starta ett bemanningsföretag

1
Jo det är så att jag och kompis till mig har funderat över att starta ett eget bemanningsföretag där vi i första han ska hyra ut stunder som läser ekonomi på eftergymnasial nivå. Då vi båda också läser ekonomi på KTH samt Stockholm Universitet så har vi studenter som vi anser är seriösa och skulle passa in i den visionen vi har. Vi vill först och främst rikta in oss på Ekonomi jobb såsom ekonomi assistenter och kanske timanställda på diverse banker så som kassa personal osv.

Då vi båda inte har så bra koll på själva bemanningsdelen så har vi lite funderingar, hur går man tillväga med att ens starta företaget? Är de värt det? Hur räknar man ut hur mycket man tar för de konsulter man skickar ut?

Tack på förhand

Shaki
1
Jag har relativt stor erfarenhet av att starta något dylikt.[br]Att starta företaget är ju relativt enkelt, det är precis som att skapa vilket företag som helst.  :)[br]Utmaningen är egentligen att komma in på marknaden. [br]Stora företag skickar oftast inte ut allmänna förfrågningar när de behöver ha extra folk, utan de har redan gjort upp med en leverantör genom ett ramavtal. Så om ni lyckas få till ett ramavtal med ett företag, då finns det pengar att tjäna![br][br]För att räkna ut hur mycket du ska ta för en konsult, så måste du egentligen följa branchstandarden. Du kan inte ta hutlöst mycket - då blir du för dyr. Men du kan heller inte ta för lite - då har du ju inte råd att betala lön. Du måste alltid tänka på att det är ju inte bara lönen som kostar på en person. Du kanske ska stå med en mobiltelefon? Dator? Försäkringar? Dessutom måste du ju stå för arbetsgivaravgifter. [br][br]Kunder betalar allt från 200 - ~3000 kr/h (och i vissa fall mer) [br]Ekonomiassistent: ~280 - 520 kr/h (mina erfarenheter!)[br][br]Hoppas du har fått några svar på dina frågor![br][br]//Sooze
10
Hej. vart får man reda på hur branschstandarden ligger (enklast). Tack på förhand

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.