte från Sverige, utan HongKong. Men jag är medveten om bl.a. dubbelskattning som man kan slippa det, men frågan är hur det går till, och mycket?[br][br]T.ex. Varulagret driver från Sverige, men inget vinst tas ut och företagets omsättning, som ska hamna dom i HongKong. När du köper något plagg på online-shop och du betalar med kortet så dina pengar hamnar direkt till mitt företag i HongKong. Men kläderna ligger i varulagret i Sverige. Så klart att jag ska betala svenska moms och tullavgifter på dom som vanligt. [br][br]Frågan är att hur går till det, och praktiskt. Såna saker som är lite oklara för mig fortfarande. [br][br]Det verkar finnas s.k. särskild beskattning på 27 % och nåt socialavgifter. [br][br]Om företaget drives helt från Sverige blir det runt 50-60 %. Är det billigare om företaget registreras i Hong Kong för helheten? [br][br]Betyder det att jag inte ska vara skriven i Sverige, utan jag får visitera Sverige i 3 månader? [br]Skatteverket enligt:[br][i]"kan skattskyldighet ändå uppkomma. Egenföretagaren kan vara skattskyldig i Sverige på grund av att han anses bosatt eller stadigvarande vistas här. En fysisk person som är skattemässigt bosatt i Sverige är också skattskyldig här."[/i][br][br]Alla saker är ganska nytt för mig så måste jag fråga om jag uppfattar rätt och så. Jag kan tänka mig att[b] inte bo[/b] i Sverige, utan att besöka rätt mycket ofta ju. Jag vill gärna utforska och veta mer om såna saker innan jag kör ;)[br]Det verkar som att slippa just bolagskatt.... uhmm[br][br]Absolut inte att sitta i fängelse, utan att göra rätt det som finns rättigheter och skyldigheter. Min poäng är att få lägre beskattningar och mer vinst...[br]Men det kommer isf att registrera företaget i Hongkong när företaget får massa och hög omsättning. Men jag vill gärna undersöka saker som skulle ingå min affärsidé  - vision om 3-4-5 år, typ.[br][br]Jag startar upp enskild firma i Sverige snart dock, dvs. [br]Det blir mycket att göra affärsresor till Kina ju. [br][br]Jag måste bara säga, att... [br]HongKongs handikappersättning o skattfritt, ligger ca 13000-15000 kr/mån fram till döden (om jag är skriven i Hongkong så har jag rätt att få ersättning, automatiskt, opåverkat lön) medan i Sverige får jag bara pisslite, 1100 kr/mån fram till pensionärsålder därefter noll. Personer med handikapp får goda förmåner i HongKong, bl.a. lite lägre skatter. De fanns vissa liknande regler som dåtidens England när HongKong tillhörde England. Det är så ett otroligt bonus!
Starta upp en webb-klädbutik för killar...
Kvar:
affärsplan, finansieringsplan och de andra små.
162
man skulle ju kunna ha ett bolag i HK eller i Sverige och skicka varorna från HK direkt till Sverige.  och beställa från HK typ drop shipping.[br][br]Det finns ju redan färdiga koncept för det.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.